Automatická datace starých fotografií - PhotoDater a další

Co vás při bádání překvapilo, co jste objevili, o co byste se rádi podělili?

Automatická datace starých fotografií - PhotoDater a další

Příspěvekod Sil » čtv úno 15, 2024 15:57

Existují různé systémy které vám udělají odhad roku pořízení vložené fotografie, tady jich je pár na které jsem nedávno narazil, pokud víte o dalších či lepších tak doplňte.

Pro ilustraci jsem všem předhodil tuto fotografii pořízenou roku 1885 v Brně.

MyHeritage má od půlky 2023 vlastní systém PhotoDater, funguje to prostě tak že nahrajete fotku na MH jako jakoukoliv jinou, chvíli počkáte (tak cca do půl minuty jsem to vždy měl) a pokud to dopadne tak se vám v záhlaví objeví odhad konkrétního roku, a po rozkliknutí trochu detailnější rozbor pravděpodobnosti případných dekád ve formě histogramu + odhad chyby. Občas se žádny odhad neobjeví, typicky pokud je foto moc malé, nekvalitní, apod. Na výše uvedené foto to odhadlo 1885 +- 6 let, takže se to trefilo. Zde jsem ale trochu skeptický protože tu fotku jsem měl na MH už dřív, i když myslím že jsem nikdy rok nedeklaroval, u jiných fotek mám ale i tak běžně chybu 1-2 roky.

Photo Time Traveler je aktuálně formou rozšíření do placeného ChatGPT Plus, kromě odhad času pořízení tak poskytne i rozbor na základě čeho se rozhodnul. Kromě kdy se snaží i odhadovat kde byla fotka pořízena, samozřejmě z rodinných fotografií ideálně někde v interiéru to zázraky nevyrobí.

Ukázka výstupu po předložení fotografie z roku 1885:

Fotografie, kterou jste poskytl, je příkladem rané studiové portrétní fotografie. Po pečlivé analýze dostupných vizuálních prvků a kontextových informací je možné odhadnout datum a místo.

První klíčový prvek je oděv osob na fotografii. Dámské a dětské šaty odpovídají módním trendům pozdního viktoriánského období, což naznačuje období od 1870 do 1890. Vysoké límečky, strukturované siluety a zdobné detaily jsou typické pro tento časový úsek.