Děkuju, vlastně ani nepolemizujete - spíš jste jen krásně doplnil, co jsem (pro jednoduchost) neřekl já
Pokud jde o dobrovolnost a nedobrovolnost ujetí se gruntu, tak těmi slovy "princip nabídky a poptávky" se snažím popsat rozhodování lidí ve chvíli, kdy vůbec nějakou možnost volby měli. Správně říkáte, že to samozřejmě zdaleka nebyl každý - neboť jestliže sám akt přijetí gruntu opravdu byl de iure dobrovolný (což byl), tak vrchnosti ale vesměs měly páky, jak svého(!) poddaného k té "dobrovolnosti" přinutit.
(Když nedostanete výhost a nedostanete ani povolení do řemesla nebo práci na panském, tak už kromě přijetí "předepsaného" gruntu může zbývat jen žebrota. Dále, vydatným zdrojem lidí "volně k dispozici" byli sirotci, nad kterými vrchnost držela část poručnického dohledu. Atd.)
Ale jinak měšťanské synky, vstupující do poddanství, mám empiricky z pramenů
Samozřejmě se nebavíme o velkoměšťanských, právovárečných a podobných městských elitách; jde o případy ze spodku nebo nanejvýš nějakého středu měšťanstva.
A mimochodem, také venkovští (selští) svobodníci po 30leté válce hojně dobrovolně (nebo "dobrovolně") vstupovali do poddanství - protože to pro ně znamenalo výrazné snížení státních (panovnických) daní.