Konkrétní svatba je zde úplně dole: http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... an=5#scan5
Narození nemanželského dítěte pak zde druhé odspoda: http://vademecum.soalitomerice.cz/vadem ... 16#scan216
Fórum pro příznivce genealogie. Hledání předků, tvorba rodokmenů, rady, genealogický software a další.
Jenom sem doplním, že mám v rodokmenu také jednu situaci. Dcera - nemanželská, otec neuveden, dítě není legitimizováno. Devět let po jejím narození se matka vdává a u svatby (nikoli tedy u narození oné dcery) je dopsáno přiznání, že manžel je otcem oné dcery a že on je sice vyznání helvetského, ale přísahá, že dceru vychovával dle víry katolické. Dcera pak používala příjmení matky. Takže pravděpodobně nešlo legitimizovat dítě, pokud byl otec jiného vyznání.
TerkaV píše:Jenom sem doplním, že mám v rodokmenu také jednu situaci. Dcera - nemanželská, otec neuveden, dítě není legitimizováno. Devět let po jejím narození se matka vdává a u svatby (nikoli tedy u narození oné dcery) je dopsáno přiznání, že manžel je otcem oné dcery a že on je sice vyznání helvetského, ale přísahá, že dceru vychovával dle víry katolické. Dcera pak používala příjmení matky. Takže pravděpodobně nešlo legitimizovat dítě, pokud byl otec jiného vyznání.
To je klasický případ tzv. dohody nebo taky reversu o katolické výchově dětí. V polovině 19. století byly poměrně časté. Podle zákona v případě sňatku evangeličky a katolíka byly všechny děti katolické, v případě sňatku evangelíka a katoličky následovaly děti náboženství rodičů podle pohlaví. Ale právě v těchto případech katoličtí faráři velmi často trvali na tom, že daný pár neoddají, pokud ženich před svatbou nepodepíše "dobrovolný" závazek, že všechny děti, tedy i chlapci, budou katolíci. Evangeličtí duchovní se na ty, kdo takový revers podepsali, dívali hodně kriticky, ale přesto jich bylo docela dost. Revers o katolické výchově svých dětí podepsal např. i luterán František Palacký.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků