Manuál pro porodní báby

Co vás při bádání překvapilo, co jste objevili, o co byste se rádi podělili?

Manuál pro porodní báby

Příspěvekod Mistr Jan » stř úno 02, 2022 18:57

Zde jsem se zmínil, že jsem viděl v matrice podrobný manuál, naučení pro porodní báby. Po delším pátrání v zapadlých odkazech jsem jej našel a chtěl bych se o něj podělit. Zabývá se problematikou křtu v nouzových situacích, kdy má pokřtít právě porodní bába. Jedná se o rok 1770.
Ve vláknu jsme se nicméně shodli, že časem se zvyklosti a nařízení měnily, takže toto patrně neplatilo ve všech časech.

Jan Ondřej Kaiser z Kaisernu, biskup, který se o toto naučení zasloužil, se narodil 29.11.1716 ve Štětí (viz zde) v relativně běžné rodině Ondřeje Kaisera a jeho manželky Anny. Po studiích v Praze byl roku 1737 vysvěcen kněze. Byl oblíbený u Marie Terezie, neboť roku 1757 při bojích s Prusy zabránil požáru katedrály sv. Víta. Roku 1760 byl vysvěcen na pomocného biskupa, roku 1775 se stal biskupem Královéhradecké diecéze. V této funkci však setrval jen necelý rok, zemřel 5.5.1776 v důsledku velkého pracovního vypětí. Pohřben je v královéhradecké katedrále Svatého Ducha.
Zaměřoval se na potřeby chudých lidí a projevoval velkorysost k nekatolíkům (např. žádal o jejich propuštění z hradecké diecéze, kde byli vězněni).

Odkaz: https://www.portafontium.eu/iipimage/30 ... -03_2570-x

Přepis:
Wysocze dustognie Arci-byskupske concistorže pražske naucženi
pro baby a gegich pomocznicze gakož y pro ty, ktere wcžas nauze
prži rodiczich matronach se nagyti dagi, gak totiž oni prži nebezpe-
cžnem a truchliwym porodu pro udielowani kržtu wcžas nauze
chowati se magi.

Wysocze dustogna arci-biskupska concistorž pražska wssem prži poro-
du posluhugiczim tak nazwanym babam, a pomoczniczym w arci-biskup-
stwi pražskem, gakož y take tiem, genž by w nastawagiczy potržebie a w cžasu
nebezpecžneho porodu ku pomoczy pržispieti mohly toto oznamuge.

Snažnost a pecžliwost o wsse ono, czo dogiti wiecžneho spaseni prospiessne byti
muže, musi newyhnutedlnie, a to tim wicze wynaložena byti o ty, genž
sami gesstie schopny negsau skrze swe wlastni pržicžinieni to takowe wyhle-
dawati. W tom nebezpicžnym a truchliwym stawu temierž každodennie
spatržugeme nowie narozene ditky, obwzlasstnie pak nedossla, a nedozrala
nemluwniatka, a wssak giž pržedcze s dussy nesmrtedlnau onym obrazem bo-
žim obdaržena. Kržest swaty gest ten gediny prostržedek, ktery ge muže od
wiecžneho zahynutiwytrhnauti, a gim branu do nebeskeho kralowstwi ote-
wržiti, když genom ty, gegichžto auržad, a powinnost gest, ku porodu praczu-
giczim ženam posluhowati, a pomahati powiedomost a naucženi nabydau,
kdy a gak kržest swaty nedosslym a nebezpecžnym plodum wykonawati se ma,
procžež wiedieti mate, a za cžaste na mysl pozorliwie sobie uwadieti, že
kržest gest swatost negpotržebniegssy k spaseni, a w smyslu dochownim
druhe zrozeni, an pozustawa w obmyti wody skrze slowo boži. Ad
E??tes s. v 26.
A tak swatost tu gak dietem nedosslim neb nedozralym
w kteremkolyw cžasu, genom gestly by patrnie shnily nebyly, tak take wcžasu
potržeby mdlym posluhowati mate, wssak s rozdilem tiechto od onydy?
w rozwrženi hned nasledugiczim wygadrženim. Ta tehdy swatost kržtu
swatiho aby we wssech prřipadnostech naležitie, a walnie posluhowana
byla, k tomu ge zapotržeby tyto obwzlasstni cžastky wiedieti, a dobrže w pa-
mieti podržeti. Pržednie abyste newyhnutedlnie aumysl miely, že
kržestiansky to gest podle ustanoweni Krystoweho kržtiti chczete. Za druhe
že ke kržtu žadnau gynau wodu potržebowati nemate, nežly pržirozenau,
žiwelnau, obicžegnau. Za tržeti že když wodu lyti budete, take hned
spolu ržiczti mate: Ga tie kržtim we gmenu Otcze, y Syna, y Du-
cha swatyho.


Mimo toho y take pozorowati mate, že podstatnie wyznamenani tiech

(snímek 258 – kus skenu je zmršený a nelze pořádně přečíst – značím červeně)

nadržecženich slow zmienieno byti nesmi, ani nemuže, tak že toto trogi
zržegmie wysloweno byti musi, totiž, ten kdo kržti, koho kržti, a kržtu
konani; neboť když prawite: Ga kržtim, skrze to wyznamenawa se osoba,
ktera kržti, y take spolu konalost skutecžniho kržtu: a zase, když prawite:
Ga tie kržtim, skrze to slowicžko: tie, wyznamenawa se osoba, genž kržest
pržigima. Za cžtwrte: obwzlasstni tež pozornost myti mate, by ste wsse-
czky trži osoby božske zegmena, a naležitie wyslowyly, sycze nebyl by nale-
žyty kržest, kdyby ste kterehokolyw slowicžko z tiechto: Ga tie kržtim, anebo zegme-
na wysloweni tiech osob tržech božskych opustily. Musite tehdy nezmienitedl-
nie tato slowa wyržknauti: Ga tie kržtim we gmenu Otcze, y Syna,
y Ducha swatyho.
Pržicžina pak toho gest tato: že sam Krystus
Pan slow tiech prži kržtu swatym užiwati ustanowyl, a naržidil. Prži
skutecžnim ale kržtu swateho konani, tež y na to plnie zrženi myti mate.
Pržednie aby slowa ta, ne držiwe, ani pozdiegi, nybrž ale když woda oprawdowie
na ditie se lege, wyrcžena byla. Nasledownie když ržeknete: Ga tie kržtim
mate giž take wodu nechati na ditie teczti, by tak gak možne gest, slowa
s cžinau se srownawaly a wsseczko to wskutku konano bylo, czo usta prawiegi,
za druhe k pozorowani gest, že prži kržtu, ten kdo wodu na ditie lege,
ten take sam slowa ke kržtu urcžita wyslowiti ma, a musi, sycze
neplatny a newalny gest kržest, kdyby gyny wodu lyl, a gyny slowa ta
wyslowyl. Za tržeti ma se ono lyti wody tržikrat w spusobu kržiže
opakowati: wcžas ale nestale potržeby, dosti gest tržebas take gednym
genom lyti to wykonati. Za cžtwrte dle wsseobeczniho spusobu
musite lyti wodu na hlawu ditiete gakož na negpržedniegssy, a neg-
obwzlasstniegssy aud tiela: pokudž by ?? ma? k??ti na hlawě stati
se nemohlo, w te pržipadnosti ma se to udielati na gynym hlawniegssym
tiela audu, gakožto gsau prsa neb ramena, a mate kržiti bez? wssy
wegminky: kdyby ale žadny z tiech hlawniegssych audu se neokazal
nybrž genom rucžicžka neb nožicžka, tenkrate mužete a musite? aud
ten wodau polyti, a ržiczti stauto wegminkau.
Gsyly schopny, ga tie kržtim we gmenu Otcze, y Syna,
y Ducha swatyho.


Kdyby wssak potomnie geden z tiech hlawniegssych audu z ?? ??
mate to ditie pro wietssi bezpecžnost opiet pokržtiti ale s tauto pržed?? wegminkau
Negsyly kržtien, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.

Z toho poznati mužete w gakych okolostogicžnostech, a w gake potržebie
s nadržecženimy wegminkamy kržtiti mužete a mate.

Za prwni: gestliže byste žadnau pržirozenau, a obicžegnau wodu nemiely, nybrž
genom takowau o ktere by se w prawdie a slussnie pochybowati mohlo, zdaliž
gednotu s podstatau wody pržirozene a wlastnost ma, neb ne, w te pržipa-
dnosti takowau wodu neginacž potržebowati ke kržtu mužete, než pod
tau wegminkau ržkaucze.
Pokudž woda ta ke kržtu gest dostatecžna: ga tie kržtim we
gmenu Otcze, y Syna, y Ducha swatyho.

Gak brzy ale w takowe potržebie woda pržirozena by se dostala, musite
zase yhned znowa kržest ten opakowati s tauto wegminkau ržkauce:
Negsyly kržtien, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.


Za druhe: když byste pochybowaly, zdaliž ditie, aneb nedossly plod gesstie
žiwy gsau, tenkrate zase tolyko pod wegminkau kržest konan byti ma
tiemyto slowmy.
Gsyly kržtu schopny, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.


Za tržeti: kdyby ale genom menssy dil ditiete gakozto gest rucžicžka, neb
nožicžka, aneb take genom prsticžek obmyti byti mohl, tež s nadržecže-
nau wegminkau kržtiti se musi totiž:
Gsyly schopny, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.


Za cžtwrte: w pržihodie pak teto: kdyby ditie s dwauma hlawicžkama se
narodilo, takowy neobicžegny plod ma pokržtien byti na gedne hlawicžcze
beze wssy wegminky, na druhe ale hlawicžcze s wegminkau tauto:
Negsyly kržtien, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.


Za pate: na to tolykež pozor dati musite, když by dwicžatka w materžskym
žywotie byly, a dwie rucžicžky, nebo dwie nožicžky wen ze žiwota wystrcžily,

(snímek 259)

tak že wiedieti by se nemohlo, zdaliž one gen gednomu z tieh dieti anebo,
snad obaum by patržily, w te takowe okolostogicžnosti magi sycze kržtiene byti
ty obogi audy, geden po druhym, pržednie ma se lyti woda na geden s urcži-
timy kržtu swatyho slowy, pak opiet woda se ma lyti na aud druhy, a
napodobnie s ustanowenimy ke kržtu slowy, wssak po obykrate s wegminkau
prži prwnim: Gsyly schopny, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.

Prži druhem zase s tauto wegminkau ať se kržti.
Gsyly schopny, a negsyly pokržtien ga tie kržtim:
we gmenu Otcze, y Syna, y Ducha swatyho.

Poniewadž gistota neni, zdaliž oboge rucžicžky neb nožicžky gednoho anebo
obauch tiech ditek sau byly.

Za sseste: tomu take chczeme by y ty negmenssy nedossly plody, acžkolyw
gesstie w swem lužku pozustawagiczy, byť by genom niekolyk dnu
od sweho pocžeti byly, gen kdyby znamenitie schnily nebyly, gakož y
take wssechny zrostlinky mola? nazwane pokržtieni byly, s nadprawe-
nau wegminkau totiž Gsyly schopny, ga tie kržtim we gmenu Otcze,
y Syna, y Ducha swatyho.

Pokudž ale rucžicžka ta, neb zrostlinka k otewrženi neboližto k rozpulcze-
ni pržissla ma se opiet powiedomim spusobem kržtiti s tauto wegminkau.
Gsyly schopny, a negsyly pokržtien ga tie kržtim
we gmenu Otcze, y Syna, y Ducha swatyho.


Za sedme: gestly by nebezpecženstwi žiwobyti ženie ku porodu praczugiczy
nastawalo, powynnowane gste tu negmožniegssy plnost wynaložyti,
a o[?]du? s rozumnimy, a w tom zbiehlimy mužmy, gak by gi spomoženo
byti mohlo, se ohlidnauti, skrze kterich pržispieni plodu gegimu
k spaseni wiecžnemu dopomahano by bylo.

Za osme: wiedieti mate, že we wssech pržihodach, buďto že by o ne-

schopnosti wody, buď to o formuly urcžitich slow, buď to o spusobu
konaniho kržtu negake pochibenstwi powstawalo, po uznani te gystoty,
a tak negystyho kržtu musi se kržest toho ditiete pod tauto wegminkau
opakowati: Negsyly kržtien, ga tie kržtim
we gmenu Otcze, y Syna, y Ducha swatyho.


Odkudž poraucžime wssem wam, genž k tiem a podobnym zapletenym okolo-
stogicžnostem pržichazite, a powolane biwate, wzlasstie tak obycžegnie
nazwanym babam, a pomoczniczym, a na wsse swiedomy czo negprži-
sniegi skladame, by ste we wssech pržipadnostech pžihotowene byly,
a dobrže powažily, gakych prawydel w tieh takowych potržebnostech mate
užiwati, a gaka naucženi k posluhowani naležitiho swatyho kržtu
wam dana byla. Gak tehdy negprwe k negake takowe ženie ku po-
rodu praczugiczy powolane budete, y hned take spolu s wodau pržirozenau
se zaopatržiti a na slowa ke kržtu ustanowena upamatowati se mate, abyste
w cžas potržeby w nicžem nechybyly, alebrž s dobrym powaženim, pecžliwosti, a
pocžestnosti podle tohoto naucženi, pokracžowaly, tež y duchowniho hnedky, aby
od nieho ditie pokržtieno bylo, pokudž cžas postacži, a pržipusti, powolati ne-
zanedbaly. Procžež tento lyst gak we wssech pržihodach w niem wygadrženich
neomylnie se zachowati mate, proto sme wydaly, abyste geg k nabyti we wssem
dokonalegssy powiedomosti zacžate miely, a cžtly: czož naržizugeme pod tiežkym
odpowidani prži saudu božim, kdybyste skrze wassy nedbandlywost, a neprži-
cžinieni stworženi boži wiecžnie zmaržiti nechaly. Anobrž ten lyst negenom
za cžaste cžisti, alebrž y take prži sobie nosyti mate, tak, že kdybyste nenadale
k ženam ku porodu praczugiczim powolane byly, yhned czo we wssech prži-
padnostech a gak cžiniti mate, z nieho wydieti mohly, a tak ono pržewelyke
pržed panem Bohem odpowidani na sebe neuwrhly. Dani z Arci By-
skupske koncistorže pražske dne 22 miesicze bržezna letha panie 1770.

Jan Ondržeg Kagser
Biskup Vic. geni et offi.
Benedict Stöbler
kanclirž


Uff, J.
Uživatelský avatar
Mistr Jan
 
Příspěvky: 2938
Registrován: čtv srp 27, 2020 9:36
Bydliště: Kladensko
Oblast pátrání: okresy Kladno, Rakovník, Beroun, Kutná Hora, Opava, Tábor, Písek, ale i jiné
Rodokmen online: https://www.myheritage.cz/site-779315361/

Re: Manuál pro porodní báby

Příspěvekod Zora » stř úno 02, 2022 19:00

já uf, uf, uf uf... to bych nikdy nepřečetla a už vůbec ne přepsala...
Supeeeeeeer. Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 29112
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Manuál pro porodní báby

Příspěvekod Vladimír Kafka » stř úno 16, 2022 9:47

Klobouk dolů a velké poděkování. Krásný příklad jak se změnil náš (i když ne všech) pohled na svět.
kavka
Uživatelský avatar
Vladimír Kafka
 
Příspěvky: 143
Registrován: pon srp 27, 2007 11:47
Bydliště: Rovensko pod Troskami
Oblast pátrání: Semilsko (Rybnice, Sytová, Loukov, Proseč...)


Zpět na Vlastní poznatky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků