Narození, Písařov, 1758- Latina

Archiv vyřešených příspěvků. Prosíme již neoživovat.

Narození, Písařov, 1758- Latina

Příspěvekod Kubi2016 » sob kvě 05, 2018 5:11

Dobrý den.

Narození Anton Kubicek 1758
http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 23#scan124

Svatba Anton Kubíček 1786
http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 263&scan=3

Pozemková kniha k č.p 30.
http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 52#scan151


Mám dilema
Svatba Anton Kubíček 1786- vím že je můj předek ale nejsem jsem si jistý že mám jeho narození- nějak mi to nesedí.
Ze svatby lze vyčíst že ženich byl z čísla 30 a bylo mu 30.
Pozemková kniha a to narození se prolínají.
Myslíte si že mám toho pravého?
Naposledy upravil Kubi2016 dne sob kvě 05, 2018 14:24, celkově upraveno 1
Kubi2016
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned dub 15, 2018 5:06

Re: Narození, Písařov, 1758- Latina

Příspěvekod GEN-ZB » sob kvě 05, 2018 10:28

Odkaz na sňatek je chybný, lépe řečeno, je to opět narození.
GEN-ZB
 
Příspěvky: 161
Registrován: pon dub 30, 2018 17:38

Re: Narození, Písařov, 1758- Latina

Příspěvekod Kubi2016 » sob kvě 05, 2018 14:25

Kubi2016
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned dub 15, 2018 5:06

Re: Narození, Písařov, 1758- Latina

Příspěvekod Monika » sob kvě 05, 2018 21:01

Jen názor. Dva roky rozdíl věku u svatby bych v této době nebrala za nějak problematický. Nicméně O matrika neuvádí otce ženicha a ani místo narození ženicha, což je vždy výrazná komplikace. V roce svatby má Antonín Kubíček zápis na gruntu a přitom narození, které jste našel, udává jako otce nádeníka (mercenarius). To by byl dost velký "společenský skok". Nedivím se, že vám to nesedí.

Německy neumím, nevím, co je v gruntovnici přesně napsané, nevím, jak velký ten grunt byl a nevím, v jaké měně bylo oněch 150, ale slovo "koupil" poznám. Kde by na to syn nádeníka vzal (a to i když bych brala do úvahy, že složil jen zálohu za malý domek)? Nebyla nevěsta třeba dcerou sedláka, která otěhotněla před svatbou? Vysoké věno by pak možná vysvětlovalo ten skok ve společenském postavení. (To se občas stávalo.)

Určitě bych dál hledala narození případného dalšího Antonína Kubíčka po okolních obcích, které spadaly pod stejné panství. Upřímně řečeno, v takových případech si vypisuji všechny matriční události všech nositelů příjmení na celém území tehdejšího panství a pak se je snažím poskládat do ucelených rodin (takový malý rozrod). Dělám to tak i tehdy, pokud jde s vysokou pravděpodobností o potomka dlouho v místě usedlého rodu. A už se mi to mnohokrát vyplatilo. Je to ale hodně práce a trvá to proto dost dlouho.

Možnou "zkratkou" by bylo najít manželskou smlouvu v níž by byl ženich lépe identifikován.
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2844
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Narození, Písařov, 1758- Latina

Příspěvekod havlisovka » čtv kvě 10, 2018 18:21

Asi budu za kverulanta, ale při pohledu do odkazované pozemkové knihy nevidím Antonína, ale Václava (Wenzl), který "kupuje" (přebírá) od otce, taktéž Václava. Starší pozemková kniha o č. 30 píše, že ho koupil v roce 1753 Wencl Kubíček od Pawla Kullila: http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=4b148da7ada14fd1bcc112536bb48248&scan=239. Antonína pořád nikde nevidím...
Než se rozhodnete, že je to vážně tenhle Antonín, prověřte to - podívejte se, jestli tenhle nezemřel jako malý, nebo jestli se něco víc nepíše u narození zejména mladších dětí (kolem roku 1800 a později, měl-li jaké). Bezpečně vím, že na panství Ruda byli Kubíčci minimálně ještě v Rudě a v Janoušově; pokud se nemýlím, pak taky v Bušíně a snad i jinde.

Edit: Tak Václav Kubíček tu chalupu zřejmě vyženil: http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be93893a-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=33 (první vlevo) a byl z Janoušova. Začínám se mírně přiklánět k tomu, že máte toho správného. Dva roky plus minus nehrají roli, takový rozptyl byl u uváděného věku běžný. Jen ve Vašem odkazu na pozemkovou knihu Antonína stále nevidím (to ničemu nevadí, pokud nebyl nejmladší syn, nebyl jako dědic na řadě) a nesedí otec zapsaný jako podruh - ale stejně jako všichni ostatní smrtelníci, i zapisovatel mohl udělat chybu. Můžete zkusit dohledat všechny děti tohoto páru (některé se možná narodily v Janoušově) a zjistit, jak byl zapisován stav otce u starších a mladších.
havlisovka
 
Příspěvky: 923
Registrován: úte led 01, 2008 13:32
Bydliště: Praha


Zpět na VYŘEŠENO

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků