Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Pokec o genealogii jen tak - prostě volně.

Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod Lucill » stř dub 25, 2018 16:39

Zdravím všechny!
Jsem genealogický zelenáč snažící se dostat co nejdále v rodinném rodokmenu a dnes jsem narazila na opravdovou "perlu". Momentálně mám před sebou matriku s narozením Františky Kadeřávkové, dále se svatbou jejích rodičů a dále s narozením jejího otce Karla. Teď ale k věci. Je mi jasné, že matriky psali jenom lidé a chyby se dělají, ale je vůbec možné, že v těchto 3 zápisech je hned několik chyb: Teď ale k věci.

Františka se narodila otci Karlu KaděřáVkovi (který byl syn Josefa KadeřáVka a Marie roz. KAISEROVY) a matce Marii (která byla dcera Jana ŠMEJKALA a matky roz. PAUEROVY). Viz zápis úplně dole
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/8784/91

Rodiče Františky se brali 11.9.1876, v zápisu je ale ženich uveden jako Karel KadeřáBek (syn Josefa KadeřáBka) a nevěsta jako Marie (dcera Jana SMEJKALA (tedy bez háčku) a matky Marie roz. BAUEROVY (nikoli tedy Pauerovy viz výše)
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/8787/27

A aby toho nebylo málo, zde je matrika s narozením výše uvedeného ženicha Karla, kde je jeho matka zapsána jako HEISLER (tedy Heislerová, nikoli Kaiserová). Přiznám se, že více (ještě kromě jména otce Josef Kadeřábek) z této matriky už moc nepřečtu. Je zápis psán kurentem? Zápis je druhý od konce.
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/11088/153

Snad jsem to popsala srozumitelně a ptám se, je opravdu běžné, že je v matrikách tolik chyb?
PS: Pokud by mi někdo pomohl rozluštit údaje viz poslední odkaz (narození Karla Kadeřábka) budu moc vděčná!
Díky za přečtení a případné reakce.
Lucie
Lucill
 
Příspěvky: 6
Registrován: pon dub 23, 2018 23:19
Oblast pátrání: Česko

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod pen » stř dub 25, 2018 16:58

Nic z toho, co píšete není vyslovená chyba tak, jak ji asi chápete - mnoho příjmení procházela vývojem v zapisování (namátkou mě napadá např. Heyda -> Heida -> Hajda)

Zápis o narození Karla je psán kurentem. Pokud chcete pomoci s jeho přečtením, určitě se obraťte do sekce "Čtení starých materiálů". Pokud ale nepoznáte ani písmenko, stáhněte si nejprve tabulku písma a zkuste kousky (i kdyby chybně) rozluštit sama. Určitě vám nebude nikdo číst celé zápisy bez vaší snahy ;-)
Uživatelský avatar
pen
 
Příspěvky: 265
Registrován: čtv dub 06, 2017 17:52

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod Zora » stř dub 25, 2018 17:08

To nejsou chyby, ale běžné záměny.

Myslete na to, že pravopis nebyl ustálený a velice často se psalo to, co "bylo slyšet"

Navíc zápisy se psaly v latině, němčině, češtině, přepis třeba písmen s háčkem byl různý.
Záměny B-P, V-W, H-K-G, D-T a další ... byly velice časté. Měnil se zápis samohlásky ě byl také různý ie, je a pod stejně tak hláska i se zapisovala odlišně od dnešních pravidel (y-i)
Místo J se velice často psalo G,

Velmi často se zaměňují, přehazují písmena ve slovech, kde jsou R-L - Riegel. Lieger. Rieger....
Na konci slov v latinských zápisech je psáno třeba filiy(g), Pauly .... to, co vypadá jako ypsilon nebo písmeno g na konci slova je zkratka pro pro -us , správně tedy čteme filius, Paulus a pod.
Nad zkratkami se objevuje taková jakoby vlnovka, podle toho lze poznat, kdy si co zapisující zkrátil.

Rozhodně se najde málokterý genealog, jehož rodové příjmení by neprošlo mnoha většími či menšími změnami.
Naši sousedé pocházejí v 19. století od bratra našeho předka (tito bratři mají tedy v předešlé generaci stejného otce) Náš předek byl zapsán s německým pravopisem, jeho bratr má příjmení počeštělé)

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 13861
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod Lucill » stř dub 25, 2018 17:34

Děkuji za vysvětlení, jdu luštit toho Karla :-).
Lucill
 
Příspěvky: 6
Registrován: pon dub 23, 2018 23:19
Oblast pátrání: Česko

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod Brasl » čtv dub 26, 2018 0:07

Přesně tak. Základy pravidel pravopisu začali vznikat až v 1/2 19. stol. A nevznikli naráz. V podstatě psal matrikář tak jak uměl, jak to slyšel.
Téměř každé slovo lze napsat alespoň 10 způsoby. A taky se tak dělo. Vyvíjel se nejen jazyk, ale i ta příjmení. Málo které má původní podobu, kdy vzniklo.
Sherlock Holmes by z toho byl občas tupachovej. :-)

Najděte si kapitolu - Onomastika:
Různá příjmení Paichlů - Peichl, Paichl, Pewchel, Bewchel, Beychel, Beychl, Bäuchel, Bäuch
http://paichl.cz/knihy/genealogie/Saga.htm
Brasl
 
Příspěvky: 1285
Registrován: stř dub 06, 2011 9:20

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod Twinny » čtv kvě 03, 2018 9:29

Taky mám takových případů více
Holzäpfel, Holzepfel, Holzepl, Holcepl
Kuraz, Kuracz, Kuráš, Kuráž
Wanias, Wanas, Waňás, Waňas, Vaňas
Fettr - Pater

Píšu si je všechny, protože když to jde postupně, tak to poznáte, ale některé tvary si nejsou vůbec podobné.
A potom mám několik příjmení, které si jsou podobné jenom málo, ale mají stejný původ a podle vývoje se jedná o jedno a to samé, takže klidně můžu mít dvě větve stejného rodu psané jinak.
Uživatelský avatar
Twinny
 
Příspěvky: 109
Registrován: pon čer 26, 2017 17:48
Oblast pátrání: Nákří, Velice, Dubenec, Dívčice, Bohunice, Hvožďany u Chelčic, Hvožďany u Bechyně aj.

Re: Chyby v zápisech příjmení v matrice?

Příspěvekod ozana » sob kvě 05, 2018 22:04

Já mám jen - dneska Vala, kdysi Bala.
Ožana neznamená ženu, přestože to kdysi velmi dávno bylo ženské křestní jméno
Uživatelský avatar
ozana
 
Příspěvky: 5138
Registrován: úte kvě 12, 2009 7:01
Bydliště: Petřvald
Oblast pátrání: Slezsko, Petřvald okr.Karviná, Šenov


Zpět na Povídání volně na genealogické téma

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků