Trochu hokej v datumech

Pokec o genealogii jen tak - prostě volně.

Trochu hokej v datumech

Příspěvekod zburget » úte říj 23, 2018 19:54

Nebudu to dávat do otázek a odpovědí, myslím si, že to tam snad ani nepatří.

Mám takový trochu zmatek v datumech (a částečně ve jménech) - není nad to, když se u narozených dětí píšou jen jména rodičů (začátek 19. stol.), když se u svatby nepíšou rodiče ženicha :roll:, kněz se občas sekne v čísle domu (asi) a občas si (asi) splete číslo domu a věk ženicha :roll: a občas si asi splete i vesnici. A navíc je v tom i hromádka životního neštěstí...
Tak jsem si myslel, že jsem to po dvou večerech rozpletl, ale teď nevím...

Vezmu to od začátku:
02.05.1784 se Jakubovi Burgetovi a Kateřině (příjmení zatím neznám) narodil syn Jakub v Seči na č. 9
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=93
2. záznam

27.01.1807 se nám Kuba hned v necelých 23 letech žení. Píšou sice, že je mu 20, ale asi to bude on, protože se ve správném roce žádný jiný Jakub ani v okolních vesnicích nenarodil. A úmrtí tohohle jsem nenašel. Tedy Jakubové se sice rodili, ale u každého jsem pak dohledal buď svatbu a nebo že umřel jako dítě. Je možné, že jestli někdo hledal v matrice jeho narození, našel v Lipové jiného Jakuba, který ale zemřel 14 dní po narození. Náš Jakub si bere si podle záznamu 30 letou Apolenu ze Suchdola (kdežto je taky svatba). Píšou, že je z Lipové, na č. 29, ale o té Lipové trochu pochybuju, vzhledem k tomu, že za pár let bude na stejném č. domu zpátky v Seči. Ale těžko říct...
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=11
3. záznam (1. v r. 1807)

09.04.1810 se jim rodí první dítě, tedy vlastně rovnou dvojčata M. Anna a Kateřina. Teď jsou zase zpátky v Seči, ale na č. 39 (chyba v čísle domu?). A tady je asi datum křtu, viz následující. Tohle má ale taky bohužel smutný konec pro všechny.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=173
6. záznam

08.04.1810 (tedy den před křtem, před narozením dětí by to asi nešlo) bohužel umírá matka Apolena. Podle záznamu má 40 let :?: :!: a je dcera :?: (písař se asi upsal u řádek a patřilo to níž...)
Bohužel narození Apoleny se mi nepodařilo najít ani v Suchdole, ani v okolí. Hledal jsem s dostatečným časovým rozsahem, ale zatím asi špatně :-(
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=119
6. záznam

hned 10.04.1810 umírá první z dcerek Kateřina a o dva měsíce pozděj, 29.06.1810 i druhá, M. Anna
stejná stránka, jako u úmrtí matky, hned dva následující záznamy pod matkou... smutné a kruté...

Kuba se ale nenechá osudem zlomit a 25.02.1811 se žení znovu. Tedy, snad je to on. Ale píšou u něj, že je vdovec, druhému Jakubovi, který se v dané době a v dané obci (Lipová) vyskytuje, se rodí děti s jeho původní manželkou. Píšou u něj, že je mu 29 let. Bere si 21 letou Antonii Markovou. Kde na ten Jakubův věk přišli nevím, protože v příslušném roce se fakt žádný Jakub nenarodil. U první svatby mu 2 roky ubrali, tady zase přidali... To je to jediné, co mě na tom celém příběhu mate. Píšou, že je z Lipové č. 27 - Ještě mě napadlo, že kněz při zápisu prohodil věk a číslo domu. Protože mu ve skutečnosti bylo 27 a už jednou byl psaný na šísle 29 (a na čísle 29, ale v Seči nakonec skončí). To, že bydlel v Lipové bude asi pravda, protože první dítě s touhle ženou se mu rodí právě v Lipové, viz níže.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... ?strana=90
1. záznam

12.09.1811 se jim rodí první dítě Jan, jak jsem psal v Lipové, ale v č. 17 (možná se kněz uťal tady nebo u svatby - a nebo se opravdu pořád stěhoval. Byl podruh, tak to asi nebylo úplně nemožné)
a tady je hned v následujícím záznamu dítě i toho druhého Jakuba, o kterém jsem před chvilkou psal.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=128
5. záznam (2. v r. 1811)

další děti pak následují v Seči na č. 29 (s výjimkou jednoho jediného, který je psaný na č. 9 - to bude asi chyba), až do roku 1829, kdy se rodí poslední.
Na stejném čísle domu, tedy 29 umírá jak Antonie v roce 1856, tak Jakub v roce 1860. Antonii je 68, Jakubovi je 82 let. Tedy píšou to. Co na tom, že je jakubovi ve skutečnosti 76 - u něj byly s jeho věkem problémy od začátku, takže mě to nepřekvapuje. Zase pravděpodobně někdo v matrice jen našel špatného Jakuba, protože tohle datum by pasovalo na toho, se kterým už jsme se jednou potkali v matrice narozených - ale ten se nehnul z Lipové, tak si myslím, že ten to není.
U Antonie zápisy věku sedí skoro přesně - u svatby jí rok ubrali (ve skutečnosti měla 22, skoro 23), u úmrtí to sedí přesně. Odkazy na ni sem nedávám, protože tam je všechno celkem jasné.
http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... strana=242
4. záznam

To, že se stěhoval mezi Sečí a Lipovou, je celkem možné - vesnice vedle sebe, jedno panství, dnes jsou sloučené do obce jedné (ještě dohromady s Hrochovem)

Kdyby měl někdo hodně času a nevěděl, co s ním, může se na to případně podívat a říct svůj názor na to, jestli nejsem někde na první pohled úplně mimo. Kdyby to někdo fakt chtěl stdovat a chtěl další odkazy na lidi a udáílosti, o kterých tu mluvím, ale odkazy jsem nedal, stačí říct a můžu doplnit :-)
Zbyněk Burget
zburget
 
Příspěvky: 4227
Registrován: pon dub 30, 2018 17:15
Bydliště: Nezamyslice [okr. Prostějov]
Oblast pátrání: Konicko, Protivanovsko (okres Prostějov)
Boskovicko

Zpět na Povídání volně na genealogické téma

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník