VYŘEŠENO DÍKY Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Kdo co neví a chtěl by vědět, může sem napsat a doufat, že mu někdo odpoví.

VYŘEŠENO DÍKY Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Rebeca » pon pro 11, 2017 14:36

...setkali jste se už s tím, že by věk uvedený u svatby nesouhlasil s matrikou narozených? Prohledala jsem matriku narozených i zemřelých křížem a krážem a prostě to nesedí......

svatba zde: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/9743/49#
věk nevěsty Josefy uveden jako 21 let - jde o 18.1.1842

našla jsem její narození zde: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/9735/94
a je to 12.3.1818 - je to poslední dítě těchto rodičů a jediná jejich Josefa (měli těch dětí dohromady 12 a skoro všechny přežily nejútlejší dětství)

dokonce jsem našla i její úmrtí zde: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/13435/164# , kde naopak ten věk sedí......skoro přesně

Myslíte tedy, že se farář u svatby mohl mýlit při počtech a naopak u smrti to bylo správně?

Díky za zkušenosti a postřehy.
Rebeca
Naposledy upravil Rebeca dne pon pro 18, 2017 21:58, celkově upraveno 1
Rebeca
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát lis 04, 2016 17:43
Oblast pátrání: Příbram a okolí, Most a okolí, Cheznovice a okolí, Praha západ, panství Worlické :-D

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Polexina » pon pro 11, 2017 19:54

Věk se může lišit od skutečnosti. Znám případ, kdy věk muže po padesátce byl zapsán jako "49 let", znám i případ, kdy se mladší muž zapsal jako starší, aby to asi pasovalo k nevěstě. P
Polexina
 
Příspěvky: 77
Registrován: stř dub 20, 2016 20:51

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Brasl » stř pro 13, 2017 21:00

Rebeca píše:...setkali jste se už s tím, že by věk uvedený u svatby nesouhlasil s matrikou narozených? Prohledala jsem matriku narozených i zemřelých křížem a krážem a prostě to nesedí......


To může souviset s plnoletostí. Někde se to tu ve starších příspěvcích řešilo, že to bylo z tohohle důvodu dost běžné.

Historie
Kniha tovačovská (1481–1490) uvádí dospělost pro pány 16 a 14 let, pro rytíře 17 a 15 let a pro měšťany 18 a 16 let. Roku 1549 byla stanovena hranice dospělosti na 20 let pro šlechtu (platné do roku 1811), 18 let pro měšťany a 15 let pro dívky.

Od roku 1753 do roku 1919 byla stanovena zletilost na 24 let. Roku 1950 byla hranice zletilosti snížena z 21 let na 18 let.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zletilost

Polexina píše:Věk se může lišit od skutečnosti. Znám případ, kdy věk muže po padesátce byl zapsán jako "49 let", znám i případ, kdy se mladší muž zapsal jako starší, aby to asi pasovalo k nevěstě. P


K matrikám nebyl a ani dnes není přístup. OP neexistovaly a rodný/křestní list nebyl, nebo byl zcela výjimečně, potřeba. Tak udělat ze sebe mladšího, aby nevěstě nepřipadal tak starý, nebo staršího, aby splnil podmínku plnoletosti, není nic výjimečného.
Brasl
 
Příspěvky: 1235
Registrován: stř dub 06, 2011 8:20

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod mfal62 » čtv pro 14, 2017 14:42

pokud jde o věk zapsaný ve starších O a Z matrikách, tak se většinou přidávalo

v tomto konkrétním případě bych to viděl tak, že nevěsta byla negramotná a neznala datum (stačil by rok) svého narození,
podle zápisu v matrice oba rodiče už nežili

Josefa možná pracovala mimo domov jako děvečka nebo služebná a nablízku nebyl nikdo, kdo by potvrdil její věk, a tak to zůstalo na faráři,
aby to nějak odhadl - no a vypadala asi mladě, což jí přineslo jenom komplikace, neboť si musela obstarat vrchnostenské povolení
ke sňatku (otec už nežil, "úředně" nebyla plnoletá)
Uživatelský avatar
mfal62
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned led 17, 2016 22:36
Oblast pátrání: střední Morava - především panství Bouzov, Mírov a Úsov

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Monika » čtv pro 14, 2017 16:14

mfal62 píše:v tomto konkrétním případě bych to viděl tak, že nevěsta byla negramotná a neznala datum (stačil by rok) svého narození,
podle zápisu v matrice oba rodiče už nežili

Souhlasila bych s vámi, pokud by šlo o svatbu v 17. nebo 18. století, ale tady jde o svatbu v roce 1842. V té době svatba bez křestního listu už přece nešla. (Což ovšem neznamená, že se při zápisu do matriky nemohl zapisující jednoduše splést.)
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2530
Registrován: úte lis 18, 2014 1:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Zora » čtv pro 14, 2017 17:09

Monika píše:
mfal62 píše:v tomto konkrétním případě bych to viděl tak, že nevěsta byla negramotná a neznala datum (stačil by rok) svého narození,
podle zápisu v matrice oba rodiče už nežili

Souhlasila bych s vámi, pokud by šlo o svatbu v 17. nebo 18. století, ale tady jde o svatbu v roce 1842. V té době svatba bez křestního listu už přece nešla. (Což ovšem neznamená, že se při zápisu do matriky nemohl zapisující jednoduše splést.)


Naprostý souhlas s Monikou, bez křestního listu nikdo do stavu manželského nevstoupil. Je ale možné, to se omlouvám, nepřečtu, že nevěsta se narodila ve stejné farnosti jako se vdávala, pak kněz zcela nedodržel pravidla a věděl, že jde o dítě narozené v jeho farnosti. Neověřil datum narození, resp. zaměnil datum narození třeba se sestrou .
Pokud by se vdávala v jiné farnosti, nutně by musela mít vystavený křestní list, (i zde ale mohlo dojít k záměně sester, stává se mně to), v domácí farnosti to kněz mohl obejít. (neměl by, ale dělalo se to, křestní list byl nezbytným dokladem, který se vkládal do církevního archivu spolu se svatebním protokolem a dalšími doklady)

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 12841
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod mfal62 » čtv pro 14, 2017 21:18

a jo - už jsme skoro v polovině 19. století, mě nějak utkvěl v hlavě ten rok 1818 :oops:
tak asi chyba faráře ...
Uživatelský avatar
mfal62
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned led 17, 2016 22:36
Oblast pátrání: střední Morava - především panství Bouzov, Mírov a Úsov

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Rebeca » pát pro 15, 2017 21:31

...díky za názory- asi to bude ta chyba faráře - vdávala se ve stejné farnosti, tak asi bral narození po paměti.....

nějak jsem se sem nedostala, proto reaguji až teď.....
Rebeca
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát lis 04, 2016 17:43
Oblast pátrání: Příbram a okolí, Most a okolí, Cheznovice a okolí, Praha západ, panství Worlické :-D

Re: Věk u svatby nesouhlasí s datem křtu...

Příspěvekod Karla55 » sob pro 16, 2017 0:35

Moje prababička má na konci 19. století u svatby uvedeno datum narození své mladší sestry.
Karla55
 
Příspěvky: 668
Registrován: pát srp 08, 2014 1:10
Oblast pátrání: Lysá n. Labem a okolí, Novojičínsko, Východní Čechy, Budišov n. Budišovkou a okolí


Zpět na Otázky a odpovědi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 2 návštevníků