Pasekář?

Zdy by se měl postupně vytvořit slovník pojmů jak v češtině, tak i v jiných jazycích často užívaných jazycích, jako je němčina a latina.

Pasekář?

Příspěvekod Zdenek » ned úno 05, 2012 20:49

Kdo to byl a čím se živil pasekář.
Můj předek byl pasekář ve Frenštátě.
Samozřejmě že se tady nabízí vysvětlení již v tom názvu, ale domněnky a hádání stranou, rád bych, aby mi to vysvětlil někdo, kdo to skutečně ví. :wink:
Předem děkuji.
Zdenek
 
Příspěvky: 1263
Registrován: ned bře 29, 2009 19:58
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod Jan » ned úno 05, 2012 23:05

Obyvatelé samot na Valašsku byli pasekáři.
Viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Trojanovice
Uživatelský avatar
Jan
 
Příspěvky: 694
Registrován: stř srp 09, 2006 20:35
Bydliště: Brno

Příspěvekod Zdenek » pon úno 06, 2012 19:07

Takže človíček na osamocené usedlosti. Čim se asi tak mohl živit? Možná pásl nějaký dobytek a nějaká pole nejspíš taky měl. Srovnávat ho ale se sedlákem asi nemůžu co?
Zkoušel jsem na netu najít nějaké odpovědi na mé otázky, ale v podstatě jediná odpověď byla ta vaše. :wink:
Zdenek
 
Příspěvky: 1263
Registrován: ned bře 29, 2009 19:58
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod ozana » pon úno 06, 2012 19:42

http://www.kudlov.net/historie-a-soucasnost/

Zdejší lidé - pasekáři, se po staletí živili chovem dobytka, sušením ovoce, zemědělstvím a drobnou řemeslnou výrobou.
Ožana neznamená ženu, přestože to kdysi velmi dávno bylo ženské křestní jméno
Uživatelský avatar
ozana
 
Příspěvky: 5765
Registrován: úte kvě 12, 2009 6:01
Bydliště: Petřvald
Oblast pátrání: Slezsko, Petřvald okr.Karviná, Šenov

Příspěvekod luvec » úte úno 07, 2012 11:58

Zdenek píše:Takže človíček na osamocené usedlosti. Čim se asi tak mohl živit? Možná pásl nějaký dobytek a nějaká pole nejspíš taky měl. Srovnávat ho ale se sedlákem asi nemůžu co?
Zkoušel jsem na netu najít nějaké odpovědi na mé otázky, ale v podstatě jediná odpověď byla ta vaše. :wink:


Nemusela to být ani samota, těch pasekářů kolem mohlo být více, vznikala nová osada. Důležité je, že pasekáři si museli své políčko nejdřív z lesa vydobýt, takže kácet, mýtit, klučit, žďářit. Políčka pak byla horší kvality (oproti pozemkům v rovinách), pasekář byl teda drobný hospodář na menší a méně kvalitnější půdě než sedláci v dolním údolí. Vrchnost pasekářskou kolonizaci zpočátku podporovala, spolu s valašskou kolonizací to byl způsob, jak zvýšit hodnotu svých lesních pozemků (do doby, než rostoucí průmysl přinesl vysokou poptávku po dřevu).

Nějaké odkazy:
Jací bývali beskydští horalé (to už je o horských pasekářích, ale dříve pasekáři osidlovali i nižší lokace, viz například Kunčice, Čeladná, Ostravice, Trojanovice).
K valašské a pasekářské kolonizaci v Čeladné str. 52
luvec
 
Příspěvky: 88
Registrován: sob pro 11, 2010 14:46
Bydliště: Praha
Oblast pátrání: Morávka, Ostravice, Beskydy

Re: Pasekář?

Příspěvekod Zdenek » sob úno 18, 2012 21:43

Na stránkách obce Trojanovice jsem našel také zmínku o pasekářích.
Zde je asi ta nejzajímavější část:

Trojanovice- pasekářská obec

Obec vznikla dlouhodobou salašnicko-pasekářskou kolonizací, kterou prováděla na svém panství hukvaldská vrchnost od začátku 16. století. Jako samosprávná obec vznikla na vlastní žádost tehdejších obyvatel - pasekářů, dřevorubců, rudokopů, uhlířů a salašníků žijících pod horou Radhošť. První kolonisté pod Radhoštěm byli Slované, o čemž svědčí nejstarší místní názvy hor, kopců a potoků - Radhošť, Hradisko, Lubina apod. V těchto dobách se vytvořilo také radhošťské bájesloví, pověsti, vyprávění, pohádky a zkazky o Radhošti a mýtické postavě Radegasta.

Valašská kolonizace
Po roce 1200 přišli do zdejší krajiny němečtí kolonizátoři a vybudovali kamenný hrad Hukvaldy, který se stal centrem širokého okolí. Hukvaldští páni podporovali tzv. valašskou kolonizaci a dovolili, aby se na okrajových horách usazovali pastevci, kteří sem přišli z východu. Ti se stali časem usedlými pasekáři a jejich usedlosti se nazývaly paseky. Pasekáři si stavěli obydlí v karpatském stylu - dřevěné s kamennou podezdívkou a ozdobnými štíty. Teprve v 19. stol. se usedlosti přestavěly na zděné, z nepálených cihel tzv. vepřovic. Valašská kolonizace měla dvě stránky, jednu světlou a druhou stinnou. Obě byly důsledkem tehdejších poměrů. Světlou stránku představuje valašská idyla jako vize vyrovnaného a šťastného života na horách v srdci volné a čisté přírody. Valašská rebelie ukazuje zase temný rub života Valachů, kdy valašští poddaní byli vydáni na pospas útlaku cizí vrchnosti a kdy si nejednou museli vybojovat volnost se zbraní v ruce a za nemalých obětí. Rebelie vynesly do historie také kladné postavy odbojníků, zbojníků a lidových hrdinů. Odbojem proti Habsburkům za třicetileté války se Valaši dostávají do celonárodní a evropské historie. Od té doby je Valašsko vnímáno jako celek revoluční a do jisté míry i etnický. Dědictvím valašské kolonizace je tedy nejen lidová tvořivost, její písně, tance, zkazky, zvyklosti, stavby a terminologie, ale také povědomí volnosti a svobodného života, pouta bratrství v dobrém i zlém, za časů klidných i válečných.

Počátek samosprávy
Za počátek samosprávy regionu lze pokládat již rok 1560, kdy představeným salašníků byl valašský vojvoda v Kozlovicích a po něm vrchaři (bačové). Bačové na salaších vedli hospodářství a byli odpovědni jedině svému přímému představenému – vojvodovi.

Druhý krok k samosprávě byl učiněn v roce 1677, kdy byli usedlí pasekáři pod horami v počtu kolem sedmdesáti osvobozeni od všech městských robot a zůstala jim jenom tzv. dřevní robota v lesích, kterou byli povinni vykonávat od roku 1675.

Třetím krokem k samosprávě bylo zřízení úřadu starosty jakožto hospodářského správce v osadě Paseky (předchůdce Trojanovic). Stalo se tak někdy po roce 1720, kdy vznikla v místní části Bystré hamernická osada a kdy, jak na Radhošti a Mjaším, tak zejména na Horečkách, povstala pevná centra salašníků. Tehdy již počet pasekářů překročil jednu stovku. Nejvýznamnějším starostou té doby byl Antonín Bača – Horečka. Ten si v r. 1733 pronajal od vrchnosti vrchol Radhoště za 16 zlatých ročně. Bydlel na Horečkách a podle písemných záznamů měl podstatný vliv na formování a vznik obecní samosprávy.

Konečný stupeň k samosprávě tvoří zřízení fojtství v roce 1748. Vytyčování hranice a založení pasek se však neobešlo bez uvězněných, mrtvých i úplatků. Hukvaldy a Frenštát se dostaly do ostrého sporu. Město spor prohrává, nepomohl ani úplatek 1000 zlatých. Vrchnost nesčetným žádostem pasekářů o samostatnost vyhověla v roce 1748, kdy majitel panství Ferdinand Julius Troyer delegoval svého tajemníka, jenž s místním hajným za šest týdnů vytýčili hranice samosprávné obce. Hranice byla ještě do roku 1833 upravována, od tohoto data je zachována dodnes.

Zdůvodnění samosprávy bylo vypracováno kanceláří F. J. Troyera a zasláno do Vídně. Ve zdůvodnění stojí za zmínku věta: „Pasekáři naše vrchnostenské lesy, zničené od železných hamrů a sklených hutí, vyklučili a změnili v pole“. Je to zdůvodnění nanejvýš pozoruhodné a za feudalismu patrně hodně neobvyklé. Ve starších dobách a v jiných lokalitách se obce zakládaly na čisté půdě, zeleném drnu. Jinak tomu bylo u nás. Zde napřed lidé museli půdu vzdělat, obsít, upravit a pak si teprve vybojovat samostatnost.

Název obce - Podle majitele panství se nově vzniklá obec měla jmenovat Troyerovice. Jenže pasekáři vyslovovali jméno Troyer jako Trojar, ještě častěji Trojan, a tak již od roku 1750 se všude objevuje pojmenování Trojanovice.
Zdenek
 
Příspěvky: 1263
Registrován: ned bře 29, 2009 19:58
Bydliště: Olomouc


Zpět na Výklad pojmů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků