Všeobecně se traduje, že žena po porodu dodržovala 40 denní lhůtu, a teprve poté směla vstoupit do kostela. Nešlo pouze o zdraví její a dítětě, ale především byla církví považována za nečistou.
Např. zde :
http://is.muni.cz/th/209459/ff_b/Diplomova_prace.pdf
citace: ...V křesťanském prostředí bylo také zvykem dodrţovat izolační období čtyřicetidenní lhůty,kdy měla rodička setrvávat doma a nechodit do společnosti ostatních lidí. Ukončení tohoto období představoval obřad úvodu v kostele, který vyjadřoval poděkování matky za narození dítěte a současně očistu rodičky. Katolický obřad doprovázela řada lidových prvků,.....
Již několikrát jsem při zápisu křtu narazila na skutečnost, že čerstvé rodičky si byly navzájem kmotrami. viz např. zde:
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=26
19. marc se narodila Josefa Vincentia matce Veronice, manželce Joannese Hutta,
20. marc. byla tato Veronica kmotrou při narození Benedicta Vincenta.
Nejednalo se např o chudinu, šlo o vážené občany, pozdější měšťany , jiný důvod mě naprosto nenapadá.
Stejně tak si nemyslím, že snad se křest děl s více než 40 denním zpožděním - pokud by datum narození neodpovídalo křtu.
Neví někdo, zda se tento zvyk musel dodržovat, nebo se dodržoval jen občas, nebo jen v dřívějších dobách?
Zora