Chyba ve jménu a původu prarodiče

Co vás při bádání překvapilo, co jste objevili, o co byste se rádi podělili?

Chyba ve jménu a původu prarodiče

Příspěvekod Joachim » pon pro 26, 2016 16:31

Zdravím,
chtěl bych se podělit o jeden záznam, na který jsem při bádání narazil. Jedná se o záznam druhé svatby mého předka Jana Hubáčka. V tomto záznamu došlo k neobvyklé chybě ve jménu a původu jednoho z prarodičů. Jan Hubáček měl matku Annu z rodu Cyrila Marušáka, domkaře z Provodova. Takto je předek Jana zapsán v záznamu o narození, záznamu o první svatbě a narození prvního dítěte. Následně Janovi zemřela 1. žena. V záznamu o druhé svatbě se pak z nějakého důvodu objevuje matka Anna z rodu Josefa Marušníka, čtvrtníka z Řetechova. Při narození dalších dětí je zase vše v souladu s předchozími záznamy.

svatby.png

Uvedená chyba mi dost zkomplikovala moje pátrání. Samozřejmě jsem musel vyloučit, že existovali 2 Janové se stejným otcem a jinou matkou. Také jsem vyloučil, že na Řetechově žil nějaký Josef Marušník (nebo Marušák), toto příjmení se v dané obci vůbec nevyskytuje.

Zbývá vysvětlit, jak k takové chybě mohlo dojít. Určitou indicii lze podle mě hledat v okolnostech, ze kterých se uskutečnila druhá svatba. Janovi se ještě s první ženou narodilo v lednu 1877 dítě. O 5 měsíců později zemřela první žena v 25 letech na tyfus. Jan zůstal sám s malým dítětem. Protože se o dítě nemohl starat (hospodářství, polní práce), musel si rychle "opatřit" novou manželku. Svatba se připravovala na rychlo, zhruba měsíc po úmrtí první ženy. Za těchto okolností došlo k chybnému nahlášení některých záznamů do matriky. Třeba tyto věci za Jana vyřizoval někdo jiný, kdo přesně neznal jeho prarodiče. Jelikož je Řetechov i Provodov v jiné farnosti, než v jaké se uskutečniky obě svatby, farář si údaje nemohl jednoduše ověřit podle záznamu o narození Jana (mohl to ale udělat podle záznamu o předchozí svatbě).

Možná se to někomu bude zdát nepravděpobné, ale jinak si to vzhledem k ostatním záznamům vysvětlit nedovedu. Co vy na to?
Joachim
 
Příspěvky: 228
Registrován: pon srp 24, 2015 23:00
Oblast pátrání: Zlínsko

Re: Chyba ve jménu a původu prarodiče

Příspěvekod Monika » pon pro 26, 2016 19:17

Prakticky po celé 19. století (už od konce 18. století, kdy se začalo se zapisováním obou rodičů snoubenců a prarodičů u křtů) se s takovými chybami občas setkávám. Nemyslím si, že by tato svatba byla nějak uspěchaná - ohlášky byly vždy po týdnu, což bylo, myslím, běžné. Ženich i nevěsta předkládali křestní listy a vdovec/vdova navíc i úmrtní list předchozího manžela/ky. Správných podkladů by tedy měl mít zapisující dostatek na to, aby i u svatby "narychlo" (zrychlená příprava snoubenců, dispens od některé z ohlášek) zapsal ženichovu matku správně.

Možná chyba z nepozornosti, z rychlosti, přehlédnutí... Dnes jde o důvodu pouze spekulovat. I matrikáři jsou a byli jen lidé :wink:
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2530
Registrován: úte lis 18, 2014 1:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Chyba ve jménu a původu prarodiče

Příspěvekod Zora » pon pro 26, 2016 19:46

Můžete sem dát ještě datum a úmrtí první manželky?

Snažila jsem se to vydedukovat, ale máte tam jen měsíce.

Manželství se uzavíralo na základě křestního listu, bez něj to nešlo. Dokonce jsem v jednom pojednání četla, že kněz byl povinen vystavit křestní list i osobě, která pocházela z jeho farnosti a ve které se konala svatba. (Neověřovala jsem)
Ukládal se do farního archivu, odkud si ho ale později manžel či manželka "půjčovali" k dalším úkonům v životě, zvlášť, pokud byl jeden z nich z jiné farnosti a bylo by obtížné (také třeba i drahé) opatřovat nový rodný list. Ne vždy ale byly navráceny.
Někdy je také nesprávně zaměněna obec, kde se jeden ze snoubenců narodil, názvem farnosti, pod kterou patřila obec narození.

Vzhledem k tomu, že ohlášky se děly v odstupu 1 týdne, čili předcházely svatbě o 16 (?)dnů, je třeba ještě připočítat manželský katechismus, který předcházel uzavření manželského protokolu. Nějaké dny trvalo obstarání rodných listů.

Vše ale nasvědčuje tomu, co psala Monika, došlo prostě k záměně.
Zkuste se podívat, jestli třeba u okolních svateb není podobné příjmení, stávalo se, že kus se opsal z papírku správně, a pokračovalo se z nepozornosti na jiném. Takový případ už na fóru byl, asi by se dal (složitě) vyhledat.

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 12841
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Chyba ve jménu a původu prarodiče

Příspěvekod Joachim » pon pro 26, 2016 20:03

Děkuji za příspěvky.

1. manželka zemřela 6. června 1877, pohřbena 8. června. První ohlášky se tedy uskutečnily přesně měsíc po pohřbu.
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/351/?strana=169
Joachim
 
Příspěvky: 228
Registrován: pon srp 24, 2015 23:00
Oblast pátrání: Zlínsko

Re: Chyba ve jménu a původu prarodiče

Příspěvekod Zora » pon pro 26, 2016 20:42

ten odstup naprosto odpovídá situaci, která nastala, malé dítě, domácnost, domácí hospodářství,... druhá svatba byla nezbytná a časově to odpovídá, do ohlášek měli vše zařízené.

Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 12841
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části


Zpět na Vlastní poznatky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků