Překopírovávám odpověď - nejsem , prosím, autorem, takže případné výtky není třeba adresovat mně
))
Z
1
odbor všeobecné správy
oddělení státního občanství a matrik
náměstí Hrdinů 1634/3
Praha 4
140 21
Praha 27. ledna 2014
Počet listů: 2
Vážený pane,
k Vašemu dotazu ve věci nahlížení do matričních knih z hlediska působnosti
našeho odboru sdělujeme následující.
Podle ustanovení § 25 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o matrikách“) matriční úřad vydá matriční doklad, nebo povolí nahlédnout do
matriční knihy a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře
a) fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a
dále zmocněncům těchto osob,
b) pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů
územních samosprávných celků,
c) statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční
knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
d) fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před
orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po
dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení;
pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení, může osvojenec nahlédnout do
zápisu až po nabytí svéprávnosti.
Podle ustanovení § 7 odst. 4 zákona o matrikách jsou údaje v matričních
knihách neveřejné. Proto je zpřístupnění údajů vedených o konkrétní fyzické osobě
(nahlédnutím do matriční knihy nebo vydáním matričních dokladů) umožněno jen
přesně vymezenému okruhu fyzických, nebo právnických osob.
Podle ustanovení § 25 odst. 6 zákona o matrikách se doslovný výpis
z matriční knihy vydává fyzické osobě uvedené pod písmenem a), pro úřední potřebu
státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných
celků, a lze jej pořídit i fotokopií matričního zápisu.
Podle ustanovení § 23 odst. 1 a 2 zákona o matrikách matriční knihy zůstávají
uloženy u matričního úřadu po stanovenou dobu od provedení posledního zápisu
2
(kniha narození po dobu 100 let a knihy manželství a úmrtí po dobu 75 let).
Po jejím uplynutí se předávají k archivaci příslušnému státnímu oblastnímu archivu.
Od 1.1.2014 pak podle ustanovení § 25b matriční úřad vydá fyzické osobě
matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v
přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize
lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30
let u knihy úmrtí. Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad
povolí nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31.
prosince 1958 a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení
dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy
manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
Nahlížení do matričních knih, které jsou již uloženy v archivech, je pak
upraveno v ustanovení § 34 – § 41 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové
službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Z výše uvedeného vyplývá, že lze nahlížet do matričních knih a činit výpisy
z nich v přítomnosti matrikáře i pokud uplynula od provedení dotčeného zápisu
zákonem stanovená lhůta.
JUDr. Kateřina Guluškinová
vedoucí oddělení
Vyřizuje: Mgr. Alena Sedláčková
tel. č.: 974 817 417
e-mail:
alena.sedlackova@mvcr.cz