Ráječko - proč nebyl legitimizován ? - VYŘEŠENO

Kdo co neví a chtěl by vědět, může sem napsat a doufat, že mu někdo odpoví.

Ráječko - proč nebyl legitimizován ? - VYŘEŠENO

Příspěvekod alenas » ned pro 10, 2017 11:50

Zdravím,
Legitimizace dětí narozených mimo manželství se tady už mnohokrát probírala, ale……
V roce 1872 jednadvacetiletá Františka Krejčířová z Ráječka číslo 5 porodila nemanželského syna, který při křtu dostal jméno Anton a příjmení po matce Krejčíř.
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/2835/?strana=55

Jeho kmotry byli Anton Škrabal, otec Václava Antona a babička z matčiny strany Filipina Krejčířová rozená Maňoušková (1824—1885).
Přesně o rok a týden později se Františka provdala za Václava Antona Škrabala, syna Antona Škrabala z Horní Lhoty 5 – tedy kmotra jejího nemanželského syna. Měla pak ještě dva další syny.
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/signatura/?strana=293&signatura=79

To mě utvrzuje v přesvědčení, že skutečným otcem je opravdu Václav Anton Škrabal, kterému v té době bylo teprve dvacet let. K mému překvapení jsem zjistila, že malý Anton nebyl po sňatku svých rodičů legitimizován a ani nikdy později. On i jeho děti nadále používali příjmení Krejčíř. S Antonií Skotákovou, se kterou se oženil v roce 1896, měl čtyři děti (do roku 1904)
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/2851/?strana=127

V roce 1940 žil Anton v Ráječku č. 26, v domě, kterému se říkalo „U Škrabalů“. Synové jeho „bratra Adolfa“ v domech „U Janků“ a u „Podskalů“ (Podle místní kroniky)
Co mohlo být příčinou, že malý Anton nebyl nikdy legitimizován? Dostal jméno po „dědečkovi“, ten mu byl za kmotra, žil v domě „U Škrabalů“? Mezi rodinami neexistovaly žádné příbuzenské vztahy.
Aš.
Naposledy upravil alenas dne úte pro 12, 2017 22:07, celkově upraveno 1
alenas
 
Příspěvky: 453
Registrován: stř lis 28, 2012 9:43

Re: Ráječko - proč nebyl legitimizován ?

Příspěvekod Zora » ned pro 10, 2017 12:27

Aleno, vůbec nevidím důvod, proč by musel být biologickým synem pozdější manžel Škrabal.
To, žel syn pak žil na domě Škrabalů, mohlo být dáno tím, že ostatní sourozenci odešli dříve, staral se o matku, otčíma... , ostatní se oženili, vdaly jinam.

Dívka mohla přijít do jiného stavu a Škrabal (otec pozd. manžela) šel za svědka proto, že se rodiny znaly, vyhověl přání svob.. matky nebo její matky. Následná svatba se třeba konala proto, že svob. matka žila pouze s matkou (otec nebyl na živu, o ostatních sourozencích nic nevím) a majetky Hausler, versus 1/4Lahner byly srovnatelné.
Prostě to tak na vsi chodilo. Ženich se ujal hospodářství. To, že syna nelegitimizoval svědčí spíše o tom, že rodina věděla, kdo je biologickým otcem. Pokud by totiž byl Škrabal ml. opravdu biol. otcem, dítě by se narodilo sice brzy, ale určitě po svatbě. Prostě by si ji vzal, ke svatbě ( o rok později) přece dostal souhlas otce, a nevěsta potřebovala "jen" souhlas úřadů, neměl ji tedy kdo bránit v uzavření manželství.

Svobodná matka byla spíš někde ve službě, - doma bylo třeba peněz, otec nežil a ve službě přišla k outěžku, možná dostala nějaké malé odstupné, to pak vložila do manželství...
Z

PS U jména otce ženicha ale vidím přeškrtnuté Anton a dopsané snad Jakub.

ano, ženich se narodil otci Jakubovi první v roce 1852
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=16

Pozor na poznámku u úmrtí - v Kroměříži v léčebně v roce 1930
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14686
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Ráječko - proč nebyl legitimizován ?

Příspěvekod alenas » ned pro 10, 2017 13:17

Zdravím -
domnívám se, že v zápisu o narození Václava Antona je chyba. Jako otec je sice uveden Jakub Škrabal (1797-1864), ve skutečnosti dědeček, jeho manželkou byla Františka Klimešová(1793-1861), ale jako matka Anna Horáková, dcera Františka Horáka ze Sloupu. A to byla manželka Jakubova syna Antona.
Sňatek Anton + Anna Horáková
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/2848/?strana=123
Děti :
Vilém 1850 http://www.actapublica.eu/matriky/brno/ ... ?strana=15
Václav Anton 1852 http://www.actapublica.eu/matriky/brno/ ... ?strana=16
ano, zemřel v Kroměříži. Podle zápisu v matrice byl příčinou úmrtí "marasmus senilis". Jestli byl psychicky nemocný, případně alkoholik nebo trpěl jinou chorobou, to se už asi nedozvím.
Františka 1854 http://www.actapublica.eu/matriky/brno/ ... ?strana=18
Pak je mezera 7 let
František 1861 http://www.actapublica.eu/matriky/brno/ ... ?strana=31
Aš.
alenas
 
Příspěvky: 453
Registrován: stř lis 28, 2012 9:43

Re: Ráječko - proč nebyl legitimizován ?

Příspěvekod Zora » ned pro 10, 2017 13:36

Je pravda, že lze těžko poznat, ve kterém zápisu je chyba - zcela jistě máte pravdu Vy, znáte historii rodu. Já jsem vycházela pouze z té opravy Antona na Jakuba. Správně ale tedy mělo být opraveno jméno otce u narození syna Václava Antona z Jakub na Anton.

Pořád se ale přikláním k variantě, že nemanž. syn Anton nebyl biologickým synem pozdějšího manžela matky. Tam prostě nebyl žádný důvod, proč by se nevzali, zvlášť v maličké vsi a s velmi pravděpodobným bezproblémovým vztahem rodičů snoubenců. (viz výše)
Pokud byl např. otec po početí dítěte ve vojenské službě a nedostal povolení k svatbě, pak by ihned po svatbě dítě legitimizoval.

Tu poznámku o úmrtí jsem zvýraznila proto, že se domnívám že:
vzhledem k úmrtí v roce 1930 je tedy nějak zkreslena i informace, :
......V roce 1940 žil Anton v Ráječku č. 26, v domě, kterému se říkalo „U Škrabalů“. Synové jeho „bratra Adolfa“ v domech „U Janků“ a u „Podskalů“ (Podle místní kroniky).....
V uvedeném roce 1940 už totiž Anton nežil. (pokud by se mělo jednat stále o téhož Antona)

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 14686
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Ráječko - proč nebyl legitimizován ?

Příspěvekod alenas » ned pro 10, 2017 14:47

Tady jsem se nesprávně vyjádřila - V roce 1940 žil v Ráječku č. 26 v domě "U Škrabalů" Anton Krejčíř (1872-1945), ten nemanželský syn. Ono je těch Antonů nějak moc- i tento měl syna Antona (Krejčíře), který převzal hospodářství v roce 1945 po smrti svého otce.
Zdravím Aš.
alenas
 
Příspěvky: 453
Registrován: stř lis 28, 2012 9:43


Zpět na Otázky a odpovědi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků