Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Archiv vyřešených příspěvků. Prosíme již neoživovat.

Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » ned úno 11, 2018 11:19

Zdravím. Mám problém se zdánlivě konfliktními informacemi o mém předkovi, uvedu místa kde se liší.

Nevím, jak tuto situaci zvládnout a zpracovat, která verze je správná a tak vás žádám o pomoc:

1)Taková je situace v mém rodokmenu:
Obrázek

2)Narození MARTINUS KUNA - 21.2.1823, jeho otec vypadá jako Josef Kuna a matka DOROTHEA KONDR
http://www.portafontium.eu/iipimage/30069317/stenovice-01_1640-n?x=-19&y=587&w=355&h=259

3)Jedinou svatba v domě č.24 ve Štěnovicích jsem našel zde (1820):
http://www.portafontium.eu/iipimage/30069318/stenovice-02_0120-o?x=-30&y=84&w=442&h=324
Což je Josef syn Martina Kuny, 24 let + Barbora dcera ??? Kondry? - 18 let

4)V geni.com mi vyskakuje tato shoda, která mluví o BARBOŘE a ne DOROTĚ.
Obrázek

5)V roce 1851 se narodil syn tohoto Martina Kuny, kde se píše *1851 Ján Kuna, syn Martina Kuny (který je syn Josefa Kuny a Doroty roz. Kondr):
http://www.portafontium.eu/iipimage/30069323/stenovice-07_0490-n?x=273&y=318&w=280&h=204



Hledal jsem v Štěnovické matrice úmrtí 1787-1828
http://www.portafontium.eu/register/soap-pn/stenovice-03
ale o smrti ženy Barbory jsem nic nenašel, jen toto dítě z domu č. 24:
http://www.portafontium.eu/iipimage/30069319/stenovice-03_0150-z?x=-38&y=582&w=438&h=320
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Monika » ned úno 11, 2018 17:01

Hledal jste sourozence Martina Kuny? Je-li to chyba v zápise u matky, mohla být u sourozenců opravena. Je ale možné, že otcem Martina byl jiný Josef, který si vzal sestru nebo sestřenici Barbory. Pak by se v matrice křtů mohl vyskytovat i rodičovský pár Josef + Dorota.
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2832
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Zora » ned úno 11, 2018 17:46

Zkuste na geni.com poslat zprávu správci Vojtěchu Kunovi, pokud by to nešlo, požádejte tady kolegy s placeným MH (viz sekce) o zprostředkování kontaktu - uveďte text zprávy a kontakt na Vás.
Požádejte ho o konfrontaci zápisů. Mohla nastat chyba a Barbora - Dorota bylo přečteno nesprávně.

Navíc - získáte pravděpodobně vzdáleného příbuzného.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14224
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Monika » ned úno 11, 2018 18:55

Zoro, Martyrius to má přečtené správně - u narození Martina je opravdu napsaná Dorothea a u svatby je opravdu napsaná Barbora. Rozpor tam evidentně je. Tipla bych si, že jde u křtu o chybu ve jméně matky, ale bylo by třeba to ověřit dalšími dětmi, jak jsem psala. Majitel profilu na geni to možná prověřil, takže kontakt s ním by rozhodně prospěl (čili s vámi, samozřejmě, souhlasím).
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2832
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Zora » ned úno 11, 2018 20:54

Monika píše:Zoro, Martyrius to má přečtené správně - u narození Martina je opravdu napsaná Dorothea a u svatby je opravdu napsaná Barbora. Rozpor tam evidentně je. Tipla bych si, že jde u křtu o chybu ve jméně matky, ale bylo by třeba to ověřit dalšími dětmi, jak jsem psala. Majitel profilu na geni to možná prověřil, takže kontakt s ním by rozhodně prospěl (čili s vámi, samozřejmě, souhlasím).


Díky, Barboru jsem jen tušila :-(
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14224
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » ned úno 11, 2018 22:18

Monika píše:Hledal jste sourozence Martina Kuny? Je-li to chyba v zápise u matky, mohla být u sourozenců opravena. Je ale možné, že otcem Martina byl jiný Josef, který si vzal sestru nebo sestřenici Barbory. Pak by se v matrice křtů mohl vyskytovat i rodičovský pár Josef + Dorota.


Sourozence ne, hledal jsem skutečný stav věci. Začal jsem od záznamů ve 20. století a pomalu se propracovával generaci za generaci do minulosti. Nejdřív narození jejich dítěte a pak oddání rodičů narozeného, pak zas narození těchto rodičů et cetera.

Jsem rád, že jsem narazil na *1823 Martinuse, běžně podobně staré záznamy nepřečtu. Ale pak mi v GENI vyskočila ta hláška o shodě a tu nemůžu jen tak zahodit jako "blbost", najednou to vneslo do mého rodokmenu nejistotu. Barbora či Dorota?

Najít bratra Martinuse by bylo fajn, možná by to i pomohlo, ale ve čtení záznamů té doby se nechytám, skoro jediné co přečtu jsou ČÍSLA DOMU.

Vrtá mi ale hlavou, odkud má tento další genealog na geni.com záznam o Barboře, z jakého pramenu čerpal.

Zora píše:Zkuste na geni.com poslat zprávu správci Vojtěchu Kunovi, pokud by to nešlo, požádejte tady kolegy s placeným MH (viz sekce) o zprostředkování kontaktu - uveďte text zprávy a kontakt na Vás.
Požádejte ho o konfrontaci zápisů. Mohla nastat chyba a Barbora - Dorota bylo přečteno nesprávně.

Navíc - získáte pravděpodobně vzdáleného příbuzného.
Z


Přesně tak, jsem neplatící člen. Přijde mi, že na myheritage (kde též vedu rodokmen) jsou výhody členství znatelnější.
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Zora » ned úno 11, 2018 22:30

Přesně tak, jsem neplatící člen. Přijde mi, že na myheritage (kde též vedu rodokmen) jsou výhody členství znatelnější.

Úplně přesně nerozumím, tak jen pro jistotu
na geni.com můžete zaslat zprávu bez jakéhokoliv placeného programu.
Zaslání zprávy na Myheritage Vám určitě zprostředkují naši kolegové, jen musíte napsat žádost (uvést text a kontakt na Vás) .
Z.
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14224
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » ned úno 11, 2018 22:58

Zora píše:Přesně tak, jsem neplatící člen. Přijde mi, že na myheritage (kde též vedu rodokmen) jsou výhody členství znatelnější.

Úplně přesně nerozumím, tak jen pro jistotu
na geni.com můžete zaslat zprávu bez jakéhokoliv placeného programu.
Zaslání zprávy na Myheritage Vám určitě zprostředkují naši kolegové, jen musíte napsat žádost (uvést text a kontakt na Vás) .
Z.


Jo takhle, takže jsem ve svém rodokmenu na geni.com, kliknu na smart match a ono mě to přesměruje na myheritage. Takže se tím pádem nejedná o geni.com a nemůžu poslat tu zprávu. Jak je to propojené, tak mi to nedošlo a myslel jsem, že jsem na geni.com (když v něm mám rodokmen).
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Zora » ned úno 11, 2018 23:14

Tak použijte tuto sekci a požádejte o spojení.

viewforum.php?f=34

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14224
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Monika » pon úno 12, 2018 0:26

Martyrius píše:Vrtá mi ale hlavou, odkud má tento další genealog na geni.com záznam o Barboře, z jakého pramenu čerpal.

Vývod jde dělat tak jak píšete, že jste postupoval, ale hrozí přitom riziko, že si jako předka zapíšete třeba stejnojmenného sourozence, který do roka po křtu zemřel, nebo třeba budete dlouho marně hledat svatbu, která se nikdy neuskutečnila, nebo jako matku si zapíšete ženu, která pět let před narozením dotyčného zemřela a otec si vzal jinou ženu stejného jména.
Pak je tu ještě jiný postup, při němž postupně vypisujete z příslušné matriky všechny křty, svatby a pohřby pod daným příjmením. Trvá to sice déle (u četných příjmení mnohem déle), ale máte vyšší pravděpodobnost, že při tom odhalíte i případnou chybičku v zápisu nebo zmíněné záludnosti s úmrtími a svatbami.
Je možné, že majitel profilu na geni postupoval takto, tím přišel na to, kde je problém s Dorotou x Barborou, a teď už má jistotu. Nebo to tam taky může mít chybně.

V každém případě je tu rozpor ve jméně (nikoli příjmení) matky a manželky, který je třeba nějak vyřešit. Proto doporučuji vyhledat všechny děti a v případě, že to nepomůže, pak hledat osudy těchto dětí i dál - u svatby nebo křtů vlastních dětí mohou mít matku zapsanou jinak. Bohužel zatím ve všech matrikách 19. století jsem narazila na podobné rozpory (ba i větší). Čím půjdete víc do minulosti, tím to hledání může být i horší a bez sourozenců nebo až časově a místně omezených rozrodů se neobejdete.
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2832
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » pon úno 12, 2018 1:09

Monika píše:
Martyrius píše:Vrtá mi ale hlavou, odkud má tento další genealog na geni.com záznam o Barboře, z jakého pramenu čerpal.

Vývod jde dělat tak jak píšete, že jste postupoval, ale hrozí přitom riziko, že si jako předka zapíšete třeba stejnojmenného sourozence, který do roka po křtu zemřel, nebo třeba budete dlouho marně hledat svatbu, která se nikdy neuskutečnila, nebo jako matku si zapíšete ženu, která pět let před narozením dotyčného zemřela a otec si vzal jinou ženu stejného jména.
Pak je tu ještě jiný postup, při němž postupně vypisujete z příslušné matriky všechny křty, svatby a pohřby pod daným příjmením. Trvá to sice déle (u četných příjmení mnohem déle), ale máte vyšší pravděpodobnost, že při tom odhalíte i případnou chybičku v zápisu nebo zmíněné záludnosti s úmrtími a svatbami.
Je možné, že majitel profilu na geni postupoval takto, tím přišel na to, kde je problém s Dorotou x Barborou, a teď už má jistotu. Nebo to tam taky může mít chybně.

V každém případě je tu rozpor ve jméně (nikoli příjmení) matky a manželky, který je třeba nějak vyřešit. Proto doporučuji vyhledat všechny děti a v případě, že to nepomůže, pak hledat osudy těchto dětí i dál - u svatby nebo křtů vlastních dětí mohou mít matku zapsanou jinak. Bohužel zatím ve všech matrikách 19. století jsem narazila na podobné rozpory (ba i větší). Čím půjdete víc do minulosti, tím to hledání může být i horší a bez sourozenců nebo až časově a místně omezených rozrodů se neobejdete.


Takhle, abych uvedl věci na pravou míru: Sice je pro mě konfliktní záznam důvod k zamyšlení, novém a horlivějším pátrání, snaha konflikt vyřešit ... ale do svého rodokmenu zapisuji jen záznamy, kde jsem si jistý. Míra jistoty se liší, ale dejme tomu, že mám zápis o Janu Novákovi *1890, který má otce Jana Nováka a matku Marii Lebedovou. Tak si nejdříve najdu jejich svatbu, kde budou uvedeny jejich roky narození, popřípadně věk - podle nich je pak najdu v matrice a až pak si je zapíšu do rodokmenu.

Ohledně geni, mám předka v rodokmenu, nevím o něm třeba nic, žádné roky narození. A najednou se objeví "SHODA" s jiným rodokmenem. Tak jsem velice obezřetný, než si letopočty ze shody zapíšu do svého, hodně ověřování a pátrání.
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » pon úno 12, 2018 1:36

http://www.portafontium.eu/iipimage/30069317/stenovice-01_0140-n?x=4&y=403&w=334&h=245

Zde narození Josefa Kuny v roce 1796 - jeho otec je Martin Kuna a matka je Dorothea

Mimochodem, ten jeho otec Martin by mohl být tento Martin, co v roce 1826 zemřel, bylo mu 68 let, tedy cca *1758
http://www.portafontium.eu/iipimage/30069319/stenovice-03_0180-z?x=517&y=560&w=414&h=303
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Monika » pon úno 12, 2018 19:49

Martyrius píše:Takhle, abych uvedl věci na pravou míru: Sice je pro mě konfliktní záznam důvod k zamyšlení, novém a horlivějším pátrání, snaha konflikt vyřešit ... ale do svého rodokmenu zapisuji jen záznamy, kde jsem si jistý. Míra jistoty se liší, ale dejme tomu, že mám zápis o Janu Novákovi *1890, který má otce Jana Nováka a matku Marii Lebedovou. Tak si nejdříve najdu jejich svatbu, kde budou uvedeny jejich roky narození, popřípadně věk - podle nich je pak najdu v matrice a až pak si je zapíšu do rodokmenu.

Víte, i v 19. století je v matrikách určitá chybovost. Jména prarodičů se tam začala zapisovat v podstatě jen chvíli předtím a bývají v nich chyby. Čím víc jdete do minulosti, tím méně se dá spoléhat i na věk u svateb, natož u úmrtí. Navíc se už brzy dostanete do doby, kdy se nejen nepsali rodiče otců a matek, ale nepsalo se ani příjmení matky dítěte (u křtu budete mít jen "otec: Jan Novák, podruh, matka: Marie" a nic víc k nim). Také existovalo období, kdy se do matrik ani nesměli zapisovat rodiče, takže budete mít svatby, kde budou jen jméno a příjmení ženicha a nevěsty a jejich věk (který se navíc klidně může od skutečnosti lišit, taky nemusí, ale tím si člověk nemůže být jistý). Zkrátka čím dál do minulosti půjdete, tím méně jistoty budete mít.
Ono, upřímně řečeno, ani v tom 19. století si člověk nemůže být jistý, že zapisuje správné datum narození Marie Lebedové. Občas se totiž přihodilo, že nevěsta dostala před svatbou křestní list, který byl vystaven s údaji její stejnojmenné zemřelé sestry. To není fikce, s tím se sporadicky setkávám.

Tím vás nechci strašit, spíš upozornit na to, co vás čeká. Genealogové by vlastně mohli své pátrání končit někdy v první polovině 19. století, pokud by si informace neověřovali z více různých zápisů, protože to, co jde do minulosti už žádnou (zdánlivou) jistotu nepřináší.

Postupovala jsem na začátku přesně stejně, jako vy, a pak jsem musela několik generací předělat, když jsem byla nucena se pustit do časově omezeného rozrodu, abych vyřešila matriční mezeru. Až když jsem postupovala od minulosti k současnosti se ukázalo, že mým předkem byl úplně jiný Matěj - bratranec z druhého kolene. Zvyknete-li si informace ověřovat víc do šířky už teď, máte šanci se podobným chybám vyhnout.

Vím, že to vyznívá jako poučování, ale je to myšleno dobře, nikoli ve zlém.
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2832
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Nepřenosti - Štěnovice 1820-1823

Příspěvekod Martyrius » pon úno 12, 2018 21:17

Monika píše:
Martyrius píše:Takhle, abych uvedl věci na pravou míru: Sice je pro mě konfliktní záznam důvod k zamyšlení, novém a horlivějším pátrání, snaha konflikt vyřešit ... ale do svého rodokmenu zapisuji jen záznamy, kde jsem si jistý. Míra jistoty se liší, ale dejme tomu, že mám zápis o Janu Novákovi *1890, který má otce Jana Nováka a matku Marii Lebedovou. Tak si nejdříve najdu jejich svatbu, kde budou uvedeny jejich roky narození, popřípadně věk - podle nich je pak najdu v matrice a až pak si je zapíšu do rodokmenu.

Víte, i v 19. století je v matrikách určitá chybovost. Jména prarodičů se tam začala zapisovat v podstatě jen chvíli předtím a bývají v nich chyby. Čím víc jdete do minulosti, tím méně se dá spoléhat i na věk u svateb, natož u úmrtí. Navíc se už brzy dostanete do doby, kdy se nejen nepsali rodiče otců a matek, ale nepsalo se ani příjmení matky dítěte (u křtu budete mít jen "otec: Jan Novák, podruh, matka: Marie" a nic víc k nim). Také existovalo období, kdy se do matrik ani nesměli zapisovat rodiče, takže budete mít svatby, kde budou jen jméno a příjmení ženicha a nevěsty a jejich věk (který se navíc klidně může od skutečnosti lišit, taky nemusí, ale tím si člověk nemůže být jistý). Zkrátka čím dál do minulosti půjdete, tím méně jistoty budete mít.
Ono, upřímně řečeno, ani v tom 19. století si člověk nemůže být jistý, že zapisuje správné datum narození Marie Lebedové. Občas se totiž přihodilo, že nevěsta dostala před svatbou křestní list, který byl vystaven s údaji její stejnojmenné zemřelé sestry. To není fikce, s tím se sporadicky setkávám.

Tím vás nechci strašit, spíš upozornit na to, co vás čeká. Genealogové by vlastně mohli své pátrání končit někdy v první polovině 19. století, pokud by si informace neověřovali z více různých zápisů, protože to, co jde do minulosti už žádnou (zdánlivou) jistotu nepřináší.

Postupovala jsem na začátku přesně stejně, jako vy, a pak jsem musela několik generací předělat, když jsem byla nucena se pustit do časově omezeného rozrodu, abych vyřešila matriční mezeru. Až když jsem postupovala od minulosti k současnosti se ukázalo, že mým předkem byl úplně jiný Matěj - bratranec z druhého kolene. Zvyknete-li si informace ověřovat víc do šířky už teď, máte šanci se podobným chybám vyhnout.

Vím, že to vyznívá jako poučování, ale je to myšleno dobře, nikoli ve zlém.


Viz. SZ, ať nejsme offtopic.

Zora píše:Tak použijte tuto sekci a požádejte o spojení.

viewforum.php?f=34

Z


Zkusil jsem, tak uvidíme, zdali je ona osoba aktivní.
Mou specializací je angličtina. Pokud by někdo chtěl pomoct s dobrým překladem či pochopením textu, rád na oplátku pomůžu.
Martyrius
 
Příspěvky: 63
Registrován: pát črc 03, 2015 21:54
Bydliště: Plzeň
Oblast pátrání: Plzeň a 42 obcí v okolí, Zlín, Rožmitálsko


Zpět na VYŘEŠENO

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Rebeca a 7 návštevníků