Brodek u Prostějova

Pokec o genealogii jen tak - prostě volně.

Brodek u Prostějova

Příspěvekod troSK4 » úte pro 04, 2018 15:47

Navazuji tímto na téma: "Tak trochu hokej v datumech". Paní Zora (moderátorka) mi můj příspěvek přesunula a přejmenovala. Budiž jí vyhověno.

Takže pane Burgete:
Já bych dodala: TAK TROCHU HOKEJ .... A NEJEN V DATECH :D

Měla jsem obdobný problém, a to s dohledáním některých předků z maminčiny strany (oblast Brodek u Prostějova). Věk uvedený v matričním záznamu o úmrtí nekooperoval s datem narození. Motala jsem se v tom poměrně dlouho, až jsem se rozhodla požádat o pomoc synovce, který je v rodině obdivovaný pro svou neuvěřitelnou preciznost a smysl pro detail. Synovec nezklamal.

"Čau,
snažil jsem se dohledat info o těch Pilařích. Možná jsem něco našel, možná ne, posuď sama:
V první řadě jsem se snažil přečíst záznam o narození Thekly a jejím sňatku s Michaelem, ale sken byl zmenšený a tudíž nečitelný. Podařilo se mi dohledat originály v online archivu v Zámrsku (viz příloha), ze kterých jsem usoudil, že záznamy narození a sňatku Thekly sedí. Stejně tak seděl sňatek a úmrtí Michaela. Neseděl záznam úmrtí Thekly a narození Michaela.
Prohledával jsem Brodecké matriky a našel jiný záznam sňatku Michaela Pilaře, tentokrát a Marianou Navrátil. Rok narození cca seděl s naším Michaelem, sedělo číslo domu a hlavně na obou záznamech o sňatku (s Marianou i s Theklou) byl stejný jeden ze svědků - Simon Nejedlý (na záznamu s Theklou zmíněno, že je z Brodku stejně jako Michael-proto usuzuju Michaelův svědek). Podle mě se tedy jedná o stejného Miachaela Pilaře. Aby si ale mohl vzít Theklu, musela by nejdřív Marianna zemřít (rozvod nepřipouštím).
Takže jsem hledal záznam o úmrtí Marianny a jeden tam skutečně byl:
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=26
Ale neseděl úplně přesně uvedený věk a hlavně číslo domu nebylo 89, ale 69.
Jak jsem hledal dál, našel jsem záznam o narození Andrease Pilaře (syn Michaela a Marianny Pilařových) na čísle 89.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=38
Den narození Andrease je 25. listopadu a Mariana zemřela 26. listopadu téhož roku, což už mi přijde podezřelé.
Další ze záznamů o narození v rodině Pilařů byla Anna na čísle 89. Dcera Michaela a Thekly na čísle 89, 3. Srpna 1821 (měla stejné kmotry jako Cyril Pilař, syn z naší větve).
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=52
14. června 1822 byl záznam o úmrtí Anny Pilařové, dcery Miachaela Pilaře. Udávaný věk 10 měsíců, což sedí. Nesedí číslo domu - 69.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=34
A tady jsem si vzpomněl na úmrtí Marianny, které bylo taky 69. Podle mě došlo k přečíslování domů a někdo ze "setrvačnosti" psal místo nového čísla staré. Podle mě tedy i úmrtí Mariany patří k našemu Michaelovi.
Osobně si myslím, že "zapisovatel" nebyl nejsilnější v počtech anebo spoléhal na to, co mu řekli zapisovaní (kteří mohli být sami slabší v počtech).
A pak je tu ještě jeden záznam, který podporuje mou teorii o "nepřesnosti" zapisovatele. Narození syna Josefa:
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=43
Narozen 18. února 1817 na čísle 89, otec Michael Pillař, matka Thekla Pillařová, otec matky Martin HOFMAN.
Otec naší Thekly se jmenoval Martin TOMAN (podobnost jmen je zřejmá)
A jen na okraj, umrtí Josefa:
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=29
Udávaný počet roků je nejednoznačný. Něco mezi jedničkou a sedmičkou - každá z číslic je na jiných místech zapsaná trochu jinak. Tak si vyber :-) (ve skutečnosti by tam měl být jeden rok).
Řekl bych proto, že záznamy, které jsou aktuálně na MyHeritage k Michaelovi skutečně patří. Někde to sedí líp, jinde hůř. Největší rozdíl je asi u uvedeného věku úmrtí Thekly (14 let), to by asi chtělo ještě prověřit úmrtní matriky. Ale zase sedí číslo domu s Michaelem. Tak nevím, možná je to skutečně ona, jen špatně zapsaná.
Takže asi tak :-) Zkus se na to podívat a dej vědět, co si o tom myslíš.
P.

Reakce neteře:
"Emh, ztratila jsem se už tak ve třetím řádku:-) a Peťu obdivuju, že to tak všechno dohledal.... "

Reakce má:
"Hmm, ...... anebo zapisovatel rád a často bumbal ..... :-) "

A závěr? Zapojte do bádání zbytek rodiny a možná se i zasmějete.
Naposledy upravil troSK4 dne úte pro 04, 2018 20:14, celkově upraveno 4
troSK4
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned lis 25, 2018 22:51

Re: Brodek u Přerova

Příspěvekod Zora » úte pro 04, 2018 16:30

Oddělila jsem Váš příspěvek,
netýkal se z hlediska odkazů vůbec prvního příspěvku. nebyla mezi nimi návaznost.

Nebylo by možné event. odpovídat ke každému zvlášť a pletly by se vzájemně odpovědi. Předmět si samozřejmě můžete změnit, pokud k Vašemu příspěvku nic nepotřebujete, můžete ho smazat.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 18000
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Brodek u Přerova

Příspěvekod zburget » úte pro 04, 2018 19:15

Nečetl jsem všechny skeny, ale:
Věk u úmrtí sedí přesně málokdy - běžně je tam pár let rozdíl. Čím byl člověk starší (a čím dál do historie jdeme), tím je větší pravděpodobnost, že je věk u úmrtí uvedený nepřesně - vzácná není ani chyba o víc než 10 let. Často se do matriky úmrtí zapisoval odhad, případně informace od pozůstalých - je potřeba brát v úvahu to, že prostí lidé byli negramotní, nemuseli mít ani přesnou představu o tom, kolik je jim vůbec let.
Pokud se nardilo dítě 25. listopadu, není úmrtí matky 26. nic nemožného - zvlášť, když je jako příčina úmrtní zapsáno In Kinds nöthen (asi) - sice tomu nerozumím, ani slovník mi nepomohl, ale nějaká souvislost s dítětem tam je.
U úmrtí Josefa je věk naprosto zřetelná jednička.
Co se týče uvedení jiného čísla domu u dvou záznamů - zajímavé by bylo popátrat, co bylo (kdo bydlel) na tom čísle 69 - třeba na tom čísle opravdu ti dva zemřeli (a ne doma). A nebo tam bydlela rodina stejného příjmení a matrikář se prostě jen sekl.
Zbyněk Burget
zburget
 
Příspěvky: 3803
Registrován: pon dub 30, 2018 18:15
Bydliště: Nezamyslice [okr. Prostějov]
Oblast pátrání: Konicko, Protivanovsko (okres Prostějov)
Boskovicko

Re: Brodek u Prostějova

Příspěvekod troSK4 » úte pro 04, 2018 20:12

Pane Burgete děkuji za zaslané informace. Jen pro upřesnění. Paní Zora můj příspěvek horlivě přejmenovala a přesunula. Naše bádání se týkalo matričních záznamů v obci Brodek u Prostějova, nikoliv Brodek u Přerova. Paní Zora se spletla.
troSK4
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned lis 25, 2018 22:51

Re: Brodek u Prostějova

Příspěvekod zburget » úte pro 04, 2018 21:02

Já Brodek u Prostějova pochopil - mám to tady za rohem :-)
Na Zoru se nezlobte - splést se může každý. Já Váš původní příspěvek neviděl, takže nemůžu posoudit, ale pokud ho Zora rozdělila a přesunula, věřím tomu, že k tomu byl důvod.
Je trochu divné, že mi to uteklo, protože čtu skoro všechno, co se tu objeví (nečtu jen to, co podle umístění a předmětu vypadá, že k tomu stejně nebudu mít co říct). Berte to tak, že je dobře, že to bylo rozděleno a přesunuto, protože jinak bych se vám na to zcela jistě nekouknul :-)
Každopádně zde je teď jasný popis situace a problému a tak jsem na něj reagoval.
Zbyněk Burget
zburget
 
Příspěvky: 3803
Registrován: pon dub 30, 2018 18:15
Bydliště: Nezamyslice [okr. Prostějov]
Oblast pátrání: Konicko, Protivanovsko (okres Prostějov)
Boskovicko

Re: Brodek u Prostějova

Příspěvekod Zora » úte pro 04, 2018 21:16

Za chybu v Brodcích se omlouvám, ale psala jsem Vám, že si můžete předmět opravit.

Navázala jste zcela bez souvislostí na příspěvek pana Burgeta, aniž by cokoliv navazovalo na jeho dotazy.
Nechtěla jste v jeho dotazu nic řešit, jen jste poukazovala na to, jak bádáte Vy, tedy správně - jak bádá Váš , tuším, bratranec a s jakými problémy se potýká.
Příspěvky tedy neměly návaznost, a proto jsem je rozdělila.
Všeobecné věci, jako nepřesnost v datech, přečíslování a různé záměny, ty jsou všeobecně shrnuty v radách pro začátečníky. Můžete se tam poučit.

Nemám nic proti vašemu příspěvku, Každý rád předvede, jak bádá on, nebo ve Vašem případě někdo z rodiny.
Prosím, zamyslete se nad tím, že moderátor věnuje vlastní čas na to, aby fórum fungovalo.
Je fajn, když si každý přečte pravidla a podle nich se řídí.

Díky, Zora
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 18000
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Brodek u Prostějova

Příspěvekod mfal62 » stř pro 05, 2018 10:46

zaujala mě příčina úmrtí Marianny Pilařové: In Kinds nöthen
já bych to přeložil jako "v nouzi dítěte" -> asi během komplikovaného porodu přistoupili k císařskému řezu,
v té době přežila rodička takový zásah jen zcela vyjímečně, šlo o to zachránit aspoň dítě
Uživatelský avatar
mfal62
 
Příspěvky: 373
Registrován: ned led 17, 2016 23:36
Oblast pátrání: střední Morava - především panství Bouzov, Mírov a Úsov


Zpět na Povídání volně na genealogické téma

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: kimes a 1 návštěvník