deti kratce po svatbe

Kdo co neví a chtěl by vědět, může sem napsat a doufat, že mu někdo odpoví.

deti kratce po svatbe

Příspěvekod zoupe » čtv úno 14, 2019 14:36

Dobry den.

Mel bych upresnujici dotaz na nemanzelske deti. V radach zacatecnikum jsem se docetl, ze za nemanzelske se povazuji vsechny deti narozene drive nez 6 mesicu po svatbe. Nezda se mi ale, ze by toto pravidlo bylo dusledne uplatnovano. Cekali byste, ze u ditete narozeneho mezi svatbou a uplynutim prislusne doby nebude otec uveden, nebo bude dopsano, ze se k diteti prihlasil? Ja mam prinejmensim jeden pripad, kdy na zaznamu o narozeni neni vubec nic divneho, ackoli k nemu doslo uz nejake 4 dny po svatbe.

26.11.1752 si Pavel Jerabek bere Veroniku Hejcovou - http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=306 (ohlasky jsou trochu urychlene, ale ne zas nejak dramaticky - 11., 12. a 19.11.)
30.11.1752 se Pavlovi Jerabkovi a Veronice narodil syn Mikulas - http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=34 (mam za to, ze Mikulas je mym predkem, takze prezil, tj. nebyl nijak vyrazne nedonoseny)
23.3.1755 maji druhe dite - Frantiska - http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=51

V letech 1746-1755 se v matrice zadny dalsi otec Pavel Jerabek nevyskytuje, takze predpokladam, ze se opravdu jedna o jeden a tentyz manzelsky par.
Jinak v teto matrice se nemanzelske deti zapisuji oddelene na konec casti o narozenych. Ocekaval bych, ze spravny postup by byl zapsat Mikulase mezi nemanzelske a rovnou tam doplnit formuli o legalizaci. Mozna se ale v 18. stoleti tyhle pripady tak nedramatizovaly... Jake nasledky by pro dite melo mit datum narozeni pred uplynutim 6 mesicu od svatby?

Jake jsou Vase zkusenosti?
Diky.
zoupe
 
Příspěvky: 251
Registrován: pon lis 13, 2017 15:36
Oblast pátrání: farnosti Zbraslav u Brna, Jedovnice, Ostrovačice

Re: deti kratce po svatbe

Příspěvekod Zora » čtv úno 14, 2019 16:11

Odpověď spíš všeobecná, zápisy jsem detailně nezkoumala.
Už jsme tady měli manželské děti, narozené velice brzy před svatbou. Myslím, že tu proběhly určitě alespoň dvě, tři? manželské děti narozené dokonce těsně po svatbě. ( v rozmezí několika dnů), byl tu i případ manželského dítěte narozeného více měsíců po svatbě....

Striktně řečeno, církevní zákony opravdu manželské - nemanželské děti řešily, bylo přesně dané omezení, jak brzy se může ještě manželské dítě po svatbě narodit, stejně jako doby, kdy je narozené dítě manželské u porodu po smrti otce (manžela).

Na druhé straně je ale také možnost, že kněz znal detailne situaci v rodině, věděl, proč se svatba konala až v době těhotenství dívky a především měl jistotu, že nastávající manžel je otcem dítěte nebo se vědomě dopustil "chybného" úsudku a pro klid nastávající matky, jejich rodičů určil za otce onoho pozdního manžela.

Pro církev nebylo prvotní, kdo je otec, ale to, že k početí došlo až po uzavření svatého stavu manželského. Pak byl otcem automaticky manžel.

Hlavní problém ale spočíval ve svaté zpovědi. V 18. století, stejně jako ve stoletích předcházejících a následujících, byli v katolickém kostele oddávání pouze katolíci, jiné náboženství neexistovalo ( kromě trpěného židovského)

Všichni katolíci se museli u zpovědi kát ze svých hříchů a cizoložství byl jeden z nejtěžších hříchů, Tak dlouhá staletí na mimomanželské intimní. vztahy církev nahlížela.
Současně ale informace, které byly sděleny u zpovědi knězi, nesměly být jakkoliv šířeny a jakkoliv použity vůči hříšníkovi.

Tak se kněz dostával do situace, kdy na jednu stranu znal otce a podmínky početí, na druhou stranu nesměl brát tuto informaci v úvahu při jakémkoliv rozhodování ve věcech svého církví mu svěřeného úřadu.

(Proto byl také vysloven zákaz zapisovaní potencionálních otců nemanželských dětí , neb veřejnost mohla pak tuto informaci chápat jako vyzrazení zpovědního tajemství. )

Je pravděpodobné, že konkretní kněz ve Vaší diecezi znal okolnosti zplození a, i když doba porodu nesplňovala církevně danou lhůtu, s rozvahou , podloženou svým uvážením okolností zapsal dítě jako manželské.

V neposlední řadě je asi potřeba vzít do úvahy, že "za peníze v Praze dům" a že pro mnohé rodiny v oné době bylo nemanželské dítě takovou ostudou, že pokud existovalo řešení, tak se třeba i zadlužily. Hledal se urychleně ženich - lepší kdokoliv než aby dcera zůstala samotná, hledalo se místo porodu - hlavně aby to sousedé nevěděli... často končila těhotenství drasticky ,...., stejně často dítě nepřežilo.... , mnohdy si ženy vzaly životem ještě před narozením dítěte., hledal se způsob, jak dítě narozené "moc brzy po svatbě" učinit manželským.
Proto také z iniciativy Marie Terezie vznikly Zemské porodnice se sirotčinci a následně i možnost legitimizace nemanželského dítěte...
Z

Nesouvisející, ale také o manž - nemanž- dětech.
Viděla jsem v matrice křest židovských manželů - v době trvání manželství, uzavřeného v židovským rituálem přestoupili ke katolictví. Následně uzavřeli i katolický sňatek.
Byly pokřtěny jejich děti. a ejhle - v kolonce se objevilo - nemanželské. Vše vyplývalo z logiky věci, děti se opravdu narodily v době, kdy manželé žili v židovském manželství a katolické nebylo uzavřeno.

Vše bylo vyřešeno tím, že děti dostaly dispens a následně byly do matriky znovu vepsány už jako manželské. I zde je třeba vidět, že za každý úkon bylo třeba zaplatit...
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 29114
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části


Zpět na Otázky a odpovědi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků