tewby píše:Z toho co píšete chápu, že legitimizování potomka asi nebyla legrace a jen tak se to nedělalo. Pokud si ho tedy můj Josef zapsal, tak to klidně mohl být vlastní otec. Je to složité a musím se nad tím zamyslet:-)
Prohlášení otce mělo vliv pouze a jenom na to, zda se bude zapsán jako otec, a dítě bude legitimizováno. Otec pak přebíral všechny povinnosti spojené s dítětem místo poručníka, kterého muselo mít uzrčeno každé dítě bez otce (i polosirotek, kterému zemřel otec)
Ve většině případů otec před svědky prohlašuje, že je otcem dítěte, ale nepřísahá, že měl s matkou dítěte v dané době mimomanželský styk.
Být otcem ( případně další formulace) vždy kladou důraz na to, aby se neformulovalo nic o "biologické podstatě" otcovství. I ta formulace, která se na první pohled zdá být "jasná" (ze které by vyplývalo, že manžel matky ono dítě počal) má i další vysvětlení, které o biologickém otcovství nic nevypovídá.
Legitimizace byla do zákona zakotvena proto, že docházelo k častým zásahům anděličkářek s trvalým poškozením zdraví ženy nebo jejímu úmrtí nebo dokonce k násilnému úmrtí dětí. Tohle byl jeden ze způsobů, jak pomoci svobodným matkám a jejich dětem.
(Další možností byly anonymní, vlastně bezplatné porody v Zemských porodnicích a v některých případech možnost následné péče státu o odložené děti)
Podívejte se, kolik nemanželských dětí se v 19. století rodilo v Zemských porodnicích, Praha, Brno... Skoro žádné dítě nemá uvedeného otce, málokdy jsou uvedené nějaké údaje u matky. Za kmotry chodili převážně zaměstnanci ústavů...
Část z těchto dětí bylo pozdějšími manžely matek ale legitimizována. Nenapadá mě žádný důvod, proč by žena, která počala dítě s budoucím manželem, rodila potají, anonymně a pak čekala na svatbu třeba dva a více roků...
Ještě info, jako za každý úkon se i za legitimizaci platilo. (za uzavření manželství, za pomazaní nemocných, za zvonění zvonem - to se počítalo i kolik zvonění, za pokřtění děcka....)
V některých matrikách jsem narazila na fakt, že si farář zapisoval, kolik osob mu dlužilo - neměly peníze - pro mě zajímavé v tom smyslu, že si nezapisoval, kolikrát a kolik zaplaceno dostal)
Legitimizované dítě nemělo zákonnou možnost dědit po manželovi matky, na to měly nárok pouze jeho manželské děti, které se narodily po uzavření manželství. Nevlastní otec tedy nemohl v tomto smyslu poškodit své vlastní biologické děti - vzešlé z manželství.
Legitimní dítě se tedy ocitlo v lepším postavení, ale toto postavení nebylo srovnatelné s manželskými dětmi.
Teď se detailně probírám matrikami oddaných naší obce kolem roku 1900.
Zapisující striktně dodržuje tyto formulace u zápisů snoubenců
1. Josef, manželský syn Jana Nováka a jeho manželky Marie, rozené .... Josef se narodil jako manželský
2. Josef, syn manželů Jana Nováka a Marie, rozené ...Josef se narodil jako nemanželský, ale byl legitimizován, v jiných matrikách je i formulace legit. syn místo manželský syn)
3. Josef, syn Marie, svobodné dcery Františka Vopršálka (vždy je uveden sled předků až k první mužské osobě, občas se dá zahlédnout i varianta Josef, syn Marie, dcery Boženy, dcery Karla Novotného... to když se Josefova matka Marie narodila své matce Boženě také jako nemanželská)
(Podobně samozřejmě i na straně nevěsty)
Takže církev se vyhnula označení nemanželský, ale popisuje narození dítěte i u jeho svatby jasně.
Náhodně z matriky
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=150první zápis vlevo
Ferda Josef se narodil jako manželský syn..., Hudec Žofie jako nemanželská, ale legitimizovaná..
---
svatba první vpravo - ženich nemanželský legitimizovaný syn , nevěsta manželská dcera
Z těchto zápisů samozřejmě nejde u osob s nemanželským původem zjistit, zda se jejich původně svobodná matka později provdala. Pokud nedošlo k legitimizaci, zapisuje se fakt platný v době narození ženicha nebo nevěsty. - tedy syn, dcera svobodné matky. - Výjimečně bývá doplněno příjmení později provdané matky .
Z.