Tak jsem v okresním archivu prohledal fond obecná škola a měl jsem štěstí, našel jsem tam kompletní zápisy o mém dědovi a pradědovi včetně známek, docházky i kázeňských přestupků.
Měl bych ale několik dotazů, snad se tady najde někdo kdo zná odpovědi.
Můj praděda nastoupil do školy roku 1879 do trojtřídní vesnické školy v 5 letech. Píši v pěti, ale do šesti mu chyběl jen měsíc.
První třídu zvládl celkem slušně ( známky 1-2) a i docházka byla ucházející. Přesto v dalším roce první ročník opakoval. Tento rok zvládl obdobně a postoupil do druhého ročníku. Ten opakoval 3x. A 3 ročník 2x.
Celkem tedy chodil do školy 7 let. Nutno podotknout, že postupem času se jeho známky zhoršovaly a i jeho chování a docházka se zhoršovali. Koukal jsem se na jeho vrstevníky a větší část na tom byla obdobně jen opakovala ročníky v jiném sledu. Byl tam i jeden, který ukončil školu ve druhém ročníku ze kterého odešel po dovršení 14 let.
Můj děda (syn předchozího) ve stejné škole absolvoval čtyřtřídní vesnickou školu a nastoupil roku 1915 a ukončil 1922. Vývoj byl obdobný, (jen byl asi větší darebák ) Poznámka učitele:Přes zákaz šel krást do obecní zahrady, nebo o přestávce rozbil ve třídě okno míčem.
Dotaz: Jak to tedy vlastně bylo s těmi troj-čtyř třídkami a proč v tehdejší době děti tak často opakovali. Musím ale podotknout, že docházka vesnických dětí nebyla zrovna ukázková.
Teď malá perlička (nejedná se ale o mého předka- náhodný nález ):
Poznámka učitele:
Znečistil obličej spolužáka a to tak, že se na něj vymočil.
Bohužel jsem si ten zápis nevyfotil, a teď mě to mrzí.
Předem děkuji za vaše reakce, připomínky či odpovědi.