Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. práva

Pokec o genealogii jen tak - prostě volně.

Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. práva

Příspěvekod Zora » ned úno 02, 2014 20:40

http://ilcik.cz/rodina/rodina.htm

pro všechny, kterým vrtá hlavouo, kdy a jak mohlo zaniknout manželství, kdy a jak se mohlo uzavřít další manželství.

Zásadně platí, že:

Rozvod jako takový však zavedl až zákon z 25. května 1868 č. 47 říš. zák.. Akceptoval tak nové společenské poměry, kdy již jsou poměry mezi manžely tak vyhroceny, že nelze spravedlivě požadovat, aby partneři vytrvali ve svazku manželském.
Rozvod manželství mohl být buď d o č a s n ý (od stolu a lože)
nebo rozluka trvalá soudní cestou. Podle výše uvedeného však tím nebylo dotčeno trvání sňatku církevního a rozvedení manželé tak mohli případně nový sňatek uzavřít pouze jako civilní.Z textu plyne - že byly dva stupně -
první byl rozvod - od stolu a lože
druhá byla rozluka, manželé byli rozvedeni právní cestou.
Před r. 1868 mohlo být manželství prohlášeno za neplatné - a to z důvodů, které jsou v předcházejících zákonech přesně specifikovány.
Vše se řídilo církevním právem.
Pro minulost a současnost platí, že pokud osoba uzavřela církevní sňatek a její partner nezemřel, pak druhý sňatek buď nebyl možný nebo se nemohl konat na církevní půdě. (tedy druhý sňatek nebude v cirkevní matrice, ale v civilní)
(S vyjímkou, kdy byl sňatek prohlášen za neplatný)
Zora
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 28990
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod PomněnkaPrvní » čtv led 08, 2015 9:19

Zde pro ilustraci doplním, jak mohla taková rozhodnutí o rozvodu a rozhodnutí o rozluce vypadat.

V první fázi se konal "rozvod od stolu a lože" - zde odkaz na rozhodnutí, kde se manželé rozvádí a nezletilý syn zůstává v péči otce (matka ho smí vidět jednou za dva měsíce celý jeden den) - http://amp.bach.cz/pragapublica/permali ... C&scan=121

Zde ještě jedno stručnější rozhodnutí o rozvodu - http://amp.bach.cz/pragapublica/permali ... FCC&scan=5

Následně se rozhodovalo o rozluce - zde odkaz na rozhodnutí, kde se oba manželé dopustili cizoložství - svatbu uzavřeli v roce 1909, rozvedeni od stolu a lože byli v roce 1915 a rozluka byla povolena v roce 1919 - http://amp.bach.cz/pragapublica/permali ... CC&scan=97

Tady ještě případ, kdy se pravděpodobně rozvod od stolu a lože přeskočil a rovnou bylo rozhodnuto o rozluce - manžel byl prohlášen za mrtvého - http://amp.bach.cz/pragapublica/permali ... C&scan=213

A kdyby měl někdo hodně času, zde je odkaz na rozsáhlé rozhodnutí o rozvodu, kde manželé byli nuceni "prát špinavé prádlo", aby jejich manželství bylo rozvedeno. On se vrátil z války nemocný a potřeboval zdravotní péči od manželky. Ona si v průběhu války zvykla žít bez něj a mít milence. V tomto pokračovala i po jeho návratu. Odmítala mít s ním pohlavní styk. Odmítala se odstěhovat s ním k jeho rodičům do Berouna. Nadávala mu do holomků, pacholků, přála si jeho smrt a praštila ho po hlavě pekáčem. Ona zase vypověděla, že jeho zranění z války jsou takového charakteru, že se ho jako muže štítila a nemohla jeho obscénosti tolerovat. Pokud měla milence, on měl taky, sváděl totiž svou sestru i nevěstu svého bratra a zval si děvčata z ulice... - http://amp.bach.cz/pragapublica/permali ... C&scan=218
PomněnkaPrvní
 
Příspěvky: 562
Registrován: ned pro 15, 2013 18:22

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod Kašpar » čtv led 08, 2015 15:19

Touto problematiku se zabývá, mimo jiná témata, i kniha "Žena v českých zemích od středověku do 20.st.", viz třeba https://www.kosmas.cz/knihy/140703/zena-v-ceskych-zemich/
Uživatelský avatar
Kašpar
 
Příspěvky: 6141
Registrován: sob bře 09, 2013 15:32

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod Zora » čtv led 08, 2015 16:17

překážky z hlediska církevního práva jsou opravdu velice složité , zde např.:

příspěvku je řešen případ, kdy v roce 1908 uzavřeli civilní a pak i církevní sňatek katolíci
muž a žena. V roce 1913 na manželovu žádost tento sňatek civilně rozloučili, protože ho manželka
bez jakéhokoliv důvodu opustila, a ani na apelaci soudu se k němu nevrátila. Potom oba uzavřeli nové
sňatky, ale jenom civilní. Roku 1924 manžel umřel a manželka by chtěla svůj civilní sňatek uzavřít
i před katolickým duchovním, aby mohla vést řádný katolicky život.

Dle kat. cirk. práva se manželka a její nový manžel bez dispenzace vzít nemohou, protože je
mezi nimi rozlučující překážka zločinu. (impedimentum criminis can. 1075).
Podle uvedeného kánonu existují dvě formy překážky zločinu. „Prvou formou je cudzoložstvo
spojené so sľubom budúceho manželstva, druhou fomou cudzoložstvo spojené s pokusom uzavretia
manželstva.“
V tomto případe, se jedná o druhou formu překážky, o cizoložství spojené s pokusem uzavření
manželství, protože manželka a druhý manžel v čase trvání prvního sňatku manželky, kdy první manžel
ještě žil uzavřeli sňatek.

Zde práce, která se nepříliš do hloubky, problematikou zabývá a vyjmenovává alespoň ty nejzákladnější překážky, je v ní také ozřejmen potřebný věk snoubenců a odkazy na konkretní kánony církevního práva.
http://is.muni.cz/th/263252/ff_b/bakalarka-final.txt

PS k věku snoubenců :
podle kanonu 1067 je minimální věk stanoven u muže na 16 let a u ženy na
14 let, tehdy se předpokládá plná duševní a tělesní vyspělost.
Pozor, jde o věk ze strany církve, ne civilního práva.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 28990
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod AlesC » pon led 12, 2015 20:53

Moje babička měla 2 svatby v kostele, tu druhou po rozvodu. A její první manžel byl rozvedený a zřejmě měl taky i první svatbu v kostele. Všechny svatby byly ve 20.-30. letech 20. století. Sám jsem koukal, když jsem to zjistil, o té první svatbě se v naší rodině prakticky nic nevědělo. A seběhlo se to takto:
1. první manžel mé babičky se zřejmě poprvé oženil v katolickém kostele (tu svatbu jsem ještě nenašel, u svatby s mou babičkou byl zapsán jako rozloučený)
2. pro účel své druhé svatby se i s mou babičkou prohlásili za evangelíky a svatbu měli v evangelickém kostele
3. po rozvodu si babička vzala mého dědečka v katolickém kostele

Pikantní na celé věci je, že v naší rodině byla babička vždy považována za silně věřící katoličku. :wink:
AlesC
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát dub 25, 2014 12:32
Bydliště: Praha
Oblast pátrání: Frenštát p. R., Frýdlant n. O., Haná (okolí Prostějova, Vyškova a Přerova), okres Bochnia v Polsku

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod Kašpar » úte led 13, 2015 9:04

AlesC píše:Moje babička měla 2 svatby v kostele, tu druhou po rozvodu. A její první manžel byl rozvedený a zřejmě měl taky i první svatbu v kostele. Všechny svatby byly ve 20.-30. letech 20. století. Sám jsem koukal, když jsem to zjistil, o té první svatbě se v naší rodině prakticky nic nevědělo. A seběhlo se to takto:
1. první manžel mé babičky se zřejmě poprvé oženil v katolickém kostele (tu svatbu jsem ještě nenašel, u svatby s mou babičkou byl zapsán jako rozloučený)
2. pro účel své druhé svatby se i s mou babičkou prohlásili za evangelíky a svatbu měli v evangelickém kostele
3. po rozvodu si babička vzala mého dědečka v katolickém kostele

Pikantní na celé věci je, že v naší rodině byla babička vždy považována za silně věřící katoličku. :wink:


Cesty Páně jsou nevyzpytatelné ... :wink:
Uživatelský avatar
Kašpar
 
Příspěvky: 6141
Registrován: sob bře 09, 2013 15:32

Re: Rozvody našich předků z hlediska církevního a civil. prá

Příspěvekod Rooka » čtv led 15, 2015 0:50

AlesC píše:Moje babička měla 2 svatby v kostele, tu druhou po rozvodu. A její první manžel byl rozvedený a zřejmě měl taky i první svatbu v kostele. Všechny svatby byly ve 20.-30. letech 20. století. Sám jsem koukal, když jsem to zjistil, o té první svatbě se v naší rodině prakticky nic nevědělo. A seběhlo se to takto:
1. první manžel mé babičky se zřejmě poprvé oženil v katolickém kostele (tu svatbu jsem ještě nenašel, u svatby s mou babičkou byl zapsán jako rozloučený)
2. pro účel své druhé svatby se i s mou babičkou prohlásili za evangelíky a svatbu měli v evangelickém kostele
3. po rozvodu si babička vzala mého dědečka v katolickém kostele

Pikantní na celé věci je, že v naší rodině byla babička vždy považována za silně věřící katoličku. :wink:


Ahoj, stejný problem mám také, jelikož to bylo v letech 1928-1930 prababička narozena 1909 duvod odchodu ze zaměstnani snatek, ktery ve svem dotazníku uvedla a zapis měla 28.10.1930 což je cca o dlouhy rok a to za Parschana, u ktereho je jméno neznáme tak i misto oddaní. Vím však to že měla ditě 18.09.1930 a to bylo uvedeno bez otce, a mělo přijmení matky za svobodna nikoliv Parschan, ktery se sni oženil o měsíc později, neznámo kde. Taky nevím kde hledat, i kdyz dle dotazníku jsem si odvodil voditka. Ale nikde nic není
Rooka
 
Příspěvky: 360
Registrován: pát čer 18, 2010 15:22
Oblast pátrání: z Otcovi strany:
Benešovsko - Myslíč Bedrč Jírovice Postupice,
Kolínsko - Příšimasy Škvorec Uhřiněves, Uvaly
Praha - Strašnice Košíře Vršovice Nusle Žižkov Vinohrady


Zpět na Povídání volně na genealogické téma

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků