Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Místo pro ty, kteří hledají konkrétní osobu nebo jen příjmení.
Pravidla fóra
Prosíme o dodržování následujících pravidel:

1. do sekce Příjmení v rodokmenech patří seznam příjmení, která se vyskytují ve vašem rodokmenu a hledáte "spřízněnou duši", která je má v rodokmenu také.
Např:
V rodokmenu mám:
Novák (Opava)
Novotný (Novojičínsko)
Nový (Ostrava a okolí)


2. do sekce Hledá se patří váš dotaz ohledně pátrání po konkrétním člověku nebo všeobecně o příjmení, které se vám nedaří najít a doufáte, že někdo jiný bude vědět.
Např:
Hledám Františku Novákovou narozenou v Praze 1854
nebo
Hledám Novotných a Nových z okolí Písku

3. sekce Původ příjmení, příjmení podobná se zabývá jazykovým, a nikoli místním, původem příjmení.

Díky za pochopení, ulehčíte tím hledání sobě i ostatním
(Při opakovaném vložení příspěvku do nesprávné sekce může být váš příspěvek smazán.)

Děkuji tímto: zrnkapísku

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » stř kvě 15, 2019 23:13

On byl vdovec, ona ne. Já to tak také pociťoval že výjimka je spíše kvůli němu, ale nikde jsem nenašel překážku vdovství u mužů a mám plno případů sňatků téměř do pár dnů a nikdy jsem si nevšiml nějakého dispensu.
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod Zora » čtv kvě 16, 2019 6:24

U vdovců nic takového nebylo . Jasně.

Můžete mně sem dát ještě jednou odkaz na tu svatbu, omlouvám se, nějak se ve vlákně už neorientuji.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 17686
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » čtv kvě 16, 2019 9:06

Odkaz na svatbu je zde 22.3.1770 (vlevo třetí zhora Racžinoves...) : http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =89#scan89
Předchozí žena manžela zemřela 22.5.1769 (první vpravo nahoře): http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =94#scan94
Rozdíl by měl být 304 dnů.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod Zora » čtv kvě 16, 2019 9:34

Dobré ráno,

jediné, co mě napadlo, je fakt, že se svatba zřejmě konala v době před velikonocemi, v období půstu.

Celé období před Velikonocemi bylo vnímáno jako období klidu a mimořádných církevních "událostí".
Podobně je z hlediska církve vnímán také čas před Vánocemi. Vím s jistotou, že se v dřívějších stoletích nekonaly svatby v době předcházející narození Ježíše. Jde o tzv. čas adventní.

Je dost možné, že právě proto, že se svatba konala v době před Velikonocemi, je v zápise zmínka o překážce v nepovolené době.

V roce 1770 připadly velikonoce na: 15. 4 (nepočítala jsem to)
https://kalendar.beda.cz/kalendarni-dat ... century=18

Svatba se tedy konala v době 40denního půstu, předcházejícího vlastním Velikonocím. Kdy se křesťané neveselí, ale snaží se připravit na církevní velikonoční obřady. Klid, rozjímání, modlitby doma i v kostele a další související zvyky.
https://velikonoce.nasesvatky.cz/svatky

Je pravděpodobné, že svatba byla povolena, buď s ohledem na děti z obou manželství, nebo s ohledem na nadcházející začátek polních prací, kdy bylo nezbytně třeba jak hospodáře, tak hospodyně v domě. (každý měl své, generacemi dané povinnosti).

Samozřejmě vůbec netvrdím, že je to správné a jediné možné vysvětlení, ale setkala jsem se už s tím.
Z
edit - ještě jeden zajímavý odkaz o velikonočních zvycích a svátcích
https://www.bydlet.cz/363713-velikonocn ... mi-svatky/
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 17686
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » čtv kvě 16, 2019 15:15

S těmi Velikonocemi to má logiku.
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » ned kvě 19, 2019 19:09

Také mi to už dává smysl, díky. Já v tom původně hledal něco, podle čeho by se třeba dala nevěsta identifikovat :)

Odepsali mi ze SOA Lt, že mi můžou vyhotovit rešerši za 500,-/hod práce + 25,-/str. Nevím ale, co od toho vůbec čekat. Abych nezaplatil a hledané sňatky v knize vůbec nebyly nebo v nich bylo to stejné co v matrice.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » ned kvě 19, 2019 20:09

To je zoufalství...
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » úte kvě 28, 2019 9:44

Úplně náhodou jsem ve Skůrech (panství Zlonice) narazil na Jana Fujeru, domkář... syn po +Jiřím Fujerovi domkáři ze Straškova a matky Doroty rozené Rypkové ze Straškova. Tím se potrvzuje ten údaj z pozemkové knihy, že Dorota Kubátová a Fujerová jsou tatáž osoba.
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5433/6

Asi nemáte evidované potomky vražkovského Jana Vobořila?
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=2624448
Nepočítám-li Václava, který zůstal v N.41, tak tu byl ještě Jan *1776 (verh.. Herrshaft Doxan, ale nikde jsem ho nenašel) a Anna *1787. Tu a její nemanželské potomky jsem našel v Počaplech (zajímavostí je, že u ní je pak psáno "dcera Jana Vobořila z Vražkova/Lužce a matky Anny N. z Klenče". Rosalia *1796 (in Prag) je už z druhé ženy, ale našel jsem jí v Nových Dvorech a Chvalíně. Pak ještě byla Kateřina provdaná Ševcová, která po Janovi zdědila dům č.41, který přenechala Václavovi. Vzala si v Lužci 1801 Jana Ševce ze Spomyšle, ale dál už jsem jí nikde nenašel.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » úte kvě 28, 2019 15:12

Tak teď jsem měl rozepsanou odpověď a smázla se mi... No v ničem asi moc nepomůžu, na mne je to už moc nové, abych něco měl. Z Vražkova jsem měl jen Antonína - a ten už je synem Jiřího (svatba 1795 - viz níže), resp. svatbu jeho dcery do Kyškovic 11 (1832 f. Vetlá, a ta tam do dvou let umřela - 1834).

Jinak svatby, které určitě máte z matriky 1785-1840, tak jen pro připomentuí: 1x svatba Bříza, 4x Vražkov:

František syn Františka z Břízy 38 (1833)
http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =49#scan49

Jan vdovec z Vražkova 41 (tj. v soupise poddaných je tato žena)
http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =89#scan89

Pak je tu ten Antonín uváděný mnou výše - jakožto syn Jiřího kováře z Vražkova - to je tedy ještě o generaci výše a je to vlastně bratr Jana
http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =90#scan90

1824 Josef syn Antonína z 42
http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... =98#scan98

1832 Václav syn Antonína z 42
http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... 02#scan102


V Hrdlech jsem nalezl Josefa nemanželského syna zmiňované Anny z Počapel 8 (myslím, že to bylo 1858) - zkuste tu hrdelskou matriku.
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » úte čer 04, 2019 22:17

Tak se postupně pokusím prokousat novými poznatky...

Alžběta Titěrová - dcera Matěje Titěry ze Ctiněvsi
V matrikách psaná jako "Alžběta Titěrová ze Ctiněvsi", "dcera podruha ze Ctiněvsi", "dcera po +Matěj Titěra ze Ctiněvsi"... později u potomků však jako "Alžběta Mihuláková ze Ctiněvsi".

26.6.1761 dostal povolení ke sňatku Matěj Titěra ze Ctiněvsi (vdovec, 43 let, 4 děti) s Veronikou Pátkovou z Černoušku (26 let).
Údaj o počtu dětí souhlasí s pozemkovou knihou, kde se po Anně Titěrové (1. manželce Matěje) vyplácí Kateřině, Matějovi, Janovi a Karlovi. Naopak se trochu rozchází s údaji v matrice, kde chybí Kateřina a Jan a naopak přebývá Dorota (*1744). Tak či tak, Alžběta evidentně z prvního manželství nebyla. Z druhého manželství se v pravidelném intervalu 2 let narodilo 5 dětí - Marie Magdalena (1762), Veronika (1764), Matěj (1766), Anna (1768) a Václav (1770), a všechny tyto děti brzy zemřely. Matěj umírá 1771, Veronika 1772. I když je teoretická šance, že se Alžběta mohla narodit uprostřed dvouleté mezery, moc tomu nevěřím. Jenže... 16.5.1760, tedy rok před svatbou, se narodila nemanželská dcera Veroniky Pátkové ze Ctiněvsi jménem Alžběta. Zdá se tedy, že Matěj vůbec nebyl otcem Alžběty, ale otčím, i když byl později jako její otec zapisován. Předpokládám, že Veronika byla dcerou Jana Pátka z Černoušku (nikoli toho z Lužce), ale ověřit v PK už se mi nepodařilo - jediný záznam je "po nebo. Jiřím Pátkovi... Janovi do Ctiněvsi".
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » stř čer 05, 2019 10:09

Podle mých zjištění z račiněvské matriky by spíše ty 4 děti z 1. manželství odpovídali, co do počtu (Mariana z 1741 zemřela jako malá) níže uvedeným. Ale nemám přepsanou matriku zemřelých nad 1749... Vy jste našel úmrtí Alžběty ? Už si nepamatuji.

1744 Dorota
1748 Alžběta
1751 Matěj
1756 Karel

Co se týče příjmení Mihulák, mám tyto výskyty:

f. Lužec - odd - 28.2.1737 svědkem mj. Jakub Mihulák z Račiněvsi
f. Roudnice - nar. - 29.9.1672 (fol 104a) - Matěj Mihulák z Račiněvsi křtil dceru Annu
f. Račiněves - odd. - 1.7.1691 se žení Daniel Pech nádvorník Jiřího Mihuláka z Račiněvsi
tamtéž - 15.11.1716 svědkem mj. Jakub Mihulák krejčí z Račiněvsi

Toto potvrzuje i nejstarší PK s rozpisy původu osídlujících Račiněves z 1672:
Na račiněvské chalupě v pořadí 15.:
Mateiß Mihulák von Lukaweß Herrshaft Graffen von Oppersdorf bewohnt Haüßler Grundt genendt Petrs Kreyßy.
Sein Weib Catharina von Straßecz kayserlichen Stadt.
Kinder Maryana 15 Jahr alt gebohren zue Skramnicz Dorf der Kosteletzer Herrschaft

Takový velmi sporadický výskyt Mihuláků, který se koncentruje navíc jen do Račiněvsi na mne dělá dojem, že spíše docházelo k ujmutí příjmí "Mihulák" pocházejícího asi od toho Matěje Mihuláka pozdějšími obyvateli chalupy, popř. převzetí jiného příjmí samotnými Mihuláky a vytracení se tohoto příjmení z celé oblasti. Já si zažil něco podobného s Mnetěší. Pra... Václav HOráček z Hoštky (už jednou zmiňovaný) si bral 1778 Brůžovou z Mnetěše, u některých dětí však psanou Šarapatkovou. Což bylo v podstatě pojmenování rodinného gruntu, kteréžto pojmenování pochází od její 3xprababičky Anny Šarapatkové, ke které se přiženil Brůža. Samozřejmě ti Brůžové celé století používali Brůža, ale tu a tam problesklo i Šarapatka.

Zkuste si najít tedy v račiněvské PK ten Mihulákovský grunt a rozklíčovat jeho dějiny a kdo všechno z něj vzešel - kdo by tak mohl používat Mihulákovské příjmí.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1918632 (zde je vpravo nahoře ten grunt poř.č. 15). Kniha je to obsáhlá, snad se Vám podaří. Už dávno jsem se chtěl pustit do zindexování, ale nějak jsem se k tomu nedostal. Možná nastává pravý čas :o)
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » stř čer 05, 2019 15:04

Ano, úmrtí Alžběty (*1748) je v matrice 1750. Ty 4 děti skutečně budou Kateřina, Matěj, Jan a Karel uvedení jako dědicové v PK. Přestože v matrice narození Kateřiny a Jana není (stejně jako úmrtí Doroty), tak lze v pozdějších letech nalézt jejich svatbu. I mezery mezi dětmi jsou zde větší (1751...1756), takže buď se zapomnělo zapsat, nebo jsou v jiné farnosti. Tu Alžbětu (1760), nemanželskou dceru Veroniky Pátkové beru jako hlavního adepta, protože její úmrtí zatím nikde nemám.

Račiněvskou PK jsem v rychlosti proklikal a nikde uvnitř jsem si příjmení Mihulák nevšiml, tak ji budu muset stáhnout a pročíst pomalu stránku po stránce.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod mechyn » stř čer 05, 2019 15:43

Tak ještě se nabízí pro ty děti f. Černouček - tu jste si už asi ale také prošel. Nemohu soudit, jestli tam i po obsazení račiněvské farnosti občas ctiněvští nedocházeli (když to měli coby kamenem dohodil). Jediný kompletnější přepis mám z nejstarší černoučecké matriky, kde je hojný výskyt křtů do 1684 (račiněves je od 1685) a pak jediný v 1698.

Anebo je pod jiným příjmením... Seřadil jsem si podle vesnic, křestních jmen a roků, ale stejně mi nikdo jako adepst nevypadl. Jediný podle křestních jmen křtěného a rodičů zápis otce Matěje Jandy na konci 1755 se zase vylučuje datumově s narozením o půl roku později Matějovi Titěrovi. U křestního jména dcery může být chyba při zápisu v matrice a může se ve skutečnosti jednat o tu Kateřinu.
mechyn
 
Příspěvky: 83
Registrován: stř srp 02, 2006 13:27
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » čtv čer 06, 2019 8:48

Zkoušel jsem Černoušek, Roudnici, Vliněves, Vepřek i Lužec (tam byl jiný Matěj Titěra) a nic. U tý Doroty ale zřejmě k záměně došlo, protože věk (byť přibližný) u úmrtí Kateřiny odkazuje na dobu, kdy se narodila Dorota. Jan by měl být někde mezi Matějem 1751 a Karlem 1756 (pokud beru, že dětí v PK bývají řazeny podle věku), v SP1806 je 1755. Jelikož byl ale Matěj podruh, ta se klidně mohl na pár let vydat někam za prací. Ale to je jedno, tyto děti pro mě už stejně nejsou důležité, podstatné bylo rozklíčovat tu Alžbětu.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

Re: Pár lidí z Roudnicka, 18. stol.

Příspěvekod kolsi » čtv čer 06, 2019 11:36

Svatba Jan Vobořil z Lužce (později domkář z Vražkova 41) + Anna (asi z Klenče)
Dne 4.4.1765 bylo uděleno povolení ke sňatku "Johann Woborschil aus Luschetz 24 und Catharina Löwin aus Klentsch 27 Jahr alt". Křestní jméno manželky nesedí, ale vzhledem k poznámce, že bydlí u otce Jiřího Vobořila kováře v Lužce, jde určitě o mého Jana. Jelikož povolení ke sňatku bylo dáno 1,5 měsíce před narozením prvního dítěte (*22.5.1765 Lužec), tak je asi i nepravděpodobné, že by si nakonec vzal někoho jiného. Pravděpodobně tedy došlo k chybě zápisu.

Asi jediný, kdo připadá v úvahu je Václav Lev, ovčák z Račíněvsi, později z Klenče a jedna z jeho dcer - Anna 1741 či Marie Anna 1739. Kateřinu snad ani žádnou neměl, tak se jmenovala jeho manželka (roz. Vobroučková).
Svatba musela proběhnout tedy krátce před porodem. Zajímavé je, že dítě bylo uznáno jako manželské. Ale kde ke svatbě došlo, jsem nezjistil.
Tomáš
Rodokmen: https://www.myheritage.cz/site-55200902/
Pátrání po rodu Ortcigr / Holtziger: viewtopic.php?f=5&t=28607
kolsi
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř pro 16, 2015 12:32
Oblast pátrání: Teplicko, sev. Plzeňsko, Rokycansko, Podřipsko

PředchozíDalší

Zpět na Hledá se!

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků