Tak tjsem se po tomhle trochu pídil a zjistil následující:
V současném katolickém katechismu není nic o tom, že by se svátost pomazání nemocných mohla udělit jen tomu, kdo "dosáhl užívání rozumu". Nebo aspoň jsem to tam nenašel. Kdyby někdo chtěl pátrat, tak katechismus je ke stažení např. zde: https://www.truechristianity.info/cz/ka ... wnload.php
Pomazánáím nemocných se zabývá v článku 5, odstavce 1499 - 1532 (strany 267 - 272). Ale je to těžké a nezáživné čtení, podstatné to začíná být od odstavce 1514 (str. 270) a zjednodušené závěry jsou v odstavcích 1526 - 1532 (str. 272). Pokud tam někdo najde informaci, že jsou děti vyloučeny, napište mi, prosím.
Ale - II. vatikánský koncil v podmínkách udělování téhle svátosti zrovna udělal nějaké změny, takže pro nás je podstatné znění katolického katechismu, které ustanovil Tridentský koncil. A tam je to opravdu trochu jinak. Ten se dá stáhnout např. zde: http://librinostri.catholica.cz/downloa ... id-OCR.pdf
Posledním pomazáním se tady zabývá Hlava VI strana knihy 289 (str. pdf 317). Podstatná je tady otázka IX. str. knihy 293 (str. pdf 321) a explicitně je to pak uvedeno na následující straně v odst. III.:
Nikomu tedy, kdo těžkou nemocí sklíčen
není, nesmí se podávati svátosti pomazání… Mimo to
všickni, kdo bez užívání rozumu jsou, k přijetí této
svátosti jsou neschopni; ani děti, kteří žádných hříchů
nepáchají, kterýchžto pozůstatky byloby třeba vyhladiti
prostředkem této svátosti;…
Takže v případě Tridentského koncilu nebylo přijetí posledního pomazání omezeno podmínkou přijímání a biřmování, ale u dětí to bylo vysvětleno tak, že žádné hříchy nepáchají a proto není potřeba touhle svátostí nějak "vyhloadit" jejich následky. Znamená to, že v okamžiku, kdy dítě začne páchat hříchy, je způsobilé svátost přijmout.
Přijímání ale může přijímat až v okamžiku, kdy si uvědomuje, o co přesně se jedná - a to je trochu rozdíl. Být schopen rozlišit dobré od zlého (shopnost spáchat hřích) a uvědomit si a věřit tomu, že v hositii je kristovo tělo - to už chce opravdu trochu víc "uvědomění".