rozpor v matrikách

Kdo co neví a chtěl by vědět, může sem napsat a doufat, že mu někdo odpoví.

rozpor v matrikách

Příspěvekod misamac » pon úno 18, 2008 9:57

rád bych se pozeptal,jakým způsobem vyřešit rozpor v matrice narození a oddací,kdy je uváděn pokaždé jiný otec dané osoby?Setkali jste se stím někdo?díky
misamac
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon srp 20, 2007 20:56

Příspěvekod VLVOJTA » pon úno 18, 2008 12:21

Osobně bych se podíval po sourozencích té osoby, jak starších, tak mladších. V jejich rodných zápisech by se mělo objevit, jestli se farář nesplet při zápisu otce dotyčné osoby.
Kdyby se na nic nepřišlo, asi bych se držel rodného zápisu. V svatebním zápisu může být chyba, obzvlášť když byl ženich z jiné farnosti a nebo tou dobou měl již otčíma ... a nebo cokoliv jiného.
Uživatelský avatar
VLVOJTA
 
Příspěvky: 151
Registrován: pon srp 07, 2006 19:10
Bydliště: Hradec Králové

snubní spisy

Příspěvekod anoli » pon úno 18, 2008 21:55

a o jaké se jedná století? Další možnost je prozkoumat v okresním archivu snubní spisy (pokud se dochovaly) . Pokud byl jeden ze snoubenců z jiné farnosti, musel k sňatku doložit křestní list, zde by tedy pan farář chybovat neměl. Ale byl taky jen člověk....
ANOLI
Uživatelský avatar
anoli
 
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 04, 2006 17:20
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod jtks » úte úno 19, 2008 17:54

To se občas stává, ale otec je vždy nejistý... Já mám podobný rozpor ohledně matky: jiná je v zápisu o narození a jiná u sňatku. Taky předpokládám, že se jedná již o macechu správně je ta v rodné matrice.

Další rozpory nastávají, pokud má dotyčná osoba více křestních jmen. Stává se mi docela běžně, že rodiče mají jiná křestní jména při narození dětí a jiná při sňatku. Objasnily mi to až dohledané zápisy o narození rodičů, kdy jsem zjistila, že dostali dvě a více jmen. Při zápisu dětí farář prostě vybral jen jedno z nich.
jtks
 
Příspěvky: 127
Registrován: pon lis 05, 2007 22:38
Bydliště: Mořice

Příspěvekod misamac » úte úno 19, 2008 19:02

jedná se o 70.léta 19.století.Já to trošku rozvedu,byli celkem 4 sourozenci,kteří měli stejnou matku.A tato matka se ve 3 případech - dle zápisů v rodné matrice - měla narodit otci jménem Pavel a v jednom případě byl otec Václav.Asi je to trochu zamotané..
misamac
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon srp 20, 2007 20:56

Příspěvekod jtks » úte úno 19, 2008 20:26

Vidím, že se jedná o křestní jméno, takže je pravděpodobné, že se otec mohl mít dvě křestní jména a farář zapsal pokaždé jiné.

Už jsem se s podobným případem setkala u jedné své pra...prababičky, která se jmenovala "Magdalena Františka Apolonie". Zřejmě běžně užívala své druhé jméno Františka, které má zapsané v matrikách u svého sňatku i většiny dětí, ale u jednoho z dětí má zapsané jméno Magdalena.

Podobný rozpor v křestních jménech mám ještě u dalších předků, bohužel se mi zatím nepodařilo dohledat, zápisy o narození rodičů, ale tuším, že se bude opět jednat o 2 křestní jména.
jtks
 
Příspěvky: 127
Registrován: pon lis 05, 2007 22:38
Bydliště: Mořice

rozpor v zápisu narození

Příspěvekod anoli » úte úno 19, 2008 23:27

Aha, takže se jedná o prarodiče křtěného dítěte, no tam se chybovalo daleko více než u rodičů. Určitě bych vyhledala zápis o sňatku matky těch uvedených čtyř sourozenců. A pak se ukáže jestli Pavel nebo Havel :D
ANOLI
Uživatelský avatar
anoli
 
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 04, 2006 17:20
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod misamac » stř úno 20, 2008 19:10

tak to bude trochu průšvih,protože ta osoba byla svobodná matka,takže matrika oddaných asi moc nepomůže
misamac
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon srp 20, 2007 20:56

Příspěvekod Lyra » čtv bře 27, 2008 0:51

Také přihodím svou trošku do mlýna. Můj problém je tento:

Na jaře roku 1849 v jedné vesničce zemřela krátce po sobě dvě malá děvčátka - sestry Marie (7 let) a Kateřina (5 let). Problém je, že tato Kateřina je má předkyně, která byla skoro 20 let vdaná a měla 8 dětí, mezi nimi i mou prababičku a umřela ve věku 42 let na zápal plic...

Opravdu.

Prohlížela jsem celou rodnou matriku - její rodiče měli 6 dětí, ale žádnou další dceru jménem Kateřina. Podle této matriky také neměla Kateřina ani žádný z jejích sourozenců více než jedno křestní jméno. Ve vsi nebyla ani rodina stejného příjmení, s kterou by se to mohlo nějak pomíchat. Jediná, co by přicházela do úvahy pro možnou záměnu, je Kateřinina o rok starší sestra Antonie. Že by tedy zemřela ona a při zápisu do úmrtní matriky někdo popletl jména? Ale je vůbec takováto záměna možná?

Už jste se s něčím takovým setkali?
Uživatelský avatar
Lyra
 
Příspěvky: 98
Registrován: úte srp 01, 2006 18:44
Bydliště: Mor. Budějovice

mrtvodozorný lístek

Příspěvekod anoli » čtv bře 27, 2008 15:54

Dobrý den,
Hm,vaši Kateřinu tedy dvakrát pohřbili..
Já si myslím, že by to v polovině 19. století mělo být takto :
tehdy mohl farář pohřbít zesnulého jen na základě ohledacího lístku, tzn., že k mrtvému musel přijít lékař, ohledat nebožtíka a vyptat se pozůstalých na jméno a příjmení (křestní list k dispozici neměl, ten se vystavoval většinou až ke sňatku) a následně vypsat onen lístek. Myslíte, že by rodina nahlásila, že zemřela Kateřina a ne Anastázie ? To je dost nepravděpodobné...
Potom pozůstalí donesli faráři mrtvodozorný lístek a vyjednali pohřeb (u dětí často jen výkrop). Farář po obřadu následně zapíše do matriky úmrtí podle tohoto lístku kdo a na co zemřel a doplní kdy byl pohřben. Kde by vzal jméno Kateřina?

Pokud by to opravdu takto fungovalo , tak by se chybovat nemělo. Ale kdo ví...

Jinak já mám problém se zemřelými předky spíš opačný. Nemůžu některá úmrtí dohledat vůbec a to už jsem prošla i matriky nemocnic a okolní farnosti . No zřejmě mí předci zemřeli u svých dětí kdovíkde odstěhovaných.... vždycky si vzpomenu na" Babičku "B.Němcové ,která se odstěhovala ke dceři na Staré Bělidlo ....
ANOLI
Uživatelský avatar
anoli
 
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 04, 2006 17:20
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod Vladimír Kafka » sob bře 29, 2008 12:45

I já jsem narazil na podobný rozpor v matrikách.
V matrice oddaných je uvedeno že:
"baráčník Franz Kawka ze Sytové 68, (54 let) se 28. dubna 1806 oženil s Kateřinou (21 let), dcerou Karla Hlouška ze Sytový 21"

a v matrice narozených jsou jako rodiče mého praprapradědy Františka Antona Kawky narozeného 16. února 1807 uvedeni:
"otec -kameník Franz Kawka ze Sytové 66, matka -Barbora, dcera Karla Hlouška ze Sytové 16"

aby toho nebylo málo, tak ve starší matriční knize oddaných je záznam, podle kterého se 14. srpna 1781 žení Franz Kawka s Marií,vdovou po Františku Martinečkovi.
Zda se jedná o tři, dvě, nebo jednu osobu se mi dosud nepodařilo zjistit.
kavka
Uživatelský avatar
Vladimír Kafka
 
Příspěvky: 108
Registrován: pon srp 27, 2007 12:47
Bydliště: Rovensko pod Troskami

Re: rozpor v matrikách

Příspěvekod Klaud » pát kvě 25, 2018 3:46

Myslim, ze jen nekdo popletl jmena, zejmena pokud do knihy zapisoval pozdeji vice zapisu najednou. Ja nekolik dni zil v hruze domneni, ze muj prapraded mel dite z manzelkou sveho bratra, nez jsem zjistil, ze tato byla v tu dobu tehotna s ditetem, jez se narodilo o 5 mesicu pozdeji. To byl rok 1854, jmeno nespravne matky i se jmenem jejiho otce. Cili, omyly v matrikach jsou, dokonce takhle skandalni,
Klaud
 
Příspěvky: 5
Registrován: pát kvě 25, 2018 1:18
Oblast pátrání: Jaroměřice n Rokytnou a okolí, Heraltice a okolí

Re: rozpor v matrikách

Příspěvekod zburget » pát kvě 25, 2018 20:40

Já dokonce našel chybu v příjmení otce (na začátku 18. století). Jak někdo opisoval matriku z lístečků, tak napsal u dvou záznamů pod sebou pžíjmění Koczek (křestní jméno je pokaždé jiné). Podle indexu, který zpracovával někdo o 150 let pozděj, mělo být druhé jméno Burget. A najednou bylo jasné, kde se u Burgetů o dva roky pozděj vzal mrtvý dvouletý synek... Takže ve starších matrikách už na 100% asi nebudu věřit ničemu.
zburget
 
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 30, 2018 18:15
Oblast pátrání: Konicko (okres Prostějov)

Re: rozpor v matrikách

Příspěvekod zeter » pát kvě 25, 2018 21:18

já bych to řekl asi takhle: Na chyby je nutné dávat pozor, ale nelze na ně spoléhat.
zeter
 
Příspěvky: 561
Registrován: čtv zář 01, 2016 7:54

Re: rozpor v matrikách

Příspěvekod Kiara » pát kvě 25, 2018 21:32

Ano, s tímto problémem jsem se setkala poměrně často. Moje přímá předkyně se jmenovala za svobodna Alžběta Milotová, povolání jejího otce bylo rybář (rybák). V několika případech byla zapsána do matriční knihy narození svých dětí jako Alžběta Rybáková, takže jsem měla při sestavování rodokmenu docela perné chvilky ...
Kiara
 
Příspěvky: 83
Registrován: čtv srp 10, 2017 21:35
Oblast pátrání: Norek (Kladno, Pelhřimov...) Stulík (okres Kladno) Pálka (Halenkovice u Zlína) Křivanec (okres Strakonice) Smrkovský (okres Kutná Hora) Jičínský (Bukovka u Pardubic) Brandejs (okres Strakonice, Písek) Laštovička (Věžnice, Puklice, Nížkov, Vilémov)

Další

Zpět na Otázky a odpovědi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků