Panství Hatů

Když hledáme na základě místa. Nebo chceme nějaké informace od někoho, kdo to má blíž.

Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » čtv dub 12, 2018 15:45

Netušil by někdo, co je to za panství a odkud tedy mohla rodina přijít?

Hned první záznam vlevo nahoře: "Z Wostředka ... syn Mikuláše Šislinka ... poddaný k panství hatů"
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5909/134
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » sob dub 14, 2018 7:19

Trošku dotaz oživím, určitě ho nezodpovím. Ale třeba někdo znalý jiné oblasti naváže.
Hledala jsem marně jakékoliv příjmení ve vztahu k panství, pokud se snad nejedlo o zkratku, tak mě nic nenapadlo.
Snad jedině že se mohlo jednat o maličké panství, spíš třeba jednu vesnici v držení majitele... pak snad by se mohlo jednat o místní název , obec Hať případně Hatě a odtud tak nějak zkomolený název panství.

Zkuste se pro jistotu podívat, zda se tenhle název nevyskytuje jěště jinde v této knize... Moc pravděpodobné to není, ale možné by to bylo.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » sob dub 14, 2018 9:12

Zkoušel jsem projít knihu, ale bohužel nic. Zajímavé mě tam přijde, že v tom Ostředku je psáno plno poddaných k cizím (i vzdálenějším) panstvím. Ale pouze u Mikuláše Šislinka je toto - jednou "poddaný k panství hatů", podruhé "poddaný k hatů". Zkoušel jsem různé obce jako Hatov či Hatín, ale bez výsledku. Nejpravděpodobnější mi přišla ta Hať u Hlučína, ale v matrice jsem dané příjmení nenašel. Zajímavé také je, že kmotr i svědek jsou z Prahy.

Zvláštní je i, že toto příjmení se nevyskytuje na MyHeritage ani jednou, v SPPV jsem ho nenašel, v pražských PP také nic a i v dnešní době žijí pouze 3 nositelé ve Stodu v Plzeňském kraji.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » sob dub 14, 2018 10:05

když se dívám na myheritage, tak mně přijde, že je to příjmení z území dnešního Německa
psáno německy Schisling.
https://www.familysearch.org/search/sea ... %3AGermany

Když si to hodíte bez lokace, tak jsou tam Američané, pokud je u nich původ, tak to platí opět.
Takže - znáte povolání tohoto rodu? Jestli by se třeba nedal vytušil podle toho možný původ... Třeba něco méně obvyklého, proto si je majitel panství odněkud pozval.... třeba
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » sob dub 14, 2018 11:51

Skutečně to na MH najde v německém znění pár záznamů a koukám, že vedou právě k blízkosti toho Stodu na Plzeňsku. Zkusil jsem tamější matriky a příjmení se tam vyskytuje v okolí Staňkova a nejstarší záznam je 9.12.1729 v Poděvousech, kde jsou rodiče psáni jako "subditis Trautmansdorfensis" - http://www.portafontium.eu/iipimage/300 ... =416&h=169

Ale Mikuláš tam není žádný, takže to asi nepomůže. Možná kdybych tam našel svatbu.

Povolání bohužel neznám. U narození dětí není uvedeno. Úmrtí Mikuláše nemám, protože v době, kdy měl zemřít, chybí v matrice cca 10 stran. U úmrtí manželky Terezie je pouze zmínka, že je vdova po Mikulášovi a že je svobodná: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5917/28 (vpravo 25.7.1775).

Všechny jeho děti zemřely, kromě Barbory, jejíž narození (cca 1737) v matrice není. Vzala si 14.6.1761 Františka Dlouhého, povoláním koláře. Oba jsou zapsání jako "ex pago Wostředek oriundus", ale v matrice ani nikde v okolních farách není ani jeden z nich.
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5915/58
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » sob dub 14, 2018 13:16

Povolání bohužel neznám. U narození dětí není uvedeno. Úmrtí Mikuláše nemám, protože v době, kdy měl zemřít, chybí v matrice cca 10 stran. U úmrtí manželky Terezie je pouze zmínka, že je vdova po Mikulášovi a že je svobodná: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5917/28 (vpravo 25.7.1775).

Pokud je manželka psaná liberi, tak musel být svobodný i její manžel.(jasně, byl , je to v zápise..)
Pak to ovšem nesedí s tím zápisem .....podaní k panství Hattů... Samozřejmě se mohli v mezičase vykoupit, ale tam pak nastává další přemýšlení - co je k tomu vedlo... a trapná otázka - kde na to vzali. myslím tím ovšem spíš na nějaké zajímavé, dobře placené, stejně tak i vážené povolání, řemeslo...
Já bohužel vůbec Plzeňsko neznám, ale třeba u nás na Moravě bylo jednou ze vstupních bran z území dnešního Rakouska město Znojmo, pokud hledám neobvyklé příjmení, dost často ho najdu zde, nebo v Mikulově (případně na jiném místě panství Lichtenštejnů... Podobně třeba Jaroměřice nad Rokytnou byly svého času váženým sídlem , stahovalo se sem spousta začínajících i již známých umělců - architektů, stavitelů, malířů, skladatelů a hudebníků... Sídla církevní - Olomouc, Židlochovice ... tam se dá předpokládat větší koncentrace "cizích" příjmení, stejně jako v Brně... (tam je ale třeba znát konkr. matriky podle místa bydliště...
Třeba takoví sládci byli velice žádaní, správci panství, to mě jen tak v rychlosti napadlo.

Nepředpokládala bych, že by se nechal z poddanství vypsat někdo s povoláním na vsi zcela běžným (obyčejným)...Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » ned dub 15, 2018 9:46

Už kolikrát mě napadlo, jak to vůbec bylo s poddanstvím člověka, který z jednoho panství odešel na jiné.
Probíhalo to stylem, že z poddanství jednoho panství byl "převeden" do poddanství druhého panství? A nebo se nejdřív musel vymanit z jednoho poddanství, a pak (za nějakou dobu) přijmout do jiného?
Pokud by platila druhá možnost, jaký byl stav člověka v té mezidobě? Znamená tedy "liberi", že se opravdu jednalo o svobodného člověka, a nebo pouze značí, že se ještě nestihl "zapsat" do poddanství na novém panství?
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » ned dub 15, 2018 10:23

něco tady
viewtopic.php?f=16&t=26727
http://casobeh.blogspot.cz/2011/10/vyho ... ty_29.html


(Tím, že někde dostal výhostní list se rozhodně nestal svobodným.)

Vy máte označené jako liberi oba manžele a zřejmě umírali v rozmezí více let. Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » pon dub 16, 2018 9:55

Tak já jsem si to myslel, sedí to i se zápisy v pozemkových knihách, že někdo vstoupil do poddanství vykoupením z jiného panství. Ale i tak občas narážim na situaci, že ženich je u svatby psán jako "liberi" a u prvního dítěte už jako poddaný, tak mě napadlo, jestli takový "mezistav" nebyl také možný. Je to ale asi jedno, tento případ to stejně nevyřeší :-)

Jenom mě tam zaráží, že to příjmení je docela vzácné. A proč si pozvali na křest dítěte lidi z Prahy.

Škoda, že chybí zápis úmrtí Mikuláše. Každopádně jeho dcera byla při svatbě již poddaná k Ostředku.

EDIT: A ještě sem dolním zajímavé zjištění u dětí dcery a Františka Dlouhého. Nejdříve jsou psaní jako poddaní k Ostředku. Ale pak z ničeho nic se u nich objeví zápis "subditi Bono Petrowitz".
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5910/69 (vpravo 6.3.1766)
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5910/88 (vlevo dole "uxoris Barbara ejus oriunda ex familia Schislinkyana Subditor Bono Betrowitz")
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » pon dub 16, 2018 12:14

Otázek mnoho, odpovědí poskrovnu... Škoda, že nemáte předky z "mého"kraje, tady znám lépe historii

takže - co vím
"Barbara ejus oriunda ex familia Schislinkyana Subditor Bono etrowitz" jste si vybral jen to, co se Vám hodilo :-)))

ono je tam toho více -
....Dlouhý et uxor eius Barbara, filia...... a teprve potom...oriunda ex familia Schislinkyana libertii Bono Betrowitz
Já tam opravdu vidím spíše liberti(i) - zase - moc nožiček, koncovka mně splývá.

Oprava - omlouvám se - je tam fakt Subdit..., ale má to logiku, pokud byl manžel poddaný, tak byla poddaná i jeho manželka.

Zápis tedy zí ... Dlouhý a jeho manželka (uxor eus), pocházející (oriunda) z rodu Sch
ke Zboží Zboží Petrovice poddaných ( ti manželé, ne rod Sch.
Zboží Petrovice - to je starý výraz pro statky, majetky, a podobně...

Je vidět, že zapisující měl pádný důvod zdůraznit původ Barbory.

Pokud se vdávala svobodná (nepoddaná) dcera za poddaného , pak se stávala poddanou. Netuším, jak bylo zvykem zapisovat stav takové nevěsty do svatebního matričního záznamu...
Jestli stav před slibem manželským, nebo po slibu manželském...
Na další se kouknu později.

Jo, kde je zboží Petrovice, to tedy netuším... zkuste pohledat, zkusím také. Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Panství Hatů

Příspěvekod kolsi » pon dub 16, 2018 14:09

Teď jsem z Vašeho příspěvku trochu zmaten :-)

Ale všech zápisech manželů se vyskytuje "subditis Bono Wostředek" - čili "poddaní ke statku Ostředek" (oproti jiným zápisům např. "subditis D'onio Hrádek" - "poddaní k panství Hrádek"). Otázkou je, proč najednou ve dvou zápisech se objeví "Bono Petrowitz", tedy "statek Petrovice". Třeba šlo jenom o chybu zapisovatele? Zvlášť, když v levém sloupečku je ještě "Patris... Subditor Bono Wostředek", ale v textu je už "Bono Petrowitz". Nebo si až se zpožděním uvědomil, že nejsou vůbec poddaní k Ostředku? A nebo zapomněl, že "změnili" poddanství a napsal omylem to staré?

Zkusil jsem pohledat - panství Petrovice u Sedlčan - "nedaleko", resp. cca 50 km vzdušnou čarou od Ostředku. V matrikách také jako "Bono Petrowitz". Schisling/Šislink vůbec žádný, ale dost časté je tam příjmení Dlouhý. Dokonce narození Františka Dlouhého, syna tesaře v roce 1730 (což sedí). Sice z toho nelze vyvozovat, že jde o mého Františka, ale alespoň nějaká stopa :-) S panstvím Hatu to ale asi nebude mít nic společného.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Panství Hatů

Příspěvekod Zora » pon dub 16, 2018 14:15

kolsi píše:Teď jsem z Vašeho příspěvku trochu zmaten :-)

Ale všech zápisech manželů se vyskytuje "subditis Bono Wostředek" - čili "poddaní ke statku Ostředek" (oproti jiným zápisům např. "subditis D'onio Hrádek" - "poddaní k panství Hrádek"). Otázkou je, proč najednou ve dvou zápisech se objeví "Bono Petrowitz", tedy "statek Petrovice". Třeba šlo jenom o chybu zapisovatele? Zvlášť, když v levém sloupečku je ještě "Patris... Subditor Bono Wostředek", ale v textu je už "Bono Petrowitz". Nebo si až se zpožděním uvědomil, že nejsou vůbec poddaní k Ostředku? A nebo zapomněl, že "změnili" poddanství a napsal omylem to staré?

Zkusil jsem pohledat - panství Petrovice u Sedlčan - "nedaleko", resp. cca 50 km vzdušnou čarou od Ostředku. V matrikách také jako "Bono Petrowitz". Schisling/Šislink vůbec žádný, ale dost časté je tam příjmení Dlouhý. Dokonce narození Františka Dlouhého, syna tesaře v roce 1730 (což sedí). Sice z toho nelze vyvozovat, že jde o mého Františka, ale alespoň nějaká stopa :-) S panstvím Hatu to ale asi nebude mít nic společného.

Zrovna nad tím přemýšlím - hlavně nad zápisem, kde vlevo je jedno místo určení poddanství a v textu druhé... ale mě fakt nic nenapadá...
Jen letmo jsem se dívala do historie Ostředku, komu to patřilo, ale je to tak spletité, že se neorientuji - zatím.
navíc tam hraje roli i obec Soutice... netuším, přemýšlím, ale nevim, jestli ze mě něco ještě vypadne.

http://www.soutice.cz/obec-327/informac ... /historie/
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14512
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části


Zpět na Místopis

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník