Stránka 1 z 1

Protocollum confirmaforum

PříspěvekNapsal: pon lis 04, 2013 19:56
od layosh1
Zdravím ve spolek,
po několika letech se mi povedlo dostat přímo do archivu farnosti Přímětic u Znojma. Dovolili mi prošmejdit kompletně všechno, objevil jsem tam různé knihy se spousty zápisů. Jedna z nich se jmenovala Protocollum confirmaforum. Obsahovala seznamy jmen, obal vypadá takto:
http://www.znojmak.info/temp/kniha.jpg

Chci se zeptat, máte někdo zkušenosti s tím, co je tato kniha zač? Předpokládám, že by to mohla být kniha se zápisy o příjmání/biřmování?

Jak pak přesně chápat zápis se jménem Andreas Čapek (odkaz dále)- co znamenají jednotlivé sloupečky?
Chápu zprávně, že příjmání nebo biřmování proběhlo v roce 1786 a obec odkud pochází Ondřej Čapek jsou Blížkovice (Lispicio)? Bydlel ale v Kuchařovicích na č.59?
http://www.znojmak.info/temp/vyrez.jpg

Ještě bych poprosil o tipy, v čem by se dalo hledat dál - v jakých knihách na té farnosti pokračovat? Hledám cokoli co se týká onoho Ondřeje Čapka, přišel do Kuchařovic(jedna z obcí spadající pod farnost Přímětice) neznámo odkud( možná na základě tohoto zápisu bych soudil, že z Blížkovic, kde ale o něm není ani zmínka v dobových matrikách ani v gruntovních knihách)
Díky za každý tip

Re: Protocollum confirmatorum

PříspěvekNapsal: pon lis 04, 2013 22:57
od Věra Mátlová
Zkuste to tady, je to tam podrobně vysvětleno http://www.ahmp.cz/page/docs/IMG_3642.png resp. http://www.ahmp.cz/index.html?mid=85

Re: Protocollum confirmatorum

PříspěvekNapsal: úte lis 05, 2013 9:58
od layosh1
Věra Mátlová píše:Zkuste to tady, je to tam podrobně vysvětleno http://www.ahmp.cz/page/docs/IMG_3642.png resp. http://www.ahmp.cz/index.html?mid=85


Díky, je to dobře popsáno, jen tam jsou trošku jiné sloupce. Není mi jasný význam těchto sloupců Patria - bude to původ? Confirmatus vel confirmat - místo, kde proběhlo Biřmování, nebo odkud pochází ten, kdo dotyčného biřmoval?

Pokud jsem to pochopil správně, do biřmovací knihy se zapisovalo zpětně i za několik let, je to tak? Objevil jsem tam třeba zápis týkající se manželky výše uvedeného Ondřeje Čapka pod příjmením Regina Čapková z roku 1790, ale za něj se vdávala se až v roce 1796...

Popis církevních archivů je dobrý, asi bude podobný ve všech farnostech. Teď ještě budu muset zjistit které z těch typů dokladů se v archivu nachází - nemají to nijak rozumně utříděné. Doufám, že se mnou budou mít na faře trpělivost:-)

Re: Protocollum confirmaforum

PříspěvekNapsal: úte lis 05, 2013 10:29
od Zora
Je méně pravděpodobné, že by se zapisovalo s takovým odstupem. Je možné, že se seznamy znovu vytvářely, ale spíše je možné, že k biřmování manželky došlo až v dospělosti.
Biřmování je vlastně utvrzení ve víře, jedinec , který dospělo do věku, kdy už rozhoduje o sobě a o víře samostatně, je biřmován, dává tím najevo svou víru. a s pomocí biřmovacího kmotra se učí dále porozumět víře... (laicky napsáno, nejsem věřící)
Často se prostě biřmování posunulo do dospělosti, rodiče byli vlažní ve víře, neměli peníze (oblečení, svíčky atd...) nebo měl rod jiné vyznání (utajené) a tak činili pouze to, co na nich bylo vyžadováno.
Také se konala biřmování, kterými veškeré obyvatelstvo panství dávalo najevo , že jsou a chtějí být katolíci. Samozřejmě to bylo vynuceno nařízením majitelů panství (aby se blýskli před církví), ovšem tyhle hromadné akce se konaly spíše do první poloviny 18. stol.

Re: Protocollum confirmaforum

PříspěvekNapsal: úte lis 05, 2013 10:50
od layosh1
Zora píše:Je méně pravděpodobné, že by se zapisovalo s takovým odstupem. Je možné, že se seznamy znovu vytvářely, ale spíše je možné, že k biřmování manželky došlo až v dospělosti.
Biřmování je vlastně utvrzení ve víře, jedinec , který dospělo do věku, kdy už rozhoduje o sobě a o víře samostatně, je biřmován, dává tím najevo svou víru. a s pomocí biřmovacího kmotra se učí dále porozumět víře... (laicky napsáno, nejsem věřící)
Často se prostě biřmování posunulo do dospělosti, rodiče byli vlažní ve víře, neměli peníze (oblečení, svíčky atd...) nebo měl rod jiné vyznání (utajené) a tak činili pouze to, co na nich bylo vyžadováno.
Také se konala biřmování, kterými veškeré obyvatelstvo panství dávalo najevo , že jsou a chtějí být katolíci. Samozřejmě to bylo vynuceno nařízením majitelů panství (aby se blýskli před církví), ovšem tyhle hromadné akce se konaly spíše do první poloviny 18. stol.


Ono to asi byl nějaký opis z dřívějšího seznamu, protože ta kniha má na titulu napsáno, že je asi roku 1800, zápisy tam ale jsou od roku 1750, takže asi se dopisovalo z jiného zdroje. A farář protože asi znal dotyčnou rodinu (relativně nedávno je oddával), tak napsal už příjmení aktuální...