VYŘEŠENO Rozpory ve jménech předků

Hledáte pomoc při pátrání třeba ve vzdáleném archivu? Potřebujete zjistit nějakou lokální informaci? Nevíte si rady se svým genealogickým projektem? Toto je sekce pro vás!
Pravidla fóra
1. PŘEDMĚT ZPRÁVY. Prosím, snažte se uvést předmět zprávy stručně a co nejvýstižněji
2. VYŘEŠENO. Po vyřešení doplňte velkými písmeny do začátku nadpisu v prvním příspěvku VYŘEŠENO (nepřepisujte svůj předmět). Postup je popsán níže v oznámení.

VYŘEŠENO Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Jan Kazda » pon srp 08, 2022 10:01

Dobrý den, vytvářím rodinný rodokmen a netuším, jak se pohnout dál, neb v různých archiváliích jsou rozporné údaje ohledně předků. Rád bych tedy poprosil touto cestou zkušenější badatele o radu.
Jsem potomkem Václava Kazdy, který má být synem Jana Kazdy (syna Anežky Kazdové dcery Vojtěcha Kazdy sedláka ze Štítného)
https://digi.ceskearchivy.cz/4605/134/1659/1401/58/0
Jan Kazda se podle sčítacího operátu z roku 1910 narodil ve Štítném dne 27. května 1844.
https://www.mza.cz/scitacioperaty/digisada/detail/12847?image=226103010-000002-000929-000896-000359-03-PE0248-01560.jp2
Ten den se skutečně ve Štítném narodil Jan Kazda, který byl synem svobodné matky Anežky Kazdové, ale ta měla být dcerou Matouše Kazdy a Marie roz. Jandové.
https://digi.ceskearchivy.cz/8929/67/1180/2345/94/0
Anežka Kazdová, dcera Matouše Kazdy a Marie roz. Jandové se narodila v lednu 1819
https://digi.ceskearchivy.cz/8927/307/1262/1956/65/0
Jediný Vojtěch Kazda, kterého se mi podařilo ve Štítém a okolí vypátrat, byl bratr a nikoli otec Anežky Kazdové. Ze soupisu poddaných plyne, že jediný Vojtěch Kazda byl právě bratr Anežky.

Nevím tedy kterému záznamu mám věřit. Nesetkali jste se prosím už s něčím takovým?
Za každou radu budu vděčen.
S úctou
Jan Kazda
Naposledy upravil Jan Kazda dne čtv zář 01, 2022 7:06, celkově upraveno 1
Jan Kazda
 
Příspěvky: 3
Registrován: pon srp 08, 2022 8:31

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Zora » pon srp 08, 2022 12:32

Dobrý den, máte dohledanou svatbu rodičů Vašeho předka Václava Kazdy?
To bych řekla, že je podstatné a pak podle svatby zase narození. Pak uvidíte, kde a kdy se kdo narodil... , resp, odkud pochází...

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 26409
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod zeter » pon srp 08, 2022 17:16

Souhlas, ten sňatek by mohl být užitečný.
Nicméně - pokud je to chyba, pak dost zvláštní, člověk se setká s tím, že jsou uvedeni místo něčích rodičů prarodiče, ale že by bratr, to je divné. Ovšem s nemanželskými dětmi se mohlo dít ledacos. Dohledával jste nějaké další informace o Anežce? Sňatek, úmrtí, pobyt někde daleko? Jaký byl mezi sourozenci Anežkou a Vojtěchem věkový rozdíl a byli v době narození Jana na živu Matouš a Marie? Jde mi o to, kde mohl Jan vyrůstat, a jestli to nebylo právě u Vojtěcha a jestli Anežka například záhy nezemřela. Pak mohl být Vojtěch např. poručníkem Jana, a z toho potom mohlo být vzniknout nedorozumění a zmatek. Ovšem je to jenom čirá spekulace, bez dodatečných informací to asi nepůjde rozlousknout.

(Jinak já jsem od jisté doby hodně opatrný, protože jsem měl "štěstí" na pár rodin, které generovaly obtížně rozlišitelné jmenovce, málem dvojníky - bratranci si stejně pojmenovávali potomky a tak podobně -, což vedlo k velkým zmatkům jak v záznamech, tak v mojí hlavě, takže pozor i na to.)
zeter
 
Příspěvky: 2713
Registrován: čtv zář 01, 2016 6:54

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Zora » pon srp 08, 2022 18:59

Těch možností, kde se stala chyba, je více - měli jsme tu případy, kdy svobodná matka udala jiné kř. jméno svého otce, a až při její následné svatbě se otec opravoval. Zřejmě to udělala proto, aby nevnesla hanbu do rodiny...
Anežka Kazdová mohla porodit ve službě, tedy v jiné farnosti. Právě přes svatby a následně narození se dopátráte toho, zda existovala Anežka, uváděná jako babička v zápise o narození Václava.
Pak tu také byl případ "svobodné matky", která zřejmě prchla před manželem, uvedla tak zmatené údaje, že v zápise o narozeném nemanželském dítěti se to opravovalo asi o deset let později. Ona byla totiž vdaná, takže dítě bylo opravou přiřazeno k jejímu manželovi.
V Vašem případě je možné, že Jan Kazda nevěděl, kde (kdy) se narodil, a byl mu přiřazen původ podle nějakého nesprávného zápisu v matrice... nebo měl dispens od předložení křestního listu - málo pravděpodobné, ale také jsme to tady už měli.
Pátrejte nejprve po matriční linii, to, co říkají matriky by mělo být správně, ve sčítacích operátech mohou být chyby.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 26409
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Boza » úte srp 09, 2022 7:21

Setkali, a ne jednou... Viz Zora a zeter.

Co tak koukám, tak jméno Vojtěcha jakožto otce Anežky se (snad) poprvé objevuje v roce 1867, kdy se ženil Jan Kazda x Kateřina Kadeřábková: https://digi.ceskearchivy.cz/4610/142

Určitě popátrejte po osudech Anežky a jejích rodičů - zejména kdy zemřela/i. Osobně se s těmito odchylkami v čase setkávám v případech, kdy rodiče dítěte X zemřeli do několika let po jeho narození a otevřel se prostor ke zmatkům ve jménech.
Cuius regio, eius legio.
Boza
 
Příspěvky: 1715
Registrován: úte říj 13, 2015 12:56
Oblast pátrání: Převážně východní Čechy

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Zora » úte srp 09, 2022 8:24

jen doplním - soustřeďte se i na čísla popisná, která jsou v zápisech uváděna. Nemusí být správná, i tam může být chyba, ale alespoň zpočátku bych je brala v úvahu.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 26409
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Jan Kazda » stř srp 10, 2022 5:22

Dobrý den,
děkuji za radu. Svatbu Václava dohledanou mám, ale tam jsou u Václava uvedeny jen informace o rodičích Janu a Kateřině Kazdových s tím, že otec Jan pocházel ze Štítné č. 2....
J. K.
Zora píše:Dobrý den, máte dohledanou svatbu rodičů Vašeho předka Václava Kazdy?
To bych řekla, že je podstatné a pak podle svatby zase narození. Pak uvidíte, kde a kdy se kdo narodil... , resp, odkud pochází...

Z
Jan Kazda
 
Příspěvky: 3
Registrován: pon srp 08, 2022 8:31

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Zora » stř srp 10, 2022 6:17

Svatbu už jsem kolega vložil, tam opravdu žádné další informace nejsou.
Nejpravděpodobnější se jeví záměna rodičů a snad rodiny bratra u svatby nemanž. syna .
Kolega to rozepisoval podrobněji.
Z mého hlediska je Agnes opravdu dcerou rodičů, kteří jsou uvedeni u narození nemanželského syna.
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 26409
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozpory ve jménech předků

Příspěvekod Jan Kazda » stř srp 10, 2022 8:03

Děkuji za radu! U záznamu o sňatku Václava Kazdy k Anežce ani jejím předkům nic není.
O Anežce jsem bohužel nic nedohledal, jako by se po ní slehla zem, v okolních obcích se nevdala, nezemřela ani neměla další dítě. Z toho, že u jejího jména není křížek v záznamu o sňatku Jana, dovozuju, že ještě snad v roce 1867 žila. Matouš žil až do roku 1860, Marie zemřela před narozením Jana.
Co se Vojtěcha (bratra Anežky) týče, ten byl o necelé dva roky starší než Anežka. Jeho manželka se ale nejmenovala Anna. Navíc statek na Štítné č.p.2 po Matoušovi převzal nejstarší syn Václav.
Celkově bych to shrnul asi tak, že jsem v koncích:D
J.K.

zeter píše:Souhlas, ten sňatek by mohl být užitečný.
Nicméně - pokud je to chyba, pak dost zvláštní, člověk se setká s tím, že jsou uvedeni místo něčích rodičů prarodiče, ale že by bratr, to je divné. Ovšem s nemanželskými dětmi se mohlo dít ledacos. Dohledával jste nějaké další informace o Anežce? Sňatek, úmrtí, pobyt někde daleko? Jaký byl mezi sourozenci Anežkou a Vojtěchem věkový rozdíl a byli v době narození Jana na živu Matouš a Marie? Jde mi o to, kde mohl Jan vyrůstat, a jestli to nebylo právě u Vojtěcha a jestli Anežka například záhy nezemřela. Pak mohl být Vojtěch např. poručníkem Jana, a z toho potom mohlo být vzniknout nedorozumění a zmatek. Ovšem je to jenom čirá spekulace, bez dodatečných informací to asi nepůjde rozlousknout.

(Jinak já jsem od jisté doby hodně opatrný, protože jsem měl "štěstí" na pár rodin, které generovaly obtížně rozlišitelné jmenovce, málem dvojníky - bratranci si stejně pojmenovávali potomky a tak podobně -, což vedlo k velkým zmatkům jak v záznamech, tak v mojí hlavě, takže pozor i na to.)
Jan Kazda
 
Příspěvky: 3
Registrován: pon srp 08, 2022 8:31


Zpět na Hledám pomoc

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník