Nesrovnalosti v záznamech

Co vás při bádání překvapilo, co jste objevili, o co byste se rádi podělili?

Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod dobrmi » pon pro 12, 2016 23:38

Dobrý den,
nevím, jestli to patří do této rubriky, ale v záznamech jednoho předka jsem našla nesrovnalosti:

http://ebadatelna.soapraha.cz/d/8921/42
Svatba 22. 7. 1845 - ženich František Lisý, syn Josefa Lisého z Chaloupek 59 a matky Kateřiny rozené Mraček z Oujezda, nevěsta Johanna Svitáková, dcera Jana Svitáka z Komárova a Anny rozené Trojan ze Skřiple.
Svědek - Josef Lisý, havíř z Chaloupek 40

Johanna Svitáková porodila 10 dětí - první nemanželské 8. ledna 1845 a jako otec se přihlásil František Lisý, syn Josefa Lisého z Chaloupek 40 (asi ten svěděk?) a Kateřiny Hoškové z Kleštěnice. U všech ostatních dětí, až po poslední (1868) je to totéž.

František 8. ledna 1845
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/8917/205

Antonín 7. října 1868
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/8919/37

Nevím, jak si to mám vysvětlit. Nesetkali jste se někdo s něčím takovým?
dobrmi
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte črc 05, 2016 14:57
Oblast pátrání: okres Beroun, okres Rokycany - Těně, Strašice

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod ledik » úte pro 13, 2016 10:15

S různými jmény u matky osoby při svatbě a při narození jeho dětí jsem se už vícekrát setkal. Většinou to bylo způsobeno tím, že otec ovdověl a vzal si druhou manželku. V některých zápisech pak byla uvedena skutečná matka a v některých současná manželka otce, tedy macecha. Spíše u svatby bych očekával, že bude zapsána matka správně (ale nemusí to tak být). Ve Vašem případě klidně mohlo být křestní jméno matky i macechy Kateřina. Nejlépe zkuste najít svatbu Josefa Lisého v Oujezdě, Kleštěnicích nebo v Chaloupkách. Pokud tam bude uveden jako vdovec, hledejte dřívější svatbu. Pokud vdovec nebude, zkuste hledat úmrtí manželky a pozdější svatbu s jinou manželkou. Jiná manželka by se mohla zjistit jednoduše podle změny matky u dětí Josefa Lisého.
ledik
 
Příspěvky: 69
Registrován: úte srp 13, 2013 10:17

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod Monika » úte pro 13, 2016 16:40

Kromě toho, co píše ledik, se v této době v oblastech mého hledání setkávám i s chybami v prarodičích, které jsou kopírovány u dalších dětí. Už jsem se setkala i s tím, že snaha chybu opravit vedla k mnohem větší chybě. Například údajní rodiče matky nikdy neměli dceru stejného jména nebo zemřela v dětství, nebo otec matky je napsaný správně, ale nikdy neměl ženu, jakou mu zapisující přiřkl apod.
Uživatelský avatar
Monika
 
Příspěvky: 2751
Registrován: úte lis 18, 2014 2:11
Oblast pátrání: Lounsko, Slánsko, Kladensko, Rakovnicko, Nové Strašecí, Halič

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod dobrmi » čtv pro 15, 2016 13:57

Děkuji za názory. Aby to nebylo tak jednoduché, našla jsem záznam o svatbě Josefa Lisého z Chaloupek a Kateřiny Mračkové, ale nikoliv z Oujezda, ale z Kleštěnice 13 - což je číslo, odkud by teoreticky měla pocházet Kateřina Hošková. Tu jsem ale na Kleštěnici nenašla. Ale existovaly asi obě Kateřiny, protože jsem našla jejich děti. Jestli ovšem nedošlo k chybě, protože všechny děti se narodily v Chaloupkách 40. Našla jsem ale záznam o úmrtí dvou Kateřin Lisých, dokonce souhlasí i číslo popisné - u jedné Chaloupky 40 a u druhé Chaloupky 59. Jsem z toho jelen. Přikláním se k názoru, že došlo při zápisu k chybě, protože Lisých bylo v Chaloupkách víc. Podle záznamu o narození se František Lisý narodil Josefu Lisému a Kateřině Mračkové z Oujezda. Hledala jsem svatbu v Újezdě, tam ale žádný Josef Lisý svatbu v té době neměl. Teď ale kterou variantu použít?
dobrmi
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte črc 05, 2016 14:57
Oblast pátrání: okres Beroun, okres Rokycany - Těně, Strašice

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod matju » čtv pro 15, 2016 15:40

A nemohlo to být ještě naopak, že nevěsta byla dvakrát vdaná? Já to Vaše podrobně nestudovala, tak možná je to blbost, ale jen takový rychlý nápad?
TY Michala Maturová
matju
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv úno 14, 2013 23:50
Oblast pátrání: Hradecko, Jičínsko, Trutnovsko, Železnobrodsko, Hořicko, Berounsko, Střední čechy
http://www.mojekoreny.com

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod Zora » čtv pro 15, 2016 16:46

syn Josefa Lisého z Chaloupek 40 (asi ten svěděk?) a Kateřiny Hoškové z Kleštěnice.
syn Josefa Lisého z Chaloupek 59 a matky Kateřiny rozené Mraček z Oujezda,


nepíšete to přesně, - jen - jako otec se přihlásil.
Velmi pravděpodobně se František k dítěti jako otec přihlásil po svatbě ( a legitimizoval je)
Čili bych řekla, že se oženil z čísla 59, ale pak mohl už bydlet na čísle 40 (u otce? Josefa)
------------
u svatby:
Kateřiny rozené Mraček z Oujezda, čili uvedené rodné příjmení Kateřiny Mraček - pod tím byla Kateřina zapsaná do matriky

u dětí :
Kateřiny Hoškové z Kleštěnice. Příjmení Kateřiny se změnilo po legitimizaci.

Kateřina mohla být v době rození dětí znovu provdaná ( to by musel Josef Lisý zemřít :-)) nepravděpodobné , asi by se to nestihlo.

Kateřina se narodila jako nemanželská a v matrice sňatků je rodné příjmení po matce a u dětí už je příjmení po legitimizaci - už jsem se setkala s takovými variantami.

Moc jsem své úvahy pro nedostatek času nemohla kontrolovat s realitou zápisů, projděte si tyto možnosti.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 13861
Registrován: čtv kvě 31, 2012 15:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nesrovnalosti v záznamech

Příspěvekod dobrmi » čtv pro 15, 2016 21:00

Děkuji Vám všem za názory, ještě to znovu všechno projdu. Ale už teď mi z toho jde hlava kolem.
dobrmi
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte črc 05, 2016 14:57
Oblast pátrání: okres Beroun, okres Rokycany - Těně, Strašice


Zpět na Vlastní poznatky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků