Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Co vás při bádání překvapilo, co jste objevili, o co byste se rádi podělili?

Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod zedir » pon úno 09, 2015 1:21

Dobrý den,

procházel jsem jednou matrikou zemřelých (pro farnost Unín v letech 1867-1930, zde úvodní strana: http://actapublica.eu/matriky/brno/proh ... natura=867) a zarazil mě tam nezvykle vysoký počet sebevražd. Když jsem někde dříve narazil na sebevraždu, zapsal jsem si ji jako zajímavost, protože se opravdu jednalo o výjimečnou událost a ve všech matrikách dohromady za všechna historická období jsem nalezl 9 sebevražd, ale jen v této jedné matrice bylo sebevražd celkem 15 (na stranách 10, 12, 48, 69, 74, 89, 101, 104, 124, 133, 150, 157 - několikrát jsou dokonce dvě na jedné straně).

Opravdu mě nenapadá logické vysvětlení, proč je tolik případů zrovna zde nebo proč z vesnic z tohoto hlediska "dominuje" Hluboké, kde jedním ze sebevrahů byl i můj prapraděda. V Hlubokém je šest případů, v Uníně, Bukovicích, Jamném a Rohozci po dvou a v Hájku jeden. K nejvíce případům došlo v letech 1903-1914, celkem k 10, ke dvěma došlo v 80. letech a ke třem ve 20. letech. Během první světové války kupodivu nedošlo k žádné sebevraždě.

Asi těžko se dá hádat, proč k tomu docházelo, důvody byly vždy subjektivní, ale přesto se zeptám: má někdo nějaké nápady na osvětlení nebo nesetkali jste se s něčím takovým někde jinde? Ona ta matrika je celkově zajímavá z hlediska příčin úmrtí, podivných a nezvyklých příčin jsem tu společně se sebevraždami napočítal přes 50 (otrava lysolem, utopil se v záchvatu padoucnice, zlomení vazu při upadení nazpět na ledě, blouznění opilců, přejet vozem, pád sypajícího se kamení, utopení v studni, otrava kyselinou z nepozornosti vypitou, v lese pád dřeva na hlavu, otrava rulíkem, zlomení krku následkem přejetí vozem...).
Uživatelský avatar
zedir
 
Příspěvky: 6291
Registrován: pát kvě 02, 2014 3:59

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Zora » pon úno 09, 2015 5:30

Já se připojím s dotazem, kam se vlastně sebevrazi pochovávali? Často slýchávám - za hřbitovní zdí, nesměl být pohřben do svěcené země... Nezná někdo pramen, kde se o tématu (do kdy) dá dozvědět víc? Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 28991
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Radix » pon úno 09, 2015 7:28

Nedávno jsem pročítal staré regionální noviny s "černou kronikou" a sebevražd tam bylo poměrně dost. Noviny byly asi z let 1891 - 1913.
O pochovávání sebevrahů jsem něco četl, ale už nevím kde. Dokonce byla snaha pochovat je tajně v noci na katastrálním území sousední obce. Sousední obce držely hlídky, aby tomu zabránily.
Na severní Moravě je údajně místo (Smolno), kam se sváželi sebevrazi z celé střední Moravy.
http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=16951
http://www.velkyujezd.cz/zpravodaj/stah ... 3-2011.pdf

Už ve své práci o sebevraždě si Masaryk všiml, že přibývá sebevražd. Ovšem v jeho době nebyly známy antidepresiva.
Radix
 
Příspěvky: 3179
Registrován: úte led 08, 2013 18:54

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod pentagun » pon úno 09, 2015 8:22

Když už se tu nakouslo toto téma. Čtyři moji přímí předci se oběsili, dva příbuzní též, jeden příbuzný se zastřelil po nepovedeném pokusu o vraždu. Jeden skočil z Karlova mostu do Vltavy a utonul. V jedné větvi předků se oběsil jak otec, tak jeho dcera (praprababička). U zápisů o úmrtí bývá většinou napsáno že spáchali sebevraždu ze slabomyslnosti nebo díky duševní chorobě. Pochováni byli na hřbitově.
TY Tomáš
Uživatelský avatar
pentagun
 
Příspěvky: 350
Registrován: úte dub 01, 2014 8:04
Bydliště: Mořinka
Oblast pátrání: okres: Benešov, Beroun, Hořovice, Chrudim, Karlovy Vary, Most, Písek, Plzeň-jih, Praha, Praha-západ, Příbram, Rokycany, Ústí nad Orlicí, Vídeň

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Kašpar » pon úno 09, 2015 8:23

A antidepresiva nejsou samospásné.
O vedlejších účincích ani nemluvím.
Uživatelský avatar
Kašpar
 
Příspěvky: 6141
Registrován: sob bře 09, 2013 15:32

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod alenas » pon úno 09, 2015 14:46

pentagun píše:Když už se tu nakouslo toto téma. Čtyři moji přímí předci se oběsili, dva příbuzní též, jeden příbuzný se zastřelil po nepovedeném pokusu o vraždu. Jeden skočil z Karlova mostu do Vltavy a utonul. V jedné větvi předků se oběsil jak otec, tak jeho dcera (praprababička). U zápisů o úmrtí bývá většinou napsáno že spáchali sebevraždu ze slabomyslnosti nebo díky duševní chorobě. Pochováni byli na hřbitově.

Zdravím -
"sebevražda v důsledku slabomyslnosti" - toto spojení se uvádělo od poloviny 19. století víceméně běžně - nešťastník pak mohl být pochován podle katolického ritu.
Aš.
alenas
 
Příspěvky: 534
Registrován: stř lis 28, 2012 8:43

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod zedir » pon úno 09, 2015 15:21

Zaujala mě otázka, kam se vlastně sebevrazi pochovávali a prošel jsem si znovu všechny záznamy, abych se podíval, nebude-li v matrice o tom nějaká zmínka a nenašel jsem ji, ale všímal jsem si, jak často nebo málo je uvedeno, že dotyčný spáchal sebevraždu v choromyslnosti / nepříčetnosti / pomatení smyslů, na základě čeho církev udělovala dispens k pochovávání v posvěcené hřbitovní půdě (nevím ovšem, jestli se v této době jednalo o to, zda bude sebevrah pohřbený na hřbitově či mimo něj, nebo o to, že v každém případě bude pohřbený na hřbitově, ale buď s církevním obřadem vedeným farářem, nebo pohřbený pouze hrobařem). Vím také, že sebevrazi se dříve pohřbívávali i na místech, kde sebevraždu spáchali, takže například v lese, někde na okraji vesnice apod. - takový způsob bych očekával u prapradědy mého prapradědy, který se oběsil v roce 1791.

Velmi mě to zajímá z toho důvodu, že u mého prapradědy není pomatenost uvedena a na internetu jsem zjistil, že starý unínský hřbitov byl zrušen v 90. letech 19. století, takže prapraděda, který se otrávil v roce 1904, by tam mohl být stále pochovaný, pokud by mohl být pohřbený i navzdory sebevraždě. Šance, že bych přišel k nějakému náhrobku a tam si přečetl jeho jméno, je asi minimální, ale mohl bych hledat náhrobky stejného příjmení a pokusit se zjistit, kdo v nich leží, pokud se dochovaly nějaké hřbitovní knihy nebo eventuálně se zkusit zeptat i nějakých "pamětníků". Při nalezení prapradědova záznamu jsem si zpočátku myslel, že se jednalo o vraždu, protože zapisující uvedli jen "násilnou smrtí - otrávením", zatímco u všech ostatních sebevražd důsledně napsali, že onen člověk zabil sám sebe. Všiml jsem si sice, že je v záznamu uveden jen hrobař a uvědomoval si, že násilnou smrt pro církev představovala i sebevražda, ale formulace mi vyplynula jako vražda, až v dobových novinách jsem se dočetl, že se jednalo o otravu fosforovými zápalkami, kterýžto způsob sebevraždy jsem našel ve starém tisku několikrát.

Z hlediska označení choromyslnosti to zde je půl na půl - u osmi případů byla uvedena a došlo k pohřbu farářem a u sedmi případů je uveden jen hrobař. Zajímavé je se podívat na počty sebevražd i z hlediska pohlaví - dvě ženy a 13 mužů. Všiml jsem si však dvou zajímavostí i u těch případů, kde byla uvedena nepříčetnost, a došlo tedy k církevnímu pohřbu farářem - na str. 10 je uvedeno "potichu pochoval" a na str. 150 "obyčejným pohřbem pochoval" - tedy i když došlo ke svolení k církevnímu pohřbu, stále bylo na sebevraha nahlíženo opatrně a skrze prsty ("spáchal smrtelný hřích a kdoví, jestli to nebylo přece jen při smyslech"). Na jednu stranu tak docházelo k odsuzování činu, ale na straně druhé mě překvapilo, u kolika případů byla nepříčetnost uvedena, protože bych kvůli konzervatismu a dogmatům církve čekal méně. Říkám si, jestli se nemohl projevit i tlak pozůstalých na faráře a lékaře rozhodujícího o choromyslnosti, aby zemřelého za nepříčetného prohlásili - sebevražda na vesnici byla předmětem ostudy, klepů a stigmat a natož, když byla provedena při plném vědomí. Například já jsem v životě neslyšel jediné vyprávění nebo náznak o tom, že se "někdo" z této větve rodiny zabil, očividně se to v rodině stalo tabu. A při pohledu do matriky se mi nechce věřit, že v pomatení smyslů jednali i ti nejmladší sebevrahové (v 19 letech, další v 26). Možná se mohl přimluvit i sám farář, pokud byl "osvícenější", ať už proto, že zemřelého sám dobře znal, nebo i proto, že co se stalo, stalo se, teď už zbývá jen ulehčit situaci pozůstalým.
Uživatelský avatar
zedir
 
Příspěvky: 6291
Registrován: pát kvě 02, 2014 3:59

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Zora » pon úno 09, 2015 17:20

- pohřby sebevrahů - domnívám se, že zhruba od platnosti civilních matrik mohl být uspořádán i civilní pohřeb. U nás v rodině cca po r. 1918 se rozhodně nekonaly církevní pohřby, rodina nebyla věřící.
Pak se v matrice nic o posledním pomazání nedočtu.
- vím o mnoha případech, kdy poznámka - v náhlém pomatení smyslů- byla připsána proto, aby se především pozůstalým ulehčilo, přesně jak píšete. (Mezi námi, v podstatě i jde o náhlé pomatení smyslů, když člověk nemá žádné další řešení, jak se s těžkou životní situací porvat - dnes konstatujeme "udělal to ve zkratu" )
O sebevraždách se v rodinách nehovořilo, dnes se na to ale spíš dívám tak, že se to prostě stalo a po x letech nebyl žádný důvod to nějak rozebírat. Ne , že by to bylo tabu, ale prostě se o to nehovořilo, stejně jako se třeba nerozebíraly po x letech projevy nemoci a poslední dny zemřelého předka. Jakási úcta k těm zemřelým v tom taky mohla být.
- Pohřbívání - v literatuře se setkávám s tím, že nemohl být sebevrah pochovaný v posvěcené půdě, byl pochován u hřbitovní zdi. (nevím, jestli směrem do hřbitova, nebo před hřbitovem. Vzhledem k tomu, že v mnoha obcích byly hřbitovy v 17. století ve středu města, u kostela, tak vlastně za zdí by bylo na náměstí... Zajímavé je, že se to nikde přesně neobjevuje. Pouze výjimečné zmínky , jak píšete, o pohřbení na místě, kde sebevrah skonal... Z.
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 28991
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod zedir » pon úno 09, 2015 19:06

Děkuji za potvrzení domněnky, že ty poznámky o pomatenosti byly připisovány často hlavně kvůli pozůstalým. Případ mého prapradědy je zajímavý v tom, že naše rodina z této strany je již čtvrtou generací ateistická, ale přesto se případ zatajil, takže ve sdělení toho, co se stalo, nebránil pohled ovlivněný církevním a náboženským aspektem věci. O různých předcích nebo příbuzných ať už z této, nebo druhé linie rodiny, vím různé nehezké věci a nikdy to nebylo tabu, nebylo ani problémem mluvit o tom, na jakou nemoc který předek zemřel, jaké těžkosti měl, také například vím, že dcera zmiňovaného prapradědy, má prababička, zemřela mezi dvěma vesnicemi na půli cesty domů, když se vracela z návštěvy od babičky, zřejmě měla infarkt. Mluvit o sebevraždě se přesto stalo něčím zakázaným.

Co se týče pohřbívání, napadá mě ještě jedno poněkud specifické místo, kam se snad sebevrazi pohřbívali - roh hřbitova, i když nevím, jak to bylo možné, jelikož se již také jedná o posvěcenou půdu (můžeme si vzpomenout na Bezručova Kantora Halfara a závěrečnou pasáž "bez modlitby, bez slzy ho, jak při hříšné duši jisto, v roh hřbitova zakopali, a tak dostal Halfar místo"). Přijde mi ale zvláštní, že by takovými místy "hanby" měly být zrovna roh nebo i místo kolem zdi hřbitova, pokud se bavíme o vnitřní straně. Když vezmu jako příklad starý tišnovský hřbitov, kolem zídky a rohy jsou čestná místa - jsou tu pochováni starostové, osobnosti městské kultury a členové vážených rodin, při prvním vstupu (což je vlastně také roh) je hrob neznámého partyzána a při druhém vstupu (také v rohu) jsou ostatky tišnovských předků, kteří sem byli přeneseni ve 40. letech 19. století při rušení dosavadního hřbitova hned vedle kostela.
Uživatelský avatar
zedir
 
Příspěvky: 6291
Registrován: pát kvě 02, 2014 3:59

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Radix » pon úno 09, 2015 19:23

Hrob posledního sebevraha
Doby minulé nedovolovaly pochovávat do posvěcené půdy sebevrahy. Jejich hroby se tísnily mimo hřbitovy. Dálo se tak ještě v době, kdy byl otevřen nový sušický hřbitov. Posledním sebevrahem pohřbeným mimo hřbitov byl devatenáctiletý chlapec, který se zastřelil z nešťastné lásky. Pochovali ho u stodoly před zdí nového hřbitova. Ještě ve dvacátých letech dvacátého století o tomto hrobě psal učitel Josef Hozman: “Hroby v těch dobách zemřelých byly několikrát vykopány a on tam spí klidný sen. Nad jeho hrobem se sklání a šeptají si s vánkem keř šeříku s keřem šípku, snad pozůstatkem růže.“ Dnes už po šeříku a růži není ani památky, i místo byste marně hledali….

http://www.susice-sumava.cz/hrbitov.php

V dřívějších dobách platilo, že sebevrazi nesměli být na křesťanském hřbitově pohřbíváni a byli proto pohřbíváni jinde (u hřbitovní zdi, na křižovatce, v lese apod.; v lese je pohřben např. sebevrah Jan Jakub Ryba). Souviselo to s tím, že každý hřbitov by měl být řádně vysvěcen a mrtví by měli být ukládáni do svěcené půdy. Křesťanské církve odmítají sebevraždu a pohřbívání sebevrahů do svěcené půdy bylo po dlouhou dobu považováno za znesvěcení hřbitova.

http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C5%99bitov
Radix
 
Příspěvky: 3179
Registrován: úte led 08, 2013 18:54

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Radix » pon úno 09, 2015 19:32

Bohumil Hrabal:
„… a štabarzta zavřeli, a on se oběsil na ručníku v kriminálu, ale když ho pohřbívali doma, jeho matka mohla zbořit kostel, jak naříkala, ale zaplatila a sebevraha pochovali na hřbitově, ač ho měli pohřbít v noci na místě řádně odlehlým a ve vší tichosti…“

„… a tak ten strejc se oběsil nakonec na hřbitově na kříži svý matky a farář nadával, že se znovu musí světit hřbitov…“
Radix
 
Příspěvky: 3179
Registrován: úte led 08, 2013 18:54

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Zora » pon úno 09, 2015 19:34

zedir píše:Děkuji za potvrzení domněnky, že ty poznámky o pomatenosti byly připisovány často hlavně kvůli pozůstalým. Případ mého prapradědy je zajímavý v tom, že naše rodina z této strany je již čtvrtou generací ateistická, ale přesto se případ zatajil, takže ve sdělení toho, co se stalo, nebránil pohled ovlivněný církevním a náboženským aspektem věci. O různých předcích nebo příbuzných ať už z této, nebo druhé linie rodiny, vím různé nehezké věci a nikdy to nebylo tabu, nebylo ani problémem mluvit o tom, na jakou nemoc který předek zemřel, jaké těžkosti měl, také například vím, že dcera zmiňovaného prapradědy, má prababička, zemřela mezi dvěma vesnicemi na půli cesty domů, když se vracela z návštěvy od babičky, zřejmě měla infarkt. Mluvit o sebevraždě se přesto stalo něčím zakázaným.

Co se týče pohřbívání, napadá mě ještě jedno poněkud specifické místo, kam se snad sebevrazi pohřbívali - roh hřbitova, i když nevím, jak to bylo možné, jelikož se již také jedná o posvěcenou půdu (můžeme si vzpomenout na Bezručova Kantora Halfara a závěrečnou pasáž "bez modlitby, bez slzy ho, jak při hříšné duši jisto, v roh hřbitova zakopali, a tak dostal Halfar místo"). Přijde mi ale zvláštní, že by takovými místy "hanby" měly být zrovna roh nebo i místo kolem zdi hřbitova, pokud se bavíme o vnitřní straně. Když vezmu jako příklad starý tišnovský hřbitov, kolem zídky a rohy jsou čestná místa - jsou tu pochováni starostové, osobnosti městské kultury a členové vážených rodin, při prvním vstupu (což je vlastně také roh) je hrob neznámého partyzána a při druhém vstupu (také v rohu) jsou ostatky tišnovských předků, kteří sem byli přeneseni ve 40. letech 19. století při rušení dosavadního hřbitova hned vedle kostela.


Souhlasím, mám podobný případ v Ivančicích, kde jsou právě kolem zdi na nově postaveném hřbitově koncem 19. století hroby těch nejdůležitějších a nejmajetnějších. Bohužel, jak to bylo na starším hřbitově a nejstarším na náměstí u kostela, to se asi už nezjistí. V 17. století se ještě výjimečně pochovávalo i do prostor kostela.
Z
Uživatelský avatar
Zora
 
Příspěvky: 28991
Registrován: čtv kvě 31, 2012 14:01
Bydliště: Ivančice
Oblast pátrání: Ivančice a okolí, Brno-Zábrdovice, jižně od Brna, Tišnovsko, Vysočina-Žďár, Křižanov, Velkobítešsko, Náměšťsko, z části Třebíč, mlynářské rody na řekách Jihlava, Oslava, matriky Rakousko z části

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod Radix » pon úno 09, 2015 19:46

Josef II. nařídil pohřbívání sebevrahů na hřbitově, přesto ještě v první polovině 19. století bývali pohřbíváni mimo – nejčastěji na křižovatce cest, na hranici obecních katastrů (tedy v zemi nikoho), na zahradě, na poli, v lese, přímo na místě smrti apod.,
http://www.iliteratura.cz/Clanek/20757/ ... eti-cast-1
Radix
 
Příspěvky: 3179
Registrován: úte led 08, 2013 18:54

Re: Nezvyklý počet sebevražd (konkrétní matrika)

Příspěvekod zedir » úte úno 10, 2015 1:49

Velmi děkuji Radixovi za zajímavé odkazy, které mě opravdu zaujaly a daly mi větší vhled do problematiky. Některé pasáže a "zvyky" mě ale upřímně šokovaly, jako například

Jejich těla nebývala na některých místech ještě v 19. století pronášena bránou, ale byla přehazována přes zeď nebo vnášena dírou ve zdi: „Kdož takovým neštěstím stíhán v šílenství ruku na sebe vložil, tomu nebýval odepřen pohřeb na hřbitově vedle kostela, ale nesměl se průvod ubírat do chrámu páně a odtud vraty, nýbrž byl hříšník hned z domova vynešen k svatému poli a tam do plotu otvor se vykopal a otvorem tím rakev dopravena k hrobu a funusníci následovali za ní.“

Z toho pro mě plyne, že prapraděda by tedy měl být stále pochovaný na unínském hřbitově. Naproti předchozí citaci je následující pasáž již smířlivější a podává lepší vysvětlení poznámky "potichu pochoval"

Pohřby sebevrahů se konaly v noci, bez kněze, bez zvonění (zvony by tím prý ztratily svou moc odhánět bouřku a kroupy) i bez rakve, do jámy často byly dávány předměty, jimiž si sebevrah vzal život. Mírněji se zacházelo s mrtvým, který si vzal život v pomatení smyslů, tomu byl často povolen pohřeb na hřbitově, ale „bez hluku“ (tedy bez obřadu).

K tomu si vzpomínám, že jsem slyšel o případech, kdy bylo možné dostat církevní dispens k pohřbu na hřbitově i s klasickým obřadem, navzdory tomu, že se sebevrah zabil ve stavu příčetném, ale omluvou mu musel být vážný důvod, natolik vážný, že dokázal přesvědčit i církev - nemoc spojená s velkými bolestmi, které nemocný nezvládal. Předpokládám však, že se muselo jednat o naprosté výjimky, sám jsem na takovou nikde nenarazil.

Snažil jsem se dohledat něco bližšího k původnímu starému hřbitovu v Tišnově, ale nepodařilo se mi to. Listoval jsem i novou knihou, kde je tišnovská historie popsána na více než 300 stránkách a myslím, že by se snad dalo něco dohledat, ale najít to tam je obtížné (chybí rejstřík). Podíval jsem se rovněž na všechny ostatní sebevraždy, které jsem v matrikách nalezl, abych zjistil, co je u nich psáno a opět jsem si všiml zajímavostí, že ke třem sebevraždám došlo na Kyjovsku, ale zbylých šest bylo opět z Tišnovska, dohromady jsem tedy na Kyjovsku našel tři sebevraždy, na Tišnovsku 21. To je více než znatelný rozdíl, který rozhodně není způsobený tím, že bych pátral na Kyjovsku méně, spíše naopak. Vysvětluji si to mnohem větší "zbožností" kraje, kde sebevražda musela být něco ještě mnohem zavrženíhodnějšího než v podhůří Vysočiny se snad o něco drsnějším a také méně úrodným krajem, snad s větší bídou... (kvůli té a kvůli plicní chorobě se prapraděda zabil). S větší zbožností kraje snad i souvisí větší tvrdost ze strany církve - ani jeden ze tří případů nebyl prohlášen za nepříčetný a sebevraha vždy pohřbil hrobař. Na Tišnovsku byla čtyřikrát zapsána nepříčetnost či alespoň pohřbívajícím byl kooperátor, dvakrát opak či jen hrobař. Co mě ale opravdu zaujalo, byly záznamy z Újezdce a Medlovic z roku 1874 a 1881, kde bylo výslovně v prvním napsáno "prohlášeno, že v příčetném stavě sebevraždu na sobě vykonal, pročež nebyl na hřbitově pochován" a ve druhém "v příčetném stavu sám se oběsil, protož byl tento od hrobaře na zvláštním pro samovrahy určeném místě pochován" (nepsáno kde). Když to srovnáme s výše uváděnou první citací... Co se týče třetího zápisu z Kyjovska, to byl zmiňovaný prapradědův prapraděda a jelikož se to stalo v roce 1791 a kolonka "pohřbívajícího" faráře byla proškrtnutá, je jasné, jak se k případu tehdy stavěli. Takže stručně shrnuto - tři případy ve zbožném kraji, tři odepřené pohřby na hřbitově, 21 případů z jiného, méně zbožného kraje a žádná zmínka o zvláštních místech nebo o nevpuštění na hřbitov...
Uživatelský avatar
zedir
 
Příspěvky: 6291
Registrován: pát kvě 02, 2014 3:59


Zpět na Vlastní poznatky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků