Protože původcem se míní farnost, odkud matrika do archivu přišla, nikoliv jakého náboženství byly vykonané svátosti.
Zadruhé pochybuji, že je matrika výhradně nekatolická – a stejně tak, že by matrika Slaný 02 byla případně ve svých počátečních letech čistě katolická. A to z vícero důvodů:
- obě matriky na sebe volně navazují
- stejné osoby se vyskytují v obou knihách
- v knize Slaný 01 se objevují i zcela bez pochyb katoličtí lidé:
https://ebadatelna.soapraha.cz/d/12037/186 (vpravo dole: ... služebník ze Smečna na ten čas klíčník vysoce urozeného p. a pana Jiřího Bořity z Martinic...) – jestli byl někdo v Čechách katolíkem, tak to byl právě Jiří Bořita z Martinic a po něm jeho synovec Jaroslav (tam ten příběh známe, proletěl se).
Panství Slaný se dostalo do rukou Jaroslava Bořity z Martinic v roce 1623 (zástava), resp. 1638 (dědičně).
Co bych si z toho odvozoval, je, že přinejmenším do porážky stavovského povstání (1620) nebo do převzetí Martinici (1623), nebyli slánští protestanti nijak zvlášť limitováni. Druhá matrika začíná pár let předtím.
A ještě na závěr – mezi lety 1781 a 1849 také v katolických matrikách vídáme katolicko-protestantský mišmaš. Tedy, nalézáme nekatolíky v knihách, jejichž původce má v poznámkách dodatek "římskokatolická církev"
Shrnul bych to tedy tak, že matoucí je pouze ta poznámka v obecném popisu matriky.
J.