Odkud faráři čerpali informace při zápisu do matriky?

Jaká je možnost získat informace z matrik?

Odkud faráři čerpali informace při zápisu do matriky?

Příspěvekod OberonF » pon lis 28, 2016 21:00

Dobrý den, abych prvně nastínil situaci - snažím se zmapovat život mého 2x-pradědečka (který byl hoteliérem a hodně cestoval), ale zaujala mě časová osa, kterou jsem si o jeho působišti na základě informací z různých matričních dokladů jeho příbuzných vytvořil:
1895 Přerov (rodný list 1. dcery)
1901 až 1903 Prostějov (rodné listy 2. a 3. dcery)
1907 - 1914 Moravská Ostrava (byl za kmotra mnoha dětem v té době narozených v široké rodině, viz tedy jejich rodné listy)
!!1919 opět Prostějov (oddací list 2. dcery)
!!1922 opět Moravská Ostrava (oddací list 1. dcery)
1925 Moravská Ostrava (rodný list mé babičky)
1926 Bystřice pod Hostýnem (úmrtní list)

Přitom z vyprávění vím, že dlouho žil právě v Bystřici, kde provozoval hotel na náměstí (o tom, že působil v Moravské Ostravě mi babička nikdy neříkala, snad to ani nevěděla)...

Osobně se mi jeví jako nepravděpodobné, že by se roku 1919 zase po mnoha letech vrátil do Prostějova, aby zase o 3 roky později působil v Moravské Ostravě, a to navíc ještě i rok před smrtí, kdy už podle vyprávění měl bydlet v Bystřici....

Je možné, že faráři do matričních záznamů (především ten z 1919 a ten z 1925) informaci o místě jeho pobytu nezjišťovali přímo od něj ale třeba z jiného matričního zápisu ? Např. při vdavkách své 2. dcery roku 1919 se farář podíval jen do jejího rodného listu, viděl Prostějov, napsal jej....a roku 1925 se při vyplňování rodného listu mé babičky podíval např. do oddacího listu rodičů z 1922 a napsal Moravská Ostrava, ačkoliv můj prapradědeček už tou dobou třeba dávno v Ostravě nepůsobil ?

Nebo opravdu takto prapodivně cestoval a provozovat hotel v Bystřici začal opravdu až půl roku před svým skonem?

Jaký je Váš názor? Mnohokráte Vám děkuji !
OberonF
 
Příspěvky: 13
Registrován: sob dub 16, 2016 19:54

Re: Odkud faráři čerpali informace při zápisu do matriky?

Příspěvekod kimes » úte pro 06, 2016 0:45

Aniž bych chtěl posuzovat Váš konkrétní případ, pokusím se v kostce zobecnit svoje zkušenosti:
- matriční zápisy jsou především doklady o provedených úkonech, při kterých faráři identifikovali jejich účastníky v principu dvěma způsoby a to u svých "oveček"(farníků) podle předchozích zápisů vlastní matriky a nebo u "přespolních"(mimo obvod farního úřadu) musely být doloženy příslušnými doklady(např. křestními a oddacími listy) - proto také najdete u řádně vedené matriky i odkazy na tyto doklady, uložené ve farním archivu,
- pokud jde o sňatky a úmrtí, provedené mimo obvod přísluš. farního úřadu, dostávaly o nich většinou zprávy i "domovské" farní úřady, stručně řečeno docházelo ke vzájemné výměně informací - nakolik byla tato informovanost úplná těžko posuzovat, praxe ukazuje spíše na rozdílnou v místech i čase, zase u dobře vedených matrik najdete např. u zápisu narození i odkaz na sňatek nebo úmrtí i mimo obvod f.ú.
- dá se říci, že u všech matričních dokladů je vždy uvedeno, který farní úřad ho vydal, u některých zápisů a účastníků bývá uvedeno i jejich domovské právo.
Myslím si, že Vaše představa, že by faráři např. při křtu u kmotrů, nebo u svědků při svatbě, ověřovali jejich bydliště podle osobních dokladů(jako policajti) není správná. Jiná situace nastala za éry civilních matričních úkonů, ale to je jiná kapitola!
kimes
 
Příspěvky: 79
Registrován: úte bře 05, 2013 10:00

Re: Odkud faráři čerpali informace při zápisu do matriky?

Příspěvekod Zora » úte pro 06, 2016 6:30

Já bych pohled na věc doplnila o fakt, že snoubenci dostali každý od své farnosti křestní list s údaji o otci, (matce) platnými k datu narození, ale do matriky oddací byly často údaje o rodičích uvedeny podle skutečnosti v době svatby- pokud měl farář informaci.
( rodičům se dítě narodilo ve Lhotě, ale pak se přestěhovali do Ivančic. dítě- snoubenec si vyžádalo křestní list tedy ve Lhotě, předložilo ho ivančickému faráři) Ten do matriky oddaných napsal, že otec bydlí v Ivančicích, kde v době svatby otec opravdu bydlel a farář o tom měl povědomí).
Pokud se ale (většinou) ženich narodil ve Lhotě , rodiče se po narození přestěhovali do Brna a svatba byla v Ivančicích, farář z dokladu nevěděl, že se ženichovi rodiče přestěhovali po narození syna do Brna. Proto také farář často zapsal údaje o rodičích podle stavu k datu narození. (ještě horší je kombinace narození Lhota, bydliště rodičů Brno, bydliště ženicha v době svatby v Horní Dolní, svatba v Ivančicích)
Jinak farář musel do dokladů o snoubencích a svatbě ve farním archivu přiložit křestní list i ve vlastní farnosti, ovšem byl zavedený zvyk, že si později lidé tyto vystavené rodné listy půjčovali ke zcela jiným účelům a ne vždy se vracely do farního archivu.
Nepřesnosti při zápisu obce, uvedené u rodičů se ještě stupňovaly na konci 19. a pak ve 20. století, kdy často měnily bydliště i svobodné dcery - odcházely za prací do větších měst a současně se i relativně mladí rodiče častěji stěhovali.

Tzv. poznámky - dopisované do matričních knih.
Vždy záleželo na faráři, (nebo na pokynech z konk. diecéze) zda tyto poznámky dopíše do matriční knihy nebo uloží do příslušného fasciklu farního archivu.
Navíc je třeba vzít v úvahu vedené druhopisy matričních knih, v dnešní době se obávám, že mnohdy nevíme, ve které knize pátráme.
Je to vidět z pátrání např. Heleny Sobkové po křtu Boženy Němcové ve vídeňské matrice. Předchozí badatelé uváděli každý jiné informace o daném zápisu, ona si dala tu práci že porovnala originál matriky a dva druhopisy , z nichž každý měl jinou funkci a proto se lišily vpisky do knih učiněné .(nebo vůbec nebyly učiněné)
Z



Faktem je, že jsem nikdy nepřemýšlela a nevím to, jak se ověřovala správnost zápisů u kmotrů, svědků . Část z nich kněz znal osobně - jeho farníci, ale ty, co přijeli z jiné, třeba vzdálené farnosti, znát nemohl.


Z dotazu:
1907 - 1914 Moravská Ostrava (byl za kmotra mnoha dětem v té době narozených v široké rodině, viz tedy jejich rodné listy)
!!1919 opět Prostějov (oddací list 2. dcery)
!!1922 opět Moravská Ostrava (oddací list 1. dcery)
1925 Moravská Ostrava (rodný list mé babičky)

Domnívám se, že otec bydlel v době 1907 - 1925 v Moravské Ostravě, ale údaje o pobytu otce u sňatku 2. dcery (1919) byly opsány z rodného listu dcery - nebyly zaneseny dle skutečnosti.
Je to ovšem jen pravděpodobné, není to jistota.
Z.
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 12484
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části


Zpět na O matrikách

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník