Náboženství v minulosti

Pokec o genealogii jen tak - prostě volně.

Náboženství v minulosti

Příspěvekod Martin819 » pon črc 08, 2013 21:23

Dlouho jsem přemýšlel jaký byl asi duchovní život lidí v minulosti. Pokud budu brát Římské katolíky tak prakticky všichni dnešní věříci chodí do kostela na mše a víceméně dodržují všechny náležitosti s tím spojené. Zajímalo by mě však jak to bylo v minulosti. Osobně si myslím, že zákonitě to muselo být jiné už proto, že lidé se prakticky jako katolíci "narodily" a nikdo jim nedal navybranou narozdíl od věřících dnes, kteří se mohou nechat pokřtít v dospělosti. Nedokážu si totiž třeba představit sedláky a chalupníky jak každou neděli byli na měi v kostele. ANi nevím jestli takové pravidelné mše byli, ale myslím si, že je to zajímavé téma k diskusi. Jestli prostě byli v minulosti lidé věřící ve smyslu, "naordil sem se jako katolík no a co" a nebo "sem katolík a dodržuju všechny náležitosti".

:)
Uživatelský avatar
Martin819
 
Příspěvky: 265
Registrován: čtv črc 05, 2012 15:12
Bydliště: Hradec Králové

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Slim » pon črc 08, 2013 21:35

Mše byly pravidelné a lidé na ně chodili, včetně sedláků a chalupníků. Dokonce často měli v kostele předplacená i svá místa, obvykle ženy odděleně od mužů. U nás například muži nahoře na pavlači a ženy dole. Nebyla to pouze záležitost náboženství, ale byla to část společenského života v obci. Často bylo v průběhu neděle i více mší, jelikož se farníci do kostela najednou nevešli.
Slim
 
Příspěvky: 2566
Registrován: čtv úno 14, 2013 14:01
Bydliště: Ostrava - Hrabová
Oblast pátrání: Kunčice nad Ostravicí (Velké Kunčice, Ostrava-Kunčice)
Hrabová (Velká Hrabová, Ostrava-Hrabová)

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Martin819 » pon črc 08, 2013 21:41

Slim píše:Mše byly pravidelné a lidé na ně chodili, včetně sedláků a chalupníků. Dokonce často měli v kostele předplacená i svá místa, obvykle ženy odděleně od mužů. U nás například muži nahoře na pavlači a ženy dole. Nebyla to pouze záležitost náboženství, ale byla to část společenského života v obci. Často bylo v průběhu neděle i více mší, jelikož se farníci do kostela najednou nevešli.


To mě právě zajímalo, jestli opravdu byli katolíky jak se patří nebo jestli to tak prostě dříve nebylo. :)
Uživatelský avatar
Martin819
 
Příspěvky: 265
Registrován: čtv črc 05, 2012 15:12
Bydliště: Hradec Králové

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Zora » úte črc 09, 2013 5:22

Martine, je třeba rozlišovat období a územní příslušnost. Všeobecně se dá říct, že katolická víra a dodržování všech předepsaných postupů, rituálů byla daná a neměnná a míra (úroveň) praktikování nebyla ovlivněna obyvatelstvem, ale především církví a jejími místními zástupci a majitelem panství.

Katolickou víru brali lidé jako naprostou samozřejmost a dodržovali všechna ustanovení, která byla předepsána. Návštěva kostela byla nejen povinností každého věřícího, ale stejně tak i společenskou událostí. V kostele se nescházeli lidé pouze k bohuslužbě, ale v rámci kázání se dozvídali i o novinkách světě, o politickém dění, o tom, jaký názor ma na tyto události církev, majitel panství, stejně tak byl kostel středem společenského dění, lidé si vyměňovali informace o dění v rodinách, v blízkých vesnicích i vzdálených městech. Ti, co v rámci povolání cestovali, byli zajímavým zdrojem a rádi se dělili o své zážitky. V ústě k bohu se všichni na mši slušně oblékli, ženy ale často i muži měli příležitost předvést svoji garderobu. V neposlední řadě platilo, že farář byl jedním z mála, který na vesnici uměl číst, psát a lidé se na něj obraceli s prosbou o napsání dopisu, žádosti či vyřízení věcí s vrchností.

Stejně tak ale byla dodržována další ustanovení, např o zpovědi, o výuce katechismu a další. Jistě se mezi věřícími našli ti, kteří byli v projevech víry vlažní, občas se zapomínalo třeba na pravidelnou zpověď, ale ten, kdo by nechodil pravidelně do kostela, ten by na vesnici byl vnímán jako někdo odlišný... Farář měl nesmírně silnou pozici, a co on označil za nesprávné chování, to bylo pro věřící dogma.

Mnoho far zůstávalo neobsazených, jiné, hlavně na Vysočině byly v zájmu různých "obsazovatelů". Měnily se hranice panství, ale neměnily se hranice vlivu. Třeba vesnice Bobrůvka psala zoufalé dopisy na konsistoř, že u nich nejsou pravidelně vykonávány bohuslužby a že žádají o přefaření. Vedlejší Bobrová spadala v různých dobách pod klášter ve Žďáru a později zase pod jiného "obsazovatele", tak, jak se měnili majitelé panství a hranice panství. To vše přinášelo nesmírné problémy obyvatelstvu a kostelu. Kostel bez bohoslužeb přestával plnil funci místního centra a situace přinášela hlavně těm chudobnějším problémy, jak se dostat vůbec do kostela.. (vzdálenost, namáhavá cesta především v zimě...)

Nesmí se zapomenout také na obranou funkci kostela, kdy lidé nacházeli pod jeho střechou útočiště a je zcela jedno, zda okamžitou situaci přežili, či ne. Šlo o vědomí, že se mají kam uchýlit a bůh se postará. Mnohé kostely byly stavěny i s přihlédnutím k této funkci. Prosto kostelní stavba dávala jistotu jak v otázkách víry, tak i ve vyhrocených životních situacích.

Vrchnost hrála v nábožnském přesvědčení také podstatnou roli, především v průběhu 17. století, kdy se víra měnila, řečeno zjednodušeně, změny evangelické (at už jde o jakékoliv vyznání) a katolické víry byly odvislé na víře majitele panství. Krásně je to třeba vidět i Lichtenštejnů, kdy se změnou víry se měnila i víra poddaných.
I po násilném přechodu ke katolické víře se lidé snažili vyznávat "víru svých otců" potají a je zdokumentováno spousta oblastí, kdy několik generací tajně setrvalo u víry (pro zjednodušení) evangelické.
Ale i tito lidé měli potřebu se shromaž'dovat, číst si biblické texty, nechat si osvětlovat starými písmáky historické souvilosti. Na setkání přicházeli ze širokého okolí, potají a nic na tom neměnilo, že třeba slavnost Večeři páně sloužila osoba s nejnižším svěcením, že přišla z daleka a že se takové příležitosti vyskytovaly velice zřídka. A to všechno s vědomím, že setrvávají u zakázené víry a s hrozbou trvrdých protiopatření ze strany církve i majitelů panství.

V souvilosti s vytvářením průmyslových center a hromadnou migrací obyvatelstva za prací docházelo k poklesu četnosti návštěv kostela, postupně. Provoz kostela byl dříve především na vesnicích uzpůsoben časovým možnostem vesnického obyvatelstva. Někdy sice docházelo k problémům s prací na vlastním - zbýval čas pouze v neděli a to církev nařizovala klid..., ale jak představitelé církve, tak i majitelé panství postupně museli najít kompromisy v robotních dávkách tak, aby poddaní přežívali....

Nyní ale vše bylo spojeno s tím, že muži pracovali ve fabrikách i 16 hodin, mnohdy bylo třeba započítat i další hodiny potřebné na cestu do práce a z práce. Byli nesmírně unaveni, pracovali v otřesných podmínkách a doslova každá minuta byla pro ně potřebná na odpočinek.
Třeba v příbramských dolech se dozvíte, že horníci si najímali na cestu do práce a z práce tzv. vůdce, seřadili se, a s rukou na ramenu toho před ním se nechali vést a po cestě spali.

Navíc přestěhováním se byla zpřetrhána vazba na kostel, farář uz neznal jednotlivou ovečku osobně, od rodičů, prarodičů. Je to vidět i na matrikách, kdy práve na přelomu 18. a 19. století se mnohdy v městských matrikách objevují zápisy bez uvedení místa původu, bez uvedení dat rodičů, občas špatná jména rodičů tam, kde jeden z manželů ovdověl a potomci o tom ztratili povědomí..
U nás v Brně je to třeba krásně vidět na Zábrdovické faře, která najednou vedla asi 6- 7 různých matrik (jednoho druhu) pro nově vznikající osídlení textiláků.
V průběhu 19. století se začaly objevovat pokusy o zlepšení podmínek především pro dělníky, ti se začali shromaž'dovat v různých spolcích a později i politických stranách a víra přestala být jedinou životní motivací.
Velkou změnu přinesla první světová válka a její hrůzy. V letech 1920 a dalších se zvedla vlna vystoupení z katolické církve (někteří přestupovali k církvím evangelickým, jiní se snažili žít bez víry).

Asi by se dalo říct, že víra a její projevy se dodržovaly mnohem pečlivěji na vesnicích, kde se obytelstvo mezi sebou dobře znalo a méně ve městech, kde docházelo k určité anonymizaci obyvatel.

Zora
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 29154
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Kašpar » úte črc 09, 2013 5:25

No, to by jste se musel zeptat pamětníků ( 80 a více letých), jenž tohleto ještě zažili na vlastní kůži. Samozřejmě záleželo na konkrétním člověku, tak jako dnes.
Jinak souhlas co napsal Slim, nebyla to jen prázdná forma, jako je dnes u některých lidí, jenž se hlásí k víře.
Až budete mít někdy čas a chuť, poslechněte si některý z gospelů, třeba od vynikající Mahalia Jackson, tam je to cítit v každém nádechu.....
Uživatelský avatar
Kašpar
 
Příspěvky: 6141
Registrován: sob bře 09, 2013 15:32

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod lerak » úte črc 09, 2013 8:07

Je třeba říci, že Češi si vybojovali právo na svou víru" kališnickou" reprezentovanou také čtyřmi artykuly pražskými a kompaktáty, tedy církev utrakvistickou. Čechy tedy byly především kališnické (přijímání pod obojí) a pak tu byli i netrpění Čeští bratři. Po roce 1620 pak katolíci tento stav chtěli násilnou rekatolizací změnit, což se jim do určité míry podařilo. :evil:
lerak
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv led 19, 2012 10:09

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Zora » úte črc 09, 2013 8:18

Já jsem se snažila pouze zhruba odpovědět na dotaz, jak se praktikovala víra mezi obyvatelstvem. Proměny náboženské víry jsou poměrně obtížné téma na jednoduchou odpověď.
Máte samozřejmě pravdu :-) Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 29154
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Martin819 » úte črc 09, 2013 11:51

Děkuji moc za přehlednou a vyčerpávající odpověď. Konečně mám představu, jak to asi tak v minulosti vypadalo. Teď ještě zapracovat na představibosti, aby si to člověk vlivem starých filmů nepředstavoval vše černobílé. :D
Uživatelský avatar
Martin819
 
Příspěvky: 265
Registrován: čtv črc 05, 2012 15:12
Bydliště: Hradec Králové

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod syrius » stř črc 10, 2013 7:39

Pro dokreslení odpovědi od Zory vám mohu nabídnout zdroj informací na http://www.portafontium.cz. Obsahuje kromě jiného farní kroniky. Právě pročítám farní kroniku z Kožlan, kde pan farář barvitě popisuje změny poměrů v letech 1900 - 1930.
syrius
 
Příspěvky: 567
Registrován: pát úno 22, 2013 14:16

Re: Náboženství v minulosti

Příspěvekod Zora » stř črc 10, 2013 8:03

Ještě jsem mohlo přidat také informaci o tom, že kolem kostelů se vytvářela různá bratrství, spolky, , řekněme zájmové skupiny. U nás jich bylo od 16. století poměrně mnoho, např. Literátské bratrstvo (mělo stanovy původně lutheránské, později přepracované v katolickém duchu), Bratrstvo účinné lásky k bližnímu, Bratrstvo Jana Nepomuckého, Nejsvětější svátosti oltářní, Cyrillská jednota,.... stejně jako sdružení, které pečovalo o vše, co souvislo s každoroční poutí do Maria Zell. (Toto sdružení disponovalo poměrně vysokým kapitálem, dokonce půjčovalo obci).
A právě tyto poutě nesmírně sbližovaly obyvatele obce, celá pouť trvala až 14 dnů, bylo třeba šetřit , uskromnit se zvládnout náročnou trasu... Po návratu se pak scházeli sousedé a účastníci vyprávěli, co vše viděli, zažili, kterými městy procházeli, a třeba i to, co se kde nosí a jak jsou zkrášleny tamní kostely, stejně jako to, co se pěstuje na polích a také o místních jídlech, kterými byli uctěni na své pouti. Překrásná vyprávění byla třeba o velikosti Dunaje...
Přípravou na další pouť pak žila obec další rok ...
Zora
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 29154
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části


Zpět na Povídání volně na genealogické téma

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 44 návštevníků