Genealogií svých předků se zabývám asi rok. Většinu údajů jsem získal prostřednicvím on-line matrik, sčítacích operátů a soupisů poddaných. Nyní bych si ale potřeboval upřesnit pár detailů ke svým předkům z novější doby - konkrétně u dědečka z matčiny strany. Kontaktoval jsem proto mailem příslušný matriční úřad a na moji žádost ohledně informace k přesnému datumu úmrtí (~1935) mi bylo matrikářkou odpovězeno, že to nebude problém a že mi udělají tzv. doslovný výpis z matriční knihy. Jen jim k tomu mám poslat (poštou nebo přes datovou schránku) vyplněnou žádost o výpis na jejich formuláři plus notářsky ověřenou kopii svého rodného listu. OK, tomu rozumím. Něco málo mne to sice bude stát, ale v tom problém nevidím.
Ale rád bych podobnou informaci získal i o svém pradědečkovi (ten bude zapsán v matrice uložené na jiném matričním úřadě) a možná i pro jiné blízké příbuzné. Když už si tedy jednou (asi na poště) nechám dělat tu ověřenou kopii svého rodného listu, budou tam po mně chtít zaplatit každou další jeho kopii (tj. její vidimaci), i když se bude jednat o zcela shodné kopie ? Předpokládám, že ano, ale co v případě zaslání žádosti o ten doslovný výpis přes datovou schránku ? Bude nutné do toho "datového" mailu zase přiložit oskenovaný a na poště vidimovaný rodný list ? Pokud ano, tak pak ovšem nevidím žádnou výhodu v tom, si jen pro tento účel datovou schránku (jako fyzická osoba) zřizovat. Domníval jsem se (možná naivně), že datová schránka mne v komunikaci s úřady identifikuje naprosto jednoznačně, stejně jako ten dopisem zaslaný na papíře oskenovaný a úředně vidimovaný rodný list... Nebo tu jednu oskenovanou kopii RL opatřenou vidimačním razítkem pošty už pak budu moci využít v mailech posílaných přes datové schránky matičním úřadům prakticky neomezeně ?
A ještě mi není jasné, jak je to s požadavkem na informaci k pradědečkovi zemřelému více než před 75 lety. Podle toho, co jsem se teď dočetl na webových stránkách ministerstva vnitra
https://www.mvcr.cz/clanek/vydavani-matricnich-dokladu-a-doslovnych-vypisu-z-matricnich-knih.aspx, tak patrně stále platí, že "
matriční úřad vydá matriční doklad fyzické osobě, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 30 let u knihy úmrtí". Dále se tam píše: "
Pouze v případě, že od dotčeného zápisu v matriční knize uplynula zákonem stanovená lhůta, může být vydán matriční doklad jakékoliv fyzické osobě, aniž by musela prokazovat příbuzenský vztah k fyzické osobě, jíž se zápis týká".
Můj pradědeček zemřel v roce 1934, čili splňuje samozřejmě jak těch 30 let, tak i těch (pravděpodobně ještě neuzákoněných (?)) 75 let, jak se o tom zmiňují předchozí příspěvky.
Má tedy příslušný matriční úřad v tomto případě (ale i v případě mého dědečka, který je po smrti už 86 let) vůbec právo ode mne chtít kopii mého rodného listu ? Vždyť se jedná o osoby zemřelé v tak dalekém minulosti, že by ten výpis měli poskytnout jakéholi fyzické osobě ! Nebo ne ? Nebo pro
výpis platí jiná pravidla/zákony než pro
doklad ?
Vzhledem k tomu, že dosud nermám žádnou osobní zkušenost s matričními úřady a jak píše paní Zora, opravdu nerad bych si příslušné matrikářky znepřátelil, tak bych rád znal názor a praktické zkušenosti vás zkušenějších...
Doufám, že jsem vložením mého příspěvku k již vyřešenému tématu neporušil pravidla tohoto fóra, ale nechtěl jsem zakládat pro prakticky stejnou tématiku příspěvek nový; tím spíš, že
legislativně to (minimálně pro mne) jako dořešené nevypadá...