od Zora » sob zář 17, 2022 6:32
vzhledem ke strohosti zápisů je těžké cokoliv odhadnout, vytvořit racionální teorii.
Erfurt otec - neoženil se.
1. Nechtěl
2. Nemohl
ad 1.
Tato varianta není moc logická, k dětem se přihlásil, alespoň o jednoho syna se staral (viz zápis ze sčítání) a z přihlášení se k otcovství mu s velkou pravděpodobností plynula i jakási povinnost finanční pomoci.
ad. 2
a) V době narození dětí nebyla jejich matka plnoletá, nedostala souhlas od otce.
Tato varianta také není moc logická, protože plnoletosti postupně dosáhla a pak se mohla vdávat.
Souhlas otce - osobně si nedovedu představit, proč by otec Mariny ani po dvou nemanželských dětech nedal k sňatku souhlas. Neprovdaná dcera s dvěma nemanželskými dětmi byla velkou skvrnou na jejich rodu, následným sňatkem by se trochu problémy zahladily. Rozhodně podle mých zkušeností by neměl být důvodem fakt, že snad byl otec dětí nemanželským synem.
(Říkávalo se - Křivý, starý, nemocný, ale bude to manžel... )
Kdy zemřel otec Mariny? To je taky podstatný fakt, po jeho smrti by souhlas k sňatku dávaly úřady.
b) Nemohl se oženit, neb byl již ženatý. Nic tomu nenasvědčuje, chybí jakákoliv informace.
c) Byl ve vojenské službě, nedostal povolení vojenských úřadů ke svatbě.
Tady by bylo třeba prověřit věk Erfurta a Mariny Sikorové. Vojáci byli propouštěni po 30. roce věku, mohli asi ale službu prodloužit.. Podle mě zcela jistě nastala situace, kdy Erfurt mohl z vojny odejít (dosáhl předepsaného věku) a Marina již byla plnoletá. Ovšem Marina snad zemřela ve věku 32 let, Erfurt nemusel svatbu (již bez povolení voj. úřadů po propuštění z vojenské služby) stihnout.
Běžně ale byli vojáci propouštěni na dovolenou, takže děti zplodit mohl a stejně tak se k nim osobně přihlásit.
Jsou mezi svědky zápisu otce do matrik nositelé příjmení Sikora? To by pak nasvědčovalo tomu, že rod nevěsty s přiznáním se k otcovství souhlasil a důvod nekonání svatby nebyl v rodinných neshodách. I s přiznáním se dobrovolně k otcovství musela matka dětí souhlasit, to by si zřejmě netroufla, pokud by neměla souhlas svého otce. To už se ale pohybuji v naprosté teorii...
d) rozdílné náboženství katolik - protestant.
Vím, že i ve 20. st. byly v některých oblastech Slovenska tak propastné rozpory, že katolik a protestant vědomě nevstoupili do manželství. Důvodem byla netolerance k vyznání toho druhého a nemožnost dohody o vyznání dětí. Prověřte si, jaké byl kdo víry, já na ty čárečky ve sčítání moc nevidím.
e) Ženich, který velmi pravděpodobně nebyl místní, nemohl předložit ke svatbě potřebné doklady. To už je nepravděpodobné, ale i takové případy jsme tu měli... Např. chybějící doklad o křtu, nevěděl, kde přesně byl pokřtěn..., nebylo, kam se obrátit.
f) Naprosto hypotetická možnost - existovala zásada, že pokud by nastávající ženich neměl možnost rodinu uživit, byla mu odepřena možnost ženit se. Já s tím ale nemám žádnou zkušenost, nevím ani pro které období tahle platilo. To by bylo třeba dohledat v ABGB - Všeobecný rakouský občanský zákoník. Nevím, jak moc se tohle uplatňovalo a už vůbec mě nenapadá, jak by se dalo u Erfurta zjistit, že se to na něj vztahovalo...
-------------
Slovíčko gewesen u otce Mariny.
Marně přemýšlím o důvodu, pro který přestal patřit mezi měšťany.
Máte nalezenou svatbu rodičů Mariny? Možná tam by byla nějaká informace o tehdejším ekonomickém postavení otce - zda byl měšťan, nebyl, kde bydlel v době svatby, kde se rodily děti a podobně.
Rozmýšlím, zda tento fakt měl - mohl mít vliv na nekonání svatby. Spíš ne...
Jak to bylo se sourozenci Mariny, ti vstoupili do manželství?
Neumím si vybavit žádný důvod, proč by změna ek. postavení otce Mariny (dříve měšťan, tedy dobré ekon. postavení, držitel stavení) vedla k neuspořádání i následnému soužití dcery Mariny s Erfurtem bez svatby.
Bohužel jsem se nikdy nesetkala s případem odůvodnění, proč někdo přestal být měšťanem. Snad úpadek , chybějící finance, pronikavá změna ekonomického postavení , ale vůbec si neuvědomuji, že by na příslušnost k měšťanům měl vliv na tehdejší dobu odsouzeníhodný život dcery. Vyloučit to zcela ale nemohu.
------------
Dobrovolný zápis otce do matriky.
Ani tento fakt nemusí s jistotou potvrzovat biologické otcovství. Ani v tomto případě nikdo nezkoumal, zda zapsaný muž tyto děti zplodil a formulace, která zápisy tohoto typu doprovází, nikdy není taková, aby se muž otec dostal do problémů s , řekněme, křivou výpovědí.
On jen žádá , aby byl do matriky zapsán a přihlašuje se jako otec.
----------
Vdova Gallasová.
Těch informací je strašně málo, v podstatě jen slovíčko vdova .
Takhle žena
- mohla porodit nemanželského syna - pak by byla rozená Erfurt
- zcela jistě byla alespoň jednou vdaná,
- mohla být provdána vícekrát, a syn by měl - mohl mít příjmení po prvním manželovi, ona pak umírala coby vdova po dalším manželovi s jeho příjmením.
Je třeba mít na mysli i zmatky, které často provázely přidělení příjmení dle platných zákonů a běžné užívání příjmení, jak jsem psala dříve.
---------
Co bych udělala já
Vypsala bych si všechna čísla domů, kde se vyskytuje nějaká matriční událost v souvislosti s hledanými osobami a hledala cokoliv dalšího, co by se mohlo vztahovat k hledané rodině, rodinám...
Narození nějakého dítěte, svatba, úmrtí, mohlo by se jednat o sourozence, snad i rodiče Erfurta, Mariny... možná by se našla i stopa po manželovi Gallasové.
Bohužel, blízkost hranic s dnešním Polskem pátrání vůbec neulehčuje, nakonec i dělící čára mezi dnešním Slovenskem...
Také bych měla v patrnosti, že se v případě rodiny vdovy Gallasové, jejího manžela(ů) a Erfurta mohl jednat o "vojenskou" rodinu a matriční zápisy nebo jejich část jsou ve vojenských matrikách příslušného vojenského útvaru...
Víc mě opravdu nenapadá a pokud jsem udělala nějakou chybu v logickém myšlení, moc se omlouvám předem.
Z