Stránka 1 z 1

Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 20:42
od Aitav
Zdravím,
potřeboval bych zjistit od někoho kdo se vyzná ve svátcích, jaké datum by mohlo být na "posvícení na Matku buoží".

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 20:49
od Zora
Z jakého data - roku, století je zápis, který máte?
Z

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 20:54
od Aitav
1571, ale jde mi spíš o datum toho svátku v dnešní době

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 20:57
od Zora
http://www.katopedia.cz/index.php?title ... anny_Marie
Třeba se v to zorientujete lépe než já.

Z

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:00
od Aitav
Jestli to chápu správně, tak je to nějaký nový svátek zavedený až roku 1970. Což neodpovídá roku 1571

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:03
od Zora
neporadím, zdá se mně to jako starý svátek, od 6. století - musíte přečíst vše, ale nerozumím přesně textu.
Také netuším souvislost v testu, který jste nepřiložil. Z

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:06
od Aitav
Je to že smolné knihy, takže dál pokračuje výpověď "(Vo posvícení na Matku buoží, když sme šli..."), tak mě zajímalo kdy to asi bylo.

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:15
od Zora
Tenhle svátek se zdá, že byl v době končícího adventu, čili pokud se má na mysli posvícení ve smyslu vesnická slavnost, těžko se to konalo v této době.
Nanebevzetí Panny Marie je 15. srpna, Marie má svátek někdy v září, ty by bylo přijatelnější... Netuším ale, jak se tyhle dny ale nazývaly v 16. století.
Třeba poradí někdo další. Z

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:18
od zburget
1. ledna to nebude určitě, protože se tam dřív slavil Svátek obřezání Páně. Slavnost Matky Boží Panny Marie je opravdu svátek novodobý.

Posvícení je výročí posvěcení kostela. To se ale nerovná tomu, komu je kostel zasvěcený. To, komu je kostel zasvěcený se slaví jako hody (latinsky patrocinium). Takže to vám nepomůže.
Taky je otázka, jestli ten výraz posvícení měl koncem 16. stol. a v dané oblasti stejný význam, jako má dnes.
Další problém bude, že i kdyby ten význam byl stejný, nebudete vědět, kdy byl kostel vysvěcen a tím pádem jste zase ve slepé uličce. Blbý je to, že oni na tom konci 16. stol. mohli velice dobře vědět, kdy byl kostel vysvěcený a mohli tak to posvícení slavit ve správný den. Největší pravděpodobnost bych u toho viděl někdy v druhé polovině léta nebo v brzkém podzimu. Dokončili stavbu kostela a pak ho nechali co nejdřív vysvětit. To by se asi nedělalo někdy v zimě, a trochu logicky ani ne brzy po zimě. Ale výjimka určitě někde nastat mohla. Ale zkuste se podívat, jestli se někde nenajde historie toho kostela, třeba je datum jeho vysvěcení známé.

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:40
od Aitav
Datum vysvěcení asi nenajdu, ale je mi divné že se to slavilo v jiné vsi než byl onen kostel. Je možné že se to slavilo v každé vsi, nebo každý rok v jiné vsi?

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:43
od zburget
Posvícení se slavilo ve farnosti, ne ve vsi. Takže se posvícení slavilo ve všech obcích dané farnosti.

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:50
od Aitav
Tak teď v tom mám úplný zmatek.
Celý zápis:
"Tábor, 17.1.1571
Jan Nádeníček, souc tázán na trápení, vyznal jest toto (zkrácená výpověď): Vo záchotským posvícení na Matku buoží, když sme šli Záchoda s posvícení, já svejmi švakry, se dvoumi z Bednářovejmi, s Kubou a z Bártou, byli sme tři. A již bylo tak v soumrak. Potkali sme nějakou děvečku, šla vod Čekanic k Záchodu a my ji vzali zase naspátek k naší vsi, k Čekanicům. A vona s námi jíti nechtěla. A Kuba jí dal sekerkou. A předse sme ji vzali. A Bárta nám houd a my s ní tancovali po tej cestě. Až k naší vsi sme ji dovedli za humna. Do konopí sme s tou děvečkou. A v těch konopích sme s ní etc. měli činiti všickni tři, s tou děvečkou, etc., každej po devětkrát, až nám hned vomdlela. A za umrlou sme ji vodešli.
A šli sme vod ní domů do Čekanic. A potom sme se báli, nejde-li ji kdo, tu děvečku; umřela-li je, že se prozradíme. I na ráno voni dva moji švakrové, Bednářovi synové Kuba a Bárta, šli tam, aby tý děvečky někam odpráznili. A když zase přišli, tak mi pravili, že ji zakopali, tu děvečku.
Jest kleštěmi trhán a čtvrcen."

Jak Ves Čekanice, tak Ves Záchod patří pod Klokoty. Tak když se to slavilo všude, proč šli čekaničtí slavit do záchoda?

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 21:59
od zburget
Posvícení je církevní svátek, spojený s lidovou zábavou. Každý doma udělal sváteční oběd, takže se to slavilo ve všech vesnicích. Ale nějaká lidová veselice pak přece nemusela být v každé vesnici extra, zvlášť,. pokud byla nějaká vesnička malá, nebyla tam teřeba ani hospoda…
Nebyl v Záchodě třeba filiální kostel? Nebo kaple? Pak by měli posvícení "svoje" a neslavili by ho současně s kostelem farním.

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 22:03
od Aitav
Kaple je tam až někdy 1700. Ale podle toho co provedli, museli mít "hodně pod čepicí"

Re: Datum

PříspěvekNapsal: pon led 02, 2023 22:04
od Aitav
Jinak pokud vím, tak hospoda byla spíš v těch čekáanicích, myslím že v záchode tou dobou nebyla