Stránka 1 z 1

VYŘEŠENO Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát říj 27, 2017 9:29
od marilla
Dobrý den, prosím o pomoc při hledání příbuzného. Zasekla jsem se na rodičích přímého předka – Martina Vašuta z Horní Bečvy. Jeho rodiče mají být Georgius Vašut (Waschut) a Anna Ondriaš (Ondriasz).

MV – narození http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=90
MV – sňatek http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878ed2-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=62
MV – úmrtí http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be879030-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=66

Naneštěstí jsou to obě zcela běžná bečvanská jména (jak z Horní, tak Prostřední Bečvy). Údajů o narození a úmrtí jsem našla hned několik, údaj sňatku bohužel žádný. Kromě Martina jsem ještě objevila sourozence:

Barboru http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=99
Marinu http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=107
(jiné č.p., místo 92 je 29 – chyba?)
Andrease http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=115
(opět jiné č. p. – 92 je škrtlé a přepsané na 160, kde žili jiný Georg a Anna Vašutovi)

Tedy porody od r. 1811-17, u sňatku syna Martina v roce 1834 je u Georga Vašuta již křížek. Jediného Georga, zemřelého mezi roky 1816 a 1834 jsem našla tohoto
N http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=17
Z http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878fc2-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=55

a Annu, vdovu po Georgovi jsem našla totu.
Z http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878fc2-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=86

Věkový rozdíl by byl dost velký, což není asi problém. Ovšem u Anny jsem už nenašla údaj o narození a proto nevím, jestli je za svobodna Ondriaš. A problém je, že nemohu najít ten záznam o sňatku. K č. p. 92, 164 a 165 se nějakým způsobem vážou i pozdější generace…

Už se v tom motám moc dlouho, příjde mi, že pro oči nevidím a sleduju pořád to samé. Jakékoli tipy a postřehy uvítám.
Jen pro úplnost – sňatkové matriky jsem prošla jak na Horní, tak na Prostřední Bečvě od r. cca 1770 do r. 1811, list po listu, ale pochopitelně jsem mohla něco přehlédnout.

Děkuji za případné rady

Katka z Valašska

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát říj 27, 2017 11:12
od filmovymaniak
Dobrý den,

kontrolovala jste pozemkové knihy,
já pátral v oblasti Dolní Bečvy a na začátku každého čísla byl vypsán přehled všech předešlých majitelů.

Já měl v tom svém hledání zmatek, nacházel jsem vždy více osob stejného jména, ale pozemkové knihy mne správně navedly,
jen s rodnými příjmenímy prababiček si nejsem jist

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát říj 27, 2017 12:59
od marilla
jen jsem je zatím proletěla... kdybyste potřeboval něco na Dolní, určitě tam budu mít na začátku listopadu cestu:-)

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát úno 09, 2018 7:34
od marilla
Je možné, aby Anna se vdávala pod jiným jménem a později u rozených dětí byla vedena jako Anna roz. Jan Ondryáš?

viz tento zápis o sňatku
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be880966-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=17
kde je Georg z č.p. 92 a bere si Annu asi Tomků?

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát úno 09, 2018 12:47
od mfal62
věřil bych zápisu u sňatku, u narození dětí bude nejspíš chyba
svatby se nevěsta zúčastnila osobně, křtu svých dětí už ne - to obstaral otec dítěte a kmotři, popř. další příbuzní/známí


mám podobný příklad ze svého rodokmenu:
svatba 18.9.1832
nevěsta: Vincenzia Jarmow ... Tocht(er) nach + Georg Jarmow (česky Jura Jeromův - ruský voják, který zůstal na Moravě po bitvě u Slavkova)

1. dítě narozeno 18.2.1833
matka: Vincenzia Tocht(er) des Anton Sperlik Ausgedinger aus Sawin - čili úplně někdo jiný, než u zápisu svatby

všechny 4 děti z prvního manželství mého prapředka mají špatně zapsaného dědu (otce jejich matky)
a chyba se táhne v matrikách po další 2 generace, protože původní zápis, ze kterého farář opisoval, už nikdo neopravil

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát úno 09, 2018 13:04
od Zora
mfal62 píše:věřil bych zápisu u sňatku, u narození dětí bude nejspíš chyba
svatby se nevěsta zúčastnila osobně, křtu svých dětí už ne - to obstaral otec dítěte a kmotři, popř. další příbuzní/známí


mám podobný příklad ze svého rodokmenu:
svatba 18.9.1832
nevěsta: Vincenzia Jarmow ... Tocht(er) nach + Georg Jarmow (česky Jura Jeromův - ruský voják, který zůstal na Moravě po bitvě u Slavkova)

1. dítě narozeno 18.2.1833
matka: Vincenzia Tocht(er) des Anton Sperlik Ausgedinger aus Sawin - čili úplně někdo jiný, než u zápisu svatby

všechny 4 děti z prvního manželství mého prapředka mají špatně zapsaného dědu (otce jejich matky)
a chyba se táhne v matrikách po další 2 generace, protože původní zápis, ze kterého farář opisoval, už nikdo neopravil


Jen pozor na to, že u sňatku vdovy se psalo příjmení nevěsty po zemřelém manželovi. Může se stát, že dojde ke špatnému zápisu, není uvedeno slovo - čárka vdova, nebo se zamění rodné příjmení a vdovské.
Z

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát úno 09, 2018 13:22
od marilla
Toto mě právě napadlo, zkusím najít záznam o narození případně předchozím sňatku. Děvče je mladé, snad se to vyřeší:)

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: čtv črc 19, 2018 23:00
od marilla
Stále nemohu Georga dohledat... našla jsem si tedy přeživší sourozence Martina, tj. Ondřeje a Marinu. Zde jsou zápisy svateb

Marina - vlevo, druhý z vrchu
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878f4a-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=3

Ondřej - vlevo, první z vrchu
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878f4a-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=46

Přečtu z toho max, ze jsou z Horní/Prostřední Bečvy, Ondřej je veden jako podruh, ale toho textu je tam pro mne nečitelného více. Tonoucí se stébla chytá... je tam něco, co by mi pomohlo v hledání a navázání na tatínka Georga?

Děkuji

Re: VYŘEŠENO Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: pát črc 20, 2018 8:56
od Kiara
U sňatku Mariny tam čtu v překladu asi toto: Svatba 4. července 1843, číslo domu (bydliště nevěsty) je 165.
Text zápisu: Marina, stáří 25 roků, svobodná dcera Georga Waschuta, domkáře z Prostřední Bečvy ??? ??? ??? matky Anna, rozená Johann Ondriasch, ??? v Horní Bečvě.
Sňatek Ondřeje bohužel přečtu jen zčásti - německý kurent:
Svatba 25. leden 1864, číslo domu (bydliště ženicha) je 143. Text zápisu: Ondřej Waschut, svobodný, stáří 47 roků ??? ... dál už bohužel nepřečtu :(

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: ned črc 22, 2018 19:23
od marilla
Nevzdávám se a hledám dál, přesto, že sňatek Georga s Annou stále nemohu dohledat. Pustila jsem se tedy do hledání dalších údajů, že třeba budu mít štěstí.

Podařilo se mi dohledat krom přímého předka - nejstaršího syna Martina ještě další tři děti

Martin - přímý předel
N http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=90
S http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878ed2-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=62
Ú http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be879030-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=66

Barboru - zemřelou v dětském věku
N http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=99
Ú - nejede mi digiarchiv, ale datum je 25.7.1817

Marinu
N http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=107
S http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878f4a-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=3

Ondřeje
N http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878cfc-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=115
S http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878f4a-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=46
Ú http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be879288-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=2

Podařilo se mi rovněž dohledat druhý sňatek vdovy po Georgovi, Anny roz. Ondriáš, její úmrtí a nakonec, povedlo se mi dohledat již dříve sňatek Anniných rodičů.

Anna
2S http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be878ed2-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=82
Ú http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be879030-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=17

Jan Ondriáš
S http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=be879378-f13c-102f-8255-0050568c0263&scan=593

Teď to podstatné - z údajů ostatních děti jsem nevyčetla nic víc k dohledání údajů ke Georgovi, abych případně mohla pokračovat. Stále platí, že u Martinova sňatku r. 1834 je uveden jako zemřelý, mezi rokem 1816 (poslední narozené dítě + rezerva na početí) až 1834 (sňatek Martina Vašuta) je v matrice na HB uváděn jediný Georg takového stáří, že by to mohl být dotyčný, navíc sedí i č. p. Věk má uváděn 30 let a co se týče věku jiných lidí z té doby, dost často je psán jako kulatá hodnota (40, 50). Zdá se tedy, že si farář s ověřování narození moc nelámal hlavu. V danou dobu se však jeden Georg skutečně narodil? Ovšem nemám to moc jak ověřit...

Pustila jsem se tedy do vdovy. Našla jsem údaj o sňatku a úmrtí. Z údajů o sňatku rodičů je jasné, že se narodila až po sňatku a měla by být vedená skutečné jako Anna Ondriášová. Z údajů o jejím druhém sňatku jsem předpokládala r. narozeni 1792, ale nic jsem nenašla. Hledala jsem od roku 1790 po 1800. Z údajů o úmrtí vychází r. narození dokonce 1798 a to by 1. dítě musela mít ve 13. To už mi příjde jako holý nesmysl.

Je nějaký logický důvod, proč je nemohu v matrice, kde by měli být uvedení a nejsou, najít? Sňatek jsem odhadla na roky 1808 až 1811. A zápis o narození? Není třeba v této době nějaká událost, která by je odvelela mimo oblast? Ja už totiž opravdu nevím, co ještě zkusit...

(za chyby v odkazech se omlouvám, nenačítají se mi a nemohu je tedy v tuto chvíli překontrolovat)

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: úte črc 31, 2018 1:35
od crann
Zdravím,
domnívám se, že svatba Jiřího a Anny je zde:
http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 3&scan=123
Jejich narození jsem nehledala.

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: úte črc 31, 2018 11:02
od filmovymaniak
Dobrý den,

z toho vyčtu následující
na čísle 99 ženich Jiří syn Václava Vašuta podruha Anna po Janu Ondriáš podruhu z čísla 84
svědci Jan Křenekpasekář a Jiří Martinec podruh(hofer)

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: úte črc 31, 2018 18:44
od marilla
crann píše:Zdravím,
domnívám se, že svatba Jiřího a Anny je zde:
http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 3&scan=123
Jejich narození jsem nehledala.


Moc děkuji

Re: Zadrhnutí na přímém předkovi - Horní Bečva

PříspěvekNapsal: úte črc 31, 2018 18:45
od marilla
filmovymaniak píše:Dobrý den,

z toho vyčtu následující
na čísle 99 ženich Jiří syn Václava Vašuta podruha Anna po Janu Ondriáš podruhu z čísla 84
svědci Jan Křenekpasekář a Jiří Martinec podruh(hofer)


Ještě jednou děkuji