Stránka 12 z 12

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: sob dub 07, 2018 15:17
od Zora
stačí zadat :
křestní jméno XY
nebo
svatý XY

u této varianty se většinou dozvíte něco o konk. svatém - svatých, odkud pocházel - i a proč byl -i svatořečen -i.

skoro vždy strejda nebo teta něco najdou :-)))
Z

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: stř čer 27, 2018 12:05
od majamazzi
Zora píše:Theola - správně je Thecla , Thekla dnes se požívá velice zřídka - psáno Tekla

Genovéfa, častěji asi tvar Jenovéfa
Domnívám se, že vzhledem k významu matka rodu bylo toto jméno připojeno k Evě - pramáti :-)))

Jméno se v domácké podobě užívá jako Jenůfka
Jen připomínám slavnou Janáčkovu operu Jeji pastoryňa, kde má titulní postava jméno Jenůfa a pod tímto názvem je opera i uváděna v zahraničí.

V církevním kalendáři má dnes svátek řeholnice a patronka města Paříže - Jenovéfa. Toto jméno je patrně starogermánského či keltského původu a může znamenat "matka rodu" či "tkadlena", v keltském případě také "dcera nebes". U nás je toto jméno běžné především na Moravě.

Jenovéfa se narodila kolem roku 422 v Nanterre (Francie). Po neradostném dětství, kdy jí zemřeli oba rodiče, se odstěhovala do francouzské metropole. Tragické zážitky ji přivedly k duchovní cestě. Zasvětila život modlitbám a touze konat dobročinné skutky. A brzy k tomu měla velkou příležitost. Roku 451 přitáhly k Paříži divoké hordy Hunů se svým velitelem Attilou. Pařížané prchali v bezhlavé hrůze, když se uprostřed zmatku ujala rázného velení právě Jenovéfa. Podařilo se jí nemožné - Paříž uklidnila a sjednotila. Podle staré legendy strašlivé vojsko náhle od svého úmyslu dobýt město upustilo a táhlo dále na Orleans. Stalo se tak prý díky modlitbám a odvaze mladé dívky, kterou do té doby považovali lidé za bláznivou a pokryteckou. Nyní ji začali ctít...

Francie má zřejmě na statečné mladé dívky štěstí. Vzpomeňme jenom na Janu z Arku, která velela obranným bojům a celé armádě o tisíc let později. A Jenovéfa měla svou sílu prokázat ještě jednou. Vojsku, jež stanulo před Paříží tentokrát, velel franský král Childerich. I nyní se Jenovéfa zachovala lépe než mnozí zralí mužové. Odjela do Pres-sur-Aube, aby odtud se svými pomocníky přivezla po Seině do hladovějící Paříže tolik potřebné obilí. Později, již v dobách mírových, založila nedaleko Paříže kostelík sv. Diviše, který poté obklopily budovy kláštera Saint-Denis, dnes světově proslulé památky.

Když Jenovéfa 3. ledna roku 502 zemřela, nechal nad jejím hrobem král Chlodvík I. postavit kostel. Méně úcty k této nevšední ženě projevili pařížští revolucionáři z konce 18. století - roku 1791 kostel znesvětili a přeměnili jej na revoluční Pantheon. Lépe se nevedlo ani ostatkům sv. Jenovéfy, které zmizely ve víru revolučního běsnění. Vždy se však našli lidé, kteří památku své patronky zachovávali. Když roku 1803 původní kostel zcela zanikl, přenesl se kult sv. Jenovéfy do nedalekého kostela St-Etienne-du-Mont, který stojí několik metrů od Pantheonu. Dnes zde může návštěvník spatřit zbytky původního sarkofágu a projevit svou úctu k této světici. Jenovéfa zůstala i přes ono revoluční intermezzo jednou z nejoblíbenějších francouzských světic. Vedle patronace Paříže ochraňovala i ženy, pastýře, vinaře a kloboučníky. Pomáhala také při nebezpečí válečného konfliktu a její přímluva byla prý velice platná, když hrozilo nebezpečí sucha, moru a zákeřných nemocí.

Každý, kdo dnes přijede do Paříže, může sv. Jenovéfu spatřit v jejím původním kostele, dnes Pantheonu. Najdeme ji zde na freskách Puvise de Chavannes. Nádherná socha stojí také ve světoznámém chrámu Notre-Dame.
http://www.libri.cz/databaze/jmena/den.php?m=1&d=3
Z


Občas se vyskytne opačná koncovka Jenoféva, aspoň na JV jižní Moravy v 19. stol. je to skoro pravidelně

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: stř čer 27, 2018 13:00
od Zora
majamazzi píše:Občas se vyskytne opačná koncovka Jenoféva, aspoň na JV jižní Moravy v 19. stol. je to skoro pravidelně


Variant je mnoho, viděla v matrice i Jenoféfu. Pořád stejná svatá.
Z

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: stř čer 27, 2018 18:06
od Vikinga
Ne úplně obvyklé úlovky, bohužel ne všechny mi patří do rodokmenu. Ale absolutní vítězkou a favoritkou je zatím slečna jménem PRYMITÝVA Derflerová (její maminka se jmenovala zrovna tak)

Perec (asi Peregrinus)
Sidonie (Zdeňka) (*1850)
Vintíř (Gunther) (*1750)

další ne úplně obvyklé úlovky:
Benigna
Faustina
Ivka (*1863)
Mila (*1867)
Svojše (cca 1430)
Fridenius (*1757)
Anselm (*1795)
Bolf (1658)
Kedruta a Kryzelda (1659)
Efrozina (1836)
Freymund (1663)
Krobor (*1670)
Eligie (*1877)
Mnohoslav (1846)
Volpera, Brikci a Nita (1618)
Liborius (1702)
Horn (1683)
Kunegund (muž) (1654)
Abdon (1654)

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: pon dub 22, 2019 17:19
od Ladislav Bátora
Vikinga píše:Ne úplně obvyklé úlovky, bohužel ne všechny mi patří do rodokmenu. Ale absolutní vítězkou a favoritkou je zatím slečna jménem PRYMITÝVA Derflerová (její maminka se jmenovala zrovna tak)
...
Volpera, Brikci a Nita (1618)


Milá Viíkingo, mám sváteční dotaz k té Volpeře:
Setkala jste se u ní s variantou Volfra?
Můj prapraprapraprapraprapraprapraděda Jan mladší Dundr si totiž jednu takovou vzal v roce 1630 za ženu – vdovu Volfru Kindlovou – a já si pořád s tím jejím křestním jménem nevěděl rady.
Nezmiňuje je ani Miloslava Knappová, a to jue už co říci.
Až teď mi někdo poradil, že tady máte tu Volperu a že by to mohlo být ono.
Tak se tedy ptám... Díky předem za sváteční reakci.
lb.

Re: Alternativy křestních jmen

PříspěvekNapsal: pon lis 18, 2019 5:31
od greghouse
Ač to nejsou ekvivalentní jména ve smyslu tohoto tématu, uvedu sem příklad, na který jsem narazil u jednoho mého předka v kronikách v Mysliboři na přelomu 18. a 19. stol., kde se dotyčný narodil 20. ledna a pojmenovali ho Šebestián (zjevně podle svátku toho svatého), v pozdějších záznamech se ale začalo v jeho případě střídat toto jméno se jménem Fabián, který má svátek podle všeho ve stejný den.

Tohle střídání + střídání správného příjmení s přímím po chalupě v těch zápisech dalo do kopy 4 kombinace jmen pro (já věřím) jednoho člověka. Ještě že bylo z řady záznamů o potomcích a jejíich úmrtích zřejmé, že se pouze různě střídá totéž jméno.