http://www.hostivickahistorie.cz/skolstvi/Slovnik.pdfZkuste si přečíst tenhle text, některé Vaše pojmy jsouo tam vysvětleny - je to pdf, takže nelze vyhledávat.
např.
Guberniálním nařízením z 19. října 1848 byl zrušen ponižující název „učitelský
pomocník“, ale byl nahrazen podobně nedůstojným překladem německého názvu
„podučitel“.
edit
Změnu v uspořádání rakouského školství přinesly tzv. Hasnerovy školské zákony z let
1867–1869, které zavedly státní dozor nad školami. Říšský zákon č. 48 z 25. května 1868
zrušil dohled církve nad výukou kromě vyučování náboženství a říšský zákon č. 62 ze
14. května 1869 stanovil pravidla vyučování v obecných školách. Podle § 1 druhého
uvedeného zákona „školy obecné zřízeny jsou k tomu, aby dítky v mravnosti a nábožnosti
vychovávaly, ducha jejich vyvíjely, známostí a zběhlostí, jichž mají k dalšímu vzdělání
v životě zapotřebí, jim poskytovaly a byly základem, by se z nich stali hodní lidé a občané.“
Na jednotřídních školách se podle nového zákona ustanovoval učitel, na dvou- až
trojtřídních mohlo být jedno místo podučitelské, na čtyř- a pětitřídních školách se mohli
ustanovit dva podučitelé a na větších školách směli tvořit podučitelé nejvýše třetinu
učitelského sboru. Rozdíl mezi učitelem a podučitelem spočíval především ve výši
služného. Později, podle zemského zákona z roku 1903 se začal podučitel označovat jako
učitel II. třídy a z učitele se stal učitel I. třídy. Vrchním správcem školy byl vrchní učitel čili
nadučitel, v praxi však zvaný řídící učitel. Náboženství vyučoval farář, kaplan nebo některý
náležitě způsobilý učitel. Zvláštní kategorii tvořily učitelky ženských ručních prací, zvané
též industriální učitelky, jedině ony směly v letech 1875 až 1919 vyučovat i vdané. Nově
bylo zavedeno pravidlo, že vždy po pěti letech služby se má služné zvyšovat o 10 %.
Je třeba si to přečíst celé - mám pocit, že učitelem se mohl stát pouze ten, kdo žádně vystudoval učitelský ústav a složil odbornou zkoušku.
Učitelem naopak nemohl být ten, kdo si vzdělání teprve doplňoval. ale mohu se mýlit
2 edit národní učitel
- to zřejmě nebude funkční označení, ale spíš obdivný titul ve smyslu, že se stará o vzdělání v širokém okruhu .
Našla jsem tuto zmínku:
Antonín Janů
(
Antonín Janů byl pedagogickým spisovatelem a reformátorem. Jeho hlavní spisy jsou: O sebevědomí učitelském, Jazyk mateřský a škola obecná a dále životopis jeho tchána Jan Sluníčko, národní učitel.
http://www.mu-vozice.cz/showpage.php?name=osobnostiDoporučovala bych zkusit najít dějiny škol, ve kterých Váš předek působil, to by rozhodně asi pomohlo více.
Z.